Pociąg szybkiej kolei hiszpańskiej AVE
Ruszyły prace projektowe dla odcinka szybkich kolei między Warszawą a Łodzią Fot. 123rf.com

Kolej Dużych Prędkości zbliża się do Polski – póki co jeszcze powoli, ale konsekwentnie. Spółka CPK podpisała właśnie umowy na zaprojektowanie linii, która będzie pierwszym elementem nowej sieci kolejowej.

REKLAMA
  • Spółka CPK podpisała umowy na zaprojektowanie pierwszego fragmentu Kolei Dużych Prędkości w Polsce
  • Tym samym ruszyły prace projektowe odcinka kolejowego między Warszawą a Łodzią
  • Czas przejazdu między Warszawą a Łodzią skróci się do ok. 45 minut (z ok. 70 minut)
  • Ruszają prace nad pierwszym fragmentem KDP

    Jak podała spółka CPK, nowy odcinek kolejowy między Warszawą i Łodzią (bez węzła CPK) będzie częścią linii kolejowej nr 85 i tzw. szprychy nr 9. Wraz z dalszym odcinkiem od Łodzi do Wrocławia i Poznania, całość będzie stanowić tzw. igrek.

    Na pierwszym etapie pociągi jadące tą trasą będą mogły osiągać prędkość 250 km/h (prędkość eksploatacyjna), a docelowo nawet 350 km/h (prędkość projektowa).

    Za sprawą tej inwestycji czas przejazdu między Warszawą a Łodzią ma skrócić się z ok. 70 minut do ok. 45 minut. Do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego czas dojazdu z Warszawy ma wynieść ok. 15 minut, a z Łodzi – ok. pół godziny.

    logo

    Po wybudowaniu całego "igreka" podróż kolejowa z Poznania do Warszawy potrwa niecałe 2 godz. (zamiast obecnie ok. 3 godz.), a z Wrocławia – 1 godz. 55 min (dwa razy krócej niż dziś).

    Projekt Kolei Dużych Prędkości

    Projektowanie linii, która będzie liczyć ok. 140 km, zostało podzielone na trzy zadania. W ramach pierwszego stworzony zostanie plan odcinka od Warszawy do linii kolejowej nr 11 (gmina Bolimów), czyli obszaru za planowanym węzłem CPK (opracowywanym w ramach oddzielnego projektu).

    Drugie obejmuje dalszy fragment linii aż do Łodzi, z kolei trzecie – sieć GSM-R, czyli radiowy system łączności na potrzeby sterowania ruchem na całym odcinku.

    Łączna wartość wszystkich trzech zadań to ponad 300 mln zł netto. Ich wykonawcami będą: konsorcjum Biura Projektów "Metroprojekt" wraz z Sud Architekt Polska; konsorcjum firm Egis Poland, Egis Rail i Jaf-Geotechnika; Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu wraz z Biurem Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych oraz firmą FONON.

    Wkraczamy w kolejny etap prac. Zakres zadań obejmuje: opracowanie dokumentacji przedprojektowej oraz projektowej wraz ze wsparciem technicznym i uzyskaniem decyzji administracyjnych, w tym projektu budowlanego, pozwolenia na budowę, zgód wodnoprawnych, decyzji lokalizacyjnej oraz opinii na temat wartości nieruchomości. Na realizację prac wykonawcy mają 17 miesięcy, a w przypadku projektowania radiowego, 3 miesiące od podpisania umów.

    Maciej Jagielski

    Biuro Realizacji Podprogramu Kolejowego

    Rozpoczęcie przygotowawczych prac budowlanych jest zaplanowane na koniec 2023 roku, pod warunkiem uzyskania niezbędnych zezwoleń. Zasadnicze roboty budowlane na odcinku Warszawa – Łódź powinny ruszyć w 2024 roku, po uzyskaniu pozwolenia na budowę.

    Pociągi do CPK

    Kolej Dużych Prędkości ma pomóc w skomunikowaniu CPK pod Baranowem z resztą kraju. Projekt powstawania CPK zaplanowany jest do 2027 roku. Pierwsze łopaty mają być wbite w 2023 r., a pierwsze samoloty mają odlecieć cztery lata później. Natomiast do 2034 ma być gotowa pełna linia nowych połączeń kolejowych.

    Według założeń Programu Kolejowego CPK, w kraju powstanie łącznie niemal 1,8 tys. km nowych linii kolejowych. Będzie to łącznie 12 tras kolejowych, w tym 10 prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

    Czytaj także: