Dzisiejszego dnia TikTok opublikował raport z postępów prac nad zgodnością z ustawą o usługach cyfrowych na terenie Unii Europejskiej. Chodziło o śledztwo UE prowadzone przez organ zajmujący się ochroną danych. Dochodzenie wykazało, że operatorzy aplikacji dopuścili się nadużyć w kwestii przechowywania danych nastolatków. Firma ByteDance wyszła sprawie naprzeciw.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Jak poinformował "The Guardian", Unia Europejska od 2021 r. prowadzi śledztwo przeciw TikTokowi. Grzywna za wykazane nadużycia może być wielomilionowa. Chińska firma opublikowała 7 sierpnia 2023 roku, raport z postępów prac nad zgodnością z unijną ustawą o usługach cyfrowych.
Zachęcamy do subskrybowania nowego kanału INN:Poland na YouTube. Od teraz Twoje ulubione programy "Rozmowa tygodnia" i "Po ludzku o ekonomii" możesz oglądać TUTAJ. A wkrótce jeszcze więcej świeżynek ze świata biznesu, finansów i technologii.
Zmiany na TikToku
Unijna dyrektywa DSA (Digital Serivces Act) zacznie obowiązywać od 28 sierpnia br., ma na celu poprawę moderacji na platformach social media i walkę z nieodpowiednimi treściami. To modyfikacja prawa o handlu cyfrowym, walcząca z dezinformacją, ale i zapewniającą przejrzystość reklam, oraz jak w przypadku dyskusji o TikToku - ochronę najmłodszych internautów i kontrolę nad nielegalnymi treściami. Akt skierowany jest w stronę największych portali społecznościowych i handlowych.
Jak podaje TikTok w oświadczeniu prasowym, w ramach niej wprowadza następujące zmiany:
Użytkownicy będą mieli więcej możliwości zgłaszania niepożądanych treści (niezgodnych z regulaminem TikToka).
Nowością będą powiadomienia dotyczące przyczyny usuniętych treści.
TikTok umożliwi wyłączenie personalizacji treści. Dzięki czemu treści będą bardziej różnorodne.
Osoby z Europy, w wieku 13-17 lat, będą mogły wyłączyć personalizację reklam.
"W nadchodzących tygodniach, użytkownicy z Europy (konkretnie z Europejskiego Obszaru Gospodarczego) otrzymają dodatkową opcję raportowania treści łamiących regulamin platformy, w tym również reklam. Osoba zgłaszająca będzie mogła wybrać powód zgłoszenia z listy kategorii, takich jak: mowa nienawiści, nękanie czy przestępstwa finansowe" – czytamy w komunikacie. Dotyczy to, oczywiście, także Polski.
Platforma udostępni z czasem specjalny przewodnik wyjaśniający poszczególne kategorie. Zgłoszone treści zostaną najpierw zweryfikowane pod kątem łamania Wytycznych Społeczności. W przypadku braku jednoznacznej odpowiedzi, dalszej oceny zgłoszenia podejmie się zespół moderatorów we współpracy z ekspertami prawnymi, sprawdzając, czy nie doszło do złamania prawa na terytorium danego kraju. Materiał wtedy zostanie zablokowany lokalnie. Usunięcie treści z powodu naruszenia Wytycznych Społeczności kasuje go globalnie.
Większa przejrzystość TikToka
Od decyzji możliwe będzie odwołanie. Zarówno zgłaszający, jak i zgłoszony dostaną stosowne powiadomienia o wszczęciu procedury.
"Zgodnie z DSA, TikTok będzie dostarczał europejskim użytkownikom więcej informacji dotyczących moderacji treści. Przykładowo, jeśli materiał zostanie zaklasyfikowany jako nieodpowiedni do rekomendacji użytkownikom w sekcji "Dla Ciebie", udostępnione zostanie wyjaśnienie decyzji" - czytamy.
W parze z przejrzystością moderacji idzie przejrzystość rekomendacji - personalizowane treści będą mogły zostać wyłączone. Po skorzystaniu z tej opcji, w sekcji "Dla Ciebie" oraz "LIVE" wyświetlone zostaną materiały pochodzące z regionu zamieszkania konkretnego użytkownika, oraz z całego świata, a nie te powiązane z zainteresowaniami.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Wyszukiwarka również ma być dopasowana lokalnie - po skorzystaniu z tych opcji wyświetli wyniki popularne w naszym regionie i w naszym języku.
Osoby w wieku 13-17 lat nie będą miały dostępu do spersonalizowanych reklam. Ta opcja będzie jednak możliwa do włączenia w ustawieniach konta.
Zespół TikToka deklaruje, że będzie kontynuował pracę nad wypełnieniem europejskich regulacji.
Oskarżenia
W styczniu br. Thierry Breton, europejski Komisarz ds. Rynku Wewnętrznego i Usług, wyraził zaniepokojenie faktem, jak łatwo nieletni mogą na TikToku trafić na treści szkodliwe "a czasem zagrażające życiu". Agencja Reutera informowała, że jeśli serwis do września nie zwiększy wysiłków na dostosowanie się do przepisów UE, to może grozić mu zakaz działalności na terenie krajów Unii.
Zagrożenia z TikToka
Sposób w jaki algorytmy platformy podpowiadały nieletnim treści o charakterze niebezpiecznym i handlowym stał w sprzeczności z unijnym prawem. Od lutego urzędnicy UE nie mogą też mieć aplikacji TikTok w swoich telefonach. Chińska apka budzi też duże kontrowersje na zachodzie. Amerykańscy urzędnicy również przyglądają się jej pod kątem wpływu na zdrowie dzieci.
Warto też mieć na uwadze, że twórcy treści bywają bardzo kreatywni w obchodzeniu reguł i mogą produkować materiały o zabarwieniu erotycznym bez naruszenia Wytycznych Społeczności. Taki przykład był z trendem nazwanym NPC Streaming.
Czytaj także:
Na czacie na żywo uczestnicy mogą wpłacać kwoty pieniężne, za które kupują streamerce wirtualne prezenty, na które ona reaguje w określony sposób. Zawsze tak samo. Nazwa "NPC" odnosi się do tzw. bohaterów niezależnych z gier komputerowych, sterowanych przez sztuczną inteligencję lub, jak w tym wypadku, zupełnie zautomatyzowanych do kilku wybranych kwestii. Kwoty mogą zaczynać się od dolara, ale i sięgać pół tysiąca.
Celem zabawy jest wywołanie najciekawszych reakcji. Nie oszukujmy się, dużą siłę przyciągania ma tutaj aspekt seksualny. Za obrazek hotdoga jedna kobieta wykonuje sugestywne ruchy ustami. Inna za prezenty wydaje dźwięki całowania albo rusza językiem do muzyki.