INNPoland_avatar

Darmowe autostrady i zakaz wyprzedzania dla TIR-ów z podpisem Dudy. Od kiedy nowe przepisy?

Paweł Orlikowski

25 czerwca 2023, 11:29 · 3 minuty czytania
Jest podpis prezydenta pod nowelizacją ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym – TIR-y z zakazem wyprzedania, a autostrady za darmo już od 1 lipca. Jednak nie wszystkie. Którymi drogami pojedziemy bezpłatnie?


Darmowe autostrady i zakaz wyprzedzania dla TIR-ów z podpisem Dudy. Od kiedy nowe przepisy?

Paweł Orlikowski
25 czerwca 2023, 11:29 • 1 minuta czytania
Jest podpis prezydenta pod nowelizacją ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym – TIR-y z zakazem wyprzedania, a autostrady za darmo już od 1 lipca. Jednak nie wszystkie. Którymi drogami pojedziemy bezpłatnie?
Darmowe autostrady. Jakimi drogami za darmo pojedziemy na wakacje? Fot. Piotr Kamionka/REPORTER/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

23 czerwca 2023 r. prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Darmowe odcinki autostrad to nie wszystko, ustawa zakazuje też TIR-om wyprzedzania.


"Ustawa przewiduje całkowitą rezygnację z poboru opłaty za przejazd autostradą na odcinkach zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad" – zaznaczono w przepisach. Dodano, że mowa o samochodach osobowych oraz motocyklach. Co jeszcze?

Darmowe autostrady

Od 1 lipca przejazdy odcinkami autostrad zarządzanymi przez GDDKiA będą darmowe dla motocykli i osobówek do 3,5 tony. Mowa o odcinkach:

  • A2 (Konin – Stryków);
  • A4 (Wrocław – Sośnica).

"Nadal pobierana będzie przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej opłata elektroniczna od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów poruszających się tymi odcinkami autostrad" – dodano w ustawie.

W Polsce mamy też trzy odcinki koncesyjne. Są one na autostradzie A1 (Rusocin – Nowa Wieś, długość około 152 km), A2 (Konin – Świecko o długości ok. 255 km, z czego odcinek obwodnicy Poznania o długości około 17 km jest bezpłatny) oraz A4 (Katowice – Kraków o długości ok. 60 km).

Na tych odcinkach opłaty pobierają koncesjonariusze, którzy zarządzają autostradami.

– Projekt pozwoli zaprzestać pobierania opłat na autostradach płatnych, dzisiaj zarządzanych przez państwo, a kolejny projekt ustawy będzie pozwalał zaprzestać poboru również na odcinkach koncesjonowanych – zapewnił wcześniej minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Na darmowe "prywatne" autostrady jeszcze trochę poczekamy.

Czytaj także: https://innpoland.pl/195497,ceny-paliw-stacje-benzynowe-daja-promocje-jak-wplynie-na-to-rosja

Zakaz wyprzedzania

Darmowe odcinki autostrad to nie wszystko. Podpisana przez prezydenta nowelizacja ustawy wprowadza też zakaz wyprzedzania dla dużych ciężarówek.

"Zgodnie z tymi zmianami kierujący pojazdem kategorii N2 lub N3 lub zespołem pojazdów o długości ponad 7 m na autostradzie lub drodze ekspresowej o trzech lub więcej wyznaczonych pasach ruchu na jezdni w jednym kierunku, będzie obowiązany korzystać wyłącznie z dwóch pasów ruchu przeznaczonych dla danego kierunku, znajdujących się najbliżej prawej krawędzi jezdni" – czytamy.

Większość dróg w Polsce posiada jednak dwa pasy w jednym kierunku. Dla wielu kierowców była to zmora, gdy płynną jazdę przerywało długotrwałe wyprzedzanie się przez ciężarówki, które mają na autostradach ograniczoną możliwość co do osiąganej prędkości.

"Kierującemu pojazdem kategorii N2 lub N3 zabrania się wyprzedzania pojazdu samochodowego na autostradzie i drodze ekspresowej o wyłącznie dwóch pasach ruchu przeznaczonych dla danego kierunku ruchu, chyba że pojazd ten porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej" – tłumaczą przepisy.

Zakaz nie będzie obowiązywał tylko, jeśli na drodze będą prowadzone prace porządkowe, remontowe lub modernizacyjne. Zatem TIR-y będą mogły wyprzedzać jedynie pojazdy "wysyłające żółte sygnały błyskowe".

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2023 r.