
47 lat produkcji, 9 generacji, 18 milionów egzemplarzy - to historia jednego z najpopularniejszych aut w historii. Ford Fiesta odchodzi, w połowie przyszłego roku zakończy się jej produkcja. Ford chce się skupić na autach elektrycznych i nie widzi dla Fiesty przyszłości.
To koniec pewnej ery. Ford potwierdził, że produkcja Fiesty zakończy się w czerwcu 2023 roku, prawie pół wieku po jej rozpoczęciu. W tym czasie Fiesta stała się ikoną. Przez lata była najlepiej sprzedającym się autem w Wielkiej Brytanii. Równie popularna była w Europie kontynentalnej, królowała na rajdowych trasach, woziła całe pokolenia ludzi.
Według wielu ekspertów przez lata była najlepiej prowadzącym się autem w jej klasie. Ale to nie wystarczyło. Wydaje się, że Ford zdaje sobie sprawę z wagi swojej decyzji i faktu, że dla milionów ludzi Fiesta była czymś więcej, niż zlepkiem metalu, gumy i plastiku. Firma opublikowała wzruszający film, którym żegna się z jednym ze swoich najlepszych modeli i wita z elektryczną Pumą.
"W firmie Ford Europe przyspieszamy nasze wysiłki na rzecz pełnej elektryfikacji, dzięki czemu nasze samochody osobowe będą w pełni elektryczne do 2030 r. – a wszystkie pojazdy z naszego portfolio Forda do 2035 r." - oświadczył koncern.
"Przygotowujemy się do przejścia na elektryczną przyszłość, zaprzestaniemy produkcji S-MAX i Galaxy w Walencji w Hiszpanii w kwietniu 2023 r. oraz zarzucimy produkcję Fiesty w Kolonii w Niemczech do końca czerwca 2023 r." – dodał Ford. Firma zaznaczyła, że do 2024 r. wprowadzi w Europie "trzy nowe ekscytujące elektryczne pojazdy osobowe i cztery nowe elektryczne pojazdy użytkowe".
Zakończenie produkcji Fiesty oznaczać będzie również zakończenie produkcji silników spalinowych w jednej z najważniejszych fabryk Forda poza Stanami Zjednoczonymi. Zakład w Kolonii zostanie przekształcony w Kolońskie Centrum Elektryfikacji, gdzie od przyszłego roku będzie produkowany nowy crossover średniej wielkości zasilany bateryjnie.
Ford chce osiągnąć 1,2 mln pojazdów elektrycznych wyprodukowanych w tej fabryce w ciągu najbliższych sześciu lat. Z kolei produkcja trzycylindrowego silnika 1,0-litrowego EcoBoost zostanie przeniesiona do fabryki silników w Craiova w Rumunii. Oryginalny Ford Fiesta został wprowadzony na rynek w 1976 roku i od tego czasu wyprodukowano i dostarczono na całym świecie ponad 18 milionów egzemplarzy tego hatchbacka. Fiesta została wyprodukowana w co najmniej 13 różnych krajach na całym świecie, w tym w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Meksyku, Argentynie, Brazylii, Afryce Południowej i nie tylko.
Przyszłość napędzana prądem
"Planujemy sprzedać w regionie ponad 600 000 pojazdów elektrycznych do 2026 roku, a produkcja elektrycznych samochodów osobowych w Centrum Elektryfikacji w Kolonii osiągnie 1,2 miliona pojazdów w ciągu sześciu lat" - oświadczył koncern.
Na początku tego roku Ford wycofał również Mondeo, jeden z najbardziej lubianych modeli segmentu D w Europie. Ale twierdzi, że od 2026 r. będzie miał co najmniej jeden model plug-in lub w pełni elektryczny w każdym segmencie samochodów na kontynencie.
