INNPoland_avatar

UPC się doigrało. Firma będzie musiała oddać pieniądze klientom

Katarzyna Florencka

10 października 2022, 16:16 · 2 minuty czytania
Naliczanie przez UPC Polska niezwykle wysokich opłat za przedterminowe zerwanie umowy naruszało interesy konsumentów – uznał UOKiK. Firma będzie musiała zwrócić byłym klientom zawyżone kary.


UPC się doigrało. Firma będzie musiała oddać pieniądze klientom

Katarzyna Florencka
10 października 2022, 16:16 • 1 minuta czytania
Naliczanie przez UPC Polska niezwykle wysokich opłat za przedterminowe zerwanie umowy naruszało interesy konsumentów – uznał UOKiK. Firma będzie musiała zwrócić byłym klientom zawyżone kary.
UOKiK nałożył na UPC karę finansową Fot. ARKADIUSZ ZIOLEK/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej
  • UOKiK uznał, że UPC naruszyło zbiorowe interesy konsumentów, naliczając zawyżone opłaty za wypowiedzenie umowy przed terminem
  • UPC Polska otrzymało karę w wysokości ponad 12,5 mln zł
  • Byli abonenci będą mogli ubiegać się o zwrot nieprawidłowo pobranych opłat

UPC z karą od UOKiK

Postępowanie UOKiK w sprawie wysokich opłat za zerwanie umowy naliczanych przez UPC trwało od stycznia tego roku. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny mówił wówczas o skargach na tę praktykę, które konsumenci składali do jego urzędu.

"Chciałem rozwiązać wcześniej umowę zawartą z UPC. Po kontakcie telefonicznym dostałem informację, że gdybym rozwiązał umowę w sierpniu br. kara wynosi 11 000 zł. Umowa została zawarta w marcu 2021 na 2 lata. Koszt całej umowy to około 3100 zł."   "Zostaliśmy poinformowani o tym, że opłata będzie wynosić 4000 zł. Kwota wypowiedzenia umowy jest absolutnie nieadekwatna do ceny za usługę - obecnie płacimy 60 zł za internet, więc całkowita kwota do końca umowy wynosiłaby 900 zł."Przesłane do UOKiK skargi konsumentów

Po przeprowadzeniu dochodzenia prezes UOKiK uznał, że firma UPC naruszyła zbiorowe interesy konsumentów poprzez naliczanie zawyżonych opłat za wypowiedzenie umowy przed terminem. "Spółka stosuje nieuczciwą praktykę rynkową, ustalając wysokość ulg. W efekcie żądane przez UPC należności w momencie rezygnacji przez klienta przed końcem umowy znacznie przewyższały sumę opłat, jakie poniósłby konsument, gdyby płacił miesięczny abonament do końca okresu trwania umowy" – tłumaczy UOKiK.

W wielu przypadkach spółka ostatecznie nie pobierała kary za przedwcześnie zakończoną umowę w wysokości, którą pierwotnie naliczyła. Jak jednak zwraca uwagę UOKiK, klienci nie byli tego świadomi, przez co wielu z nich mogło zdecydować się na kontynuowanie umowy.

– Praktyka UPC Polska dotyczy tysięcy polskich konsumentów. Spółka zawyża przyznane klientom ulgi, które stanowią podstawę wyliczenia opłaty za wypowiedzenie umowy. Tym samym de facto spółka wymusza na konsumentach kontynuację umów – wielu z nich nie decydowało się na zakończenie współpracy, obawiając się wysokiej opłaty za jej rozwiązanie. Takie zachowanie UPC Polska należy ocenić jako naganne nie tylko pod względem ekonomicznym, ale i społecznym. UPC musi zmienić nieuczciwą praktykę oraz zwrócić konsumentom kwotę, która przewyższała sumę opłat abonamentowych pozostałych do końca trwania umowy – tłumaczy Tomasz Chróstny.

Jak odzyskać pieniądze od UPC?

Za opisane powyżej praktyki prezes UOKiK nałożył na UPC Polska karę w wysokości 12 585 082 złotych. Decyzja ma zostać opublikowana na stronie internetowej firmy. Zanim to jednak nastąpi, UPC ma prawo odwołania się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Po uprawomocnieniu decyzji byli klienci UPC otrzymają zwrot nieprawidłowo pobranych opłat. Informację o tym, co zrobić, żeby odzyskać nieprawidłowo pobrane pieniądze, UPC wyśle klientom mailowo lub przez SMS.

Czytaj także: https://innpoland.pl/171575,play-przejmuje-upc-polska-bajeczna-umowa-za-7-mld-zlotych