W czerwcu odbyły się w Paryżu targi lotnicze Paris Air Show, podczas których odbyła się oficjalna prezentacja nowej generacji samolotu naddźwiękowego Overture. Firma Supersonic Boom przedstawiła szczegółowy projekt samolotu i partnerstwa.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Paris Air Show to pokazy będące gratką dla miłośników aeronautyki. W tym roku odbyło się 2500 wystaw, z 46 krajów, podczas których pokazano 150 maszyn i projektów. Wśród nich znalazł się rewolucyjny i śmiały Overture, który ma być następcą legendarnego Concorde.
Zachęcamy do subskrybowania nowego kanału INN:Poland na YouTube. Od teraz możesz w nim oglądać naszą istotną społecznie debatę na temat rzucania palenia. A wkrótce jeszcze więcej świeżynek ze świata biznesu, finansów i technologii. Stay tuned!
Powrót komercyjnych lotów naddźwiękowych
Za projekt odpowiada pionierska firma lotnicza Boom Supersonic. Ich Overture otrzymał na Paris Air Show 2023 oficjalną prezentację całego zaplecza technologicznego. Poznaliśmy szczegóły z technicznego projektu samolotu, ale i partnerstwa z zewnętrznymi firmami, dzięki którym będzie przecinał barierę dźwięku i przywróci ponaddźwiękową rewolucję w transporcie.
Overture wykorzysta nowy system paliwowy typu SAF, który będzie pompować paliwo między zbiornikami w trakcie lotu. Służy to do przesuwania środka ciężkości w czasie lotów pod- i naddźwiękowych. Nowe również będą silniki, cztery turbowentylatory Symphony. Zaprojektowane są, aby utrzymać lot trwały (tzw. supercruise) z prędkością Mach 1,7 i wykorzystywać paliwo ekologiczne o zmniejszonej emisji.
Za bezpieczeństwo lotu odpowiadać będzie hydraulika sterująca o potrójnej redundancji - czyli dopiero przy jednoczesnej awarii wszystkich trzech systemów będzie niemożliwe sterowanie samolotem.
Overture ma latać z prędkością 1800 km/h na odległość powyżej 8300 kilometrów. Na pokład zabierze 55-75 pasażerów.
Wsparcie renomowanych firm
Przy projekcie biorą udział firmy znane w przemyśle lotniczym, jak Aernnova (stworzy skrzydła o charakterystycznym kształcie), Leonardo (odpowiada za kadłub Overture) i Aciturri (opracowanie sekcji ogonowej). Northrop Grumman we współpracy z NASA opracuje projekt dla rozwoju przyszłości branży lotów ponaddźwiękowym.
Dzięki ich wsparciu i rozwiązaniom Overture ma przezwyciężyć przeszkody, które wycofały z użytku Concorde. Na samoloty Boom Supersonic złożyły już zamówienia linie lotnicze United Airlines, Japan Airlines i Virgin Group.
Kiedy wystartuje Overture?
Pierwsze projekty Overture pojawiły się w 2016 roku, a firma chce, by latały już w 2027 roku. Na stronie Boom Supersonic czytamy, że obsłużą 600 tras, a do 2035 roku rynek pomieści 1000 jednostek w klasie biznesowej. W 2016 roku za pojedynczy samolot spekulowano cenę 200 milionów dolarów (około 800 milionów złotych). Fabryki mają produkować sto maszyn rocznie, a produkcja ma zacząć się w 2025 roku, w Greensboro, stanu Karoliny Północnej.
Wśród przykładowych połączeń jest Nowy Jork i Rzym, w niecałe 5 godzin, zamiast 8. Zaznaczono, że czas lotu może ulec zmianie.
Czemu samoloty Concorde zostały wycofane?
Obecnie samoloty naddźwiękowe to jednostki wyłącznie wojskowe. Istniały tylko dwa rodzaje cywilnych jednostek w klasie komercyjnej sowiecki Tupolev Tu-144 i angielsko-francuski Concorde. Ten pierwszy ostatni lot odbył 26 czerwca 1999 roku, Concorde zaś 26 listopada 2003 roku.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
W obu samolotach zagrały podobne czynniki. Były kosztowne w utrzymaniu i konstrukcji, a do tego fizyka jest dla nich zwyczajnie bezlitosna. Powierzchnia samolotu, lecącego powyżej prędkości dźwięku, wystawiona jest na ekstremalne tarcie powietrza, rozgrzewające materiał, przy czym najbardziej narażone są silniki i część nosowa.
Kompresja na skutek podróży w takiej prędkości wydłużała kadłub Concorde nawet o 300 mm, co wywoływało m.in. szczelinę przy pulpicie inżyniera. Jeden z nich umieścił tam czapkę, która teraz na zawsze jest do podziwiania w kadłubie w Muzeum Lotnictwa w Seattle. Na temperaturę miała nawet wpływ barwa samolotu, pomalowany inaczej niż w odblaskową biel nie mógł lecieć powyżej Mach 1,7.
Podczas manewrów samoloty naddźwiękowe wystawione są na silne naprężenia i narażone na odkształcenia w konstrukcji. Do tego występowały problemy z utrzymaniem precyzyjnego sterowania, na co ma zaradzić właśnie konstrukcja Overture.
Katastrofa lotu Air France 4590 25 lipca 2000 roku
Przy wycofaniu Concorde istotnym czynnikiem były kastastrofy, w tym lot Air France 4590, w którym zginęło 100 pasażerów i 9 członków załogi. Przyczyną katastrofy było najechanie na zgubiony tytanowy pasek z innego samolotu, na który najechał startujący Concorde - przy prędkości średnio 400 km/h doszło do rozerwania jeden opon, której fragmenty uderzyły w zbiornik paliwa. Następujący przez to wyciek wszedł w kontakt z gorącymi elementami silnika.
Maszyna straciła dwa silniki, nie zdołała nabrać wysokości i upadła na hotel przed miejscowością Gonesse. W hotelu zginęły cztery osoby, w tym dwie Polki.
Przed tym wypadkiem Concorde uznawano za najbezpieczniejszy samolot liniowy. W statystyce zgonów na przebyte kilometry zajmował pierwsze miejsce. Po katastrofie wzmocniono spodnie zbiorniki paliwa i projekt opon. Loty wznowiono.
Za przyczynę wycofania samolotów ze służby w 2003 roku podano zmniejszenie liczby pasażerów po katastrofie, spadek natężenia ruchu lotniczego po atakach z 11 września 2001 roku. Samolot stawał się przestarzały, a do tego rosły również koszty jego utrzymania. Na tyle wysoko, że zdecydowano się porzucić komercyjne loty naddźwiękowe.