Rajskie wyspy, piękne widoki, eleganckie hotele. Ale to nie musi słono kosztować. Przynajmniej tak było w Wakacjach.pl, bo... zaniżały ceny. Teraz spółka usłyszała zarzut od prezesa UOKiK-u.
Reklama.
Reklama.
Spółka Wakacje.pl z siedzibą w Gdańsku miała wprowadzać konsumentów w błąd przez niewłaściwe prezentowanie cen
Prezes UOKiK-u wszczął postępowanie przeciwko powyższej spółce
Kara może wynieść do 10 proc. rocznego obrotu
UOKiK postawił zarzut Wakacjom.pl
31 stycznia 2023 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o postawieniu Wakacjom.pl zarzutu prezentowania nieprawidłowych cen, co miało wprowadzać konsumentów w błąd. Postępowanie wyjaśniające zaczęło się w lipcu 2022 r., ale teraz sprawa nabrała tempa. Spółce grozi kara wynosząca do 10 proc. jej rocznego obrotu.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Po monitoringu strony internetowej okazało się, że ceny zaniżanow przypadku niemal 2/3 przebadanych ofert. Mowa o tych cenach, które prezentowano przy wynikach wyszukiwania. Natomiast 10 proc. ofert miało wyższe ceny niż te, które podano na wakacjach.pl.
"Cena to jeden z podstawowych kryteriów, które bierzemy pod uwagę, planując wyjazd. Przedsiębiorcy mają obowiązek rzetelnie o niej informować, uwzględniać wszystkie jej elementy i dbać o aktualność" – podkreślił w swoim komunikacie prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny. Okazało się, że praktyka Wakacji.pl to pierwsze takie działanie w branży usług turystycznej.
W styczniu nie tylko Wakacje.pl stały się "sławne" dzięki zarzutom UOKiK-u. W innym artykule w INNPoland pisaliśmy Vectrze, która bezprawnie podwyższała opłaty abonamentowe. Na dostawcę usług telewizyjnych i internetowych nałożono grzywnę o wysokości 22 mln zł.
Dzięki decyzji prezesa Chróstnego konsumenci mogą liczyć na częściowy zwrot opłaconego abonamentu. Dostawca sam będzie musiał ich poinformować, że mają prawo do rekompensaty.
"Po uprawomocnieniu decyzji, spółka będzie miała obowiązek zwrotuna rzecz konsumentów pobranych w sposób nieuprawniony części opłat abonamentowych przez okres, w którym je naliczała" – czytamy na stronie Urzędu.
Vectra nie tylko bezprawnie podnosiła ceny usług. Zmieniła również zapisy ogólnych warunków umowy oraz tych "indywidualnych", zawartych na czas nieokreślony. Tymczasem nie mogła tego robić, ponieważ w pierwotnej umowie nie pojawił się zapis o przyszłych zmianach.
Prezes UOKiK-u postawił spółce zarzuty w listopadzie 2021 r., a w styczniu 2022 r. stwierdził, że te działania wprowadzały konsumentów w błąd oraz naruszały ich interesy zbiorowe. Spółka wykorzystała swoją mocniejszą pozycję oraz niewiedzę swoich klientów.
Na Vectrę została nałożona kara o dokładnej wysokości 22 mln 231 tys. 676 zł. Oprócz tego ma zaniechać powyższej praktyki oraz usunąć jej skutki.
W INNPoland od września 2022 r. Przedtem pisała artykuły dla magazynów studenckich oraz wykonywała w nich redakcję i korektę. W czasie wolnym czyta o PRL-u oraz psychologii, gra w planszówki i głaszcze koty.
Będziemy się dalej przyglądać praktykom dotyczącym podawania cen w tej branży niezależnie od tego, czy są to duże biura podróży, małe firmy czy portale pośredniczące w sprzedaży ofert.