Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że naczelnicy Krajowej Administracji Skarbowej nie mogą blokować rachunków firm. Te, którym konto zablokowano po 7 lipca 2022 r., będą mogły bronić się w sądzie.
Reklama.
Reklama.
Z rozporządzenia ministra finansów wynika, że postanowienie o blokadzie rachunków może wydać nie tylko Szef Krajowej Administracji Skarbowej, ale również naczelnicy
Według Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie to rozporządzenie nie ma mocy prawnej od 7 lipca 2022 r.
Firma, której naczelnik urzędu celno-skarbowego zablokował rachunek po 7 lipca 2022 r., będzie mogła bronić się w sądzie
Blokada rachunku firmy przez fiskusa
Postanowienie o blokadzie rachunku podejmuje Szef Krajowej Administracji Skarbowej, którym obecnie jest Bartosz Zbaraszczuk. Na podstawie rozporządzenia ministry finansów Magdaleny Rzeczkowskiej mogą to jednak robić również naczelnicy urzędów celno-skarbowych.
Innego zdania jest Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Jak podaje serwis Business Insider, sąd ten orzekł, że "nie ma obecnie podstawy prawnej do takiej delegacji, przez błąd w nowelizacji z 8 czerwca 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu automatyzacji załatwiania niektórych spraw przez KAS (Dz.U. poz. 1301 – ustawa o automatyzacji)".
Ustawa o automatyzacji
7 lipca 2022 r. weszła w życie ustawa o automatyzacji, która uchyla m.in. art. 119zma ordynacji podatkowej. Daje on ministrowi finansów podstawę do wydania rozporządzenia upoważniającego naczelników urzędów celno-skarbowych do blokowania rachunków. Mowa tutaj o rozporządzeniu Rzeczkowskiej z 28 sierpnia 2020 r. dotyczące upoważnienia innych organów KAS-u do wykonywania zadań Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych (Dz.U. poz. 1488).
Ustawa o automatyzacji wprowadziła też nowe upoważnienie dla ministra finansów. Dzięki niemu w ciągu dwóch lat może on wydać nowe rozporządzenie, aby nadać naczelnikom prawo do dokonywania blokad.
Dopóki to się nie stanie, na mocy przepisu przejściowego zostaną utrzymane dotychczasowe upoważnienia z rozporządzenia. Są jednak problemy z interpretacją przepisu.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Przepis przejściowy
Przepis przejściowy to art. 28 ust. 2 ustawy o automatyzacji. Zgodnie z nim aż do wydania nowych rozporządzeń moc prawną zachowują te dotychczasowe:
rozporządzenie dotyczące schematów podatkowych;
rozporządzenie upoważniające naczelników urzędów celno-skarbowych do dokonywania blokad rachunków, ale tylko w zakresie zadań, o których mowa w art. 86g-86ia ordynacji.
Wskazany zakres zadań dotyczy schematów podatkowych, ale już nie blokad rachunków. Właśnie ten zakres nie pozwala fiskusowi ich dokonywać, choć on ma przeciwne zdanie.
Fiskus nie zgadza się z decyzją sądu
Fiskus twierdzi natomiast, że naczelnicy urzędów celno-skarbowych po zmianach z 7 lipca 2022 r. nadal mogą dokonywać blokad rachunków na podstawie rozporządzenia z 28 sierpnia 2020 r. Stanowisko zostało zwarte w uzasadnienie wyroku WSA. Przedstawił je dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie (Wojciech Pawlak – red.).
Według niego z przepisu przejściowegowynika, że poprzednie rozporządzenie zachowuje moc w całości, również w zakresie zadań szefa KAS-u dotyczących przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych. Z taką opinią nie zgodziła się spółka i sąd.
WSA w Warszawie uznał, że opinia fiskusa jest niezgodna z przepisem przejściowym. WSA wyjaśnił, że w przepisie przejściowym wystąpiła "usterka legislacyjna".
Jak zauważa Rzecznik Praw Obywatelskich nadaje urzędnikom skarbowym uprawnienia przekraczające te, które ma prokurator. KAS przekazał Business Insiderowi dane jedynie z 2 miesięcy. W lipcu i sierpniu miały się odbyć 33 kontrole.
W INNPoland od września 2022 r. Przedtem pisała artykuły dla magazynów studenckich oraz wykonywała w nich redakcję i korektę. W czasie wolnym czyta o PRL-u oraz psychologii, gra w planszówki i głaszcze koty.
Przytoczony przepis przejściowy ustawy nowelizującej (z 8 czerwca 2022 r. – przyp.red.) nie zachowuje w mocy rozporządzenia wykonawczego z 28 sierpnia 2020 r. Dotyczy on bowiem tylko »zadań, o których mowa w art. 86g-86ia« (ordynacji podatkowej– przyp.red.) – czyli zadań związanych z raportowaniem schematów podatkowych i związanego z tymi zadaniami, innego rozporządzenia wykonawczego.