W Polsce aż 337 tys. seniorów otrzymuje emerytury głodowe, czyli niższe niż minimalna. Nic więc dziwnego, że chwytają się okazji, gdy rzekomy pracownik ZUS obiecuje dodatkowe środki dzięki "pieniądzom z subkonta". Problem w tym, że to nowe oszustwo, a rzekoma wypłata nigdy nie trafi do emerytów.
Przed nową metodą oszustów ostrzega Iwona Kowalska–Matis, regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. – Po oszustwach "na wnuczka" czy na "czternastą emeryturę" przyszła kolej na oszustwo na "pieniądze z subkonta" – oznajmiła przedstawicielka ZUS, cytowana przez portal next.gazeta.pl.
Jaki model działania przyjęli oszuści? Do ZUS zgłosili się już pierwsi klienci, którzy poinformowali, że otrzymują telefony od rzekomych pracowników ZUS. W rzeczywistości są to oszuści, którzy podszywają się pod urzędników.
Podczas rozmowy przestępcy proszą o podanie danych identyfikacyjnych, które są niezbędne do wypłaty środków z subkonta. ZUS twierdzi, że w ten sposób oszuści chcą wyłudzić dane klientów.
Emeryci, którzy połkną haczyk oszustów, muszą liczyć się z poważnymi konsekwencjami. Przejęcie danych to prosty sposób na wyczyszczenie konta lub zaciągnięcie kredytu.
Dodatkowo ZUS ostrzega emerytów, aby uważali na wiadomości mailowe, które mają być rzekomo wysyłane z oficjalnego konta instytucji. W mailach może pojawić się informacja np. o błędnie naliczonych składkach, a także prośba o korektę wypłaty.
ZUS wskazuje, że takie wiadomości mogą zawierać wirusy. Po otrzymaniu należy natychmiast je skasować i poinformować policję.
Rzeczniczka dolnośląskiego oddziału ZUS przypomina, że urzędnicy nigdy nie telefonują i nie wysyłają wiadomości mailowych do klientów. – Kontakt elektroniczny możliwy jest jedynie, gdy klient posiada profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS i wyraził zgodę na taki kontakt z naszej strony – tłumaczy Kowalska–Matis.
Emeryci nie powinni pod żadnym pozorem podawać swoich danych przez telefon ani odpowiadać na podejrzane maile. Jeśli pojawią się wątpliwości, to nadawcę wiadomości można zweryfikować w najbliższej placówce ZUS lub telefonicznie pod numerem 22 560 16 00.
Jak już informowaliśmy w INNPoland.pl, w wakacje przestępcy próbowali nabierać seniorów na oszustwo "na czternastkę". Dzwonili do emerytów i oferowali pomoc w wypełnieniu wniosku, na podstawie którego ZUS miał wypłacać dodatek. Oszuści liczyli na to, że nie wszyscy seniorzy znają zasady wypłaty – czternasta emerytura jest przyznawana z urzędu i nie trzeba składać żadnych dodatkowych dokumentów, aby otrzymać pieniądze.
Co dalej z czternastką? Jak pisaliśmy w innym artykule INNPoland.pl, wiceminister rodziny i polityki społecznej Stanisław Szwed oznajmił, że projekt ustawy w sprawie czternastej emerytury będzie gotowy w styczniu 2023 r.
Czytaj także: https://innpoland.pl/187834,aplikacja-wykrada-dane-pobralo-ja-100-tys-osob