Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA) opublikowało 21 listopada projekt rozporządzenia na nowy wzór dowodu osobistego i nowe zasady wnioskowania. Zmieni to proces wydawania i odbierania dokumentów.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Postępuje cyfryzacja dokumentów Polaków - MSWiA przedstawiło projekt rozporządzenia, umożliwiającego możliwość składania wniosku o wydanie nowego dowodu osobistego w formie elektronicznej.
Nowe rozporządzenie MSWiA
Projekt rozporządzenia ukazał się na stronie Rządowego Centrum Legislacji i dotyczy procedury wydawania, odbioru, uszkodzenia, unieważniania i zwracania dowodu osobistego. Zmianie ulegnie również jego wzór.
Zachęcamy do subskrybowania kanału INN:Poland na YouTube. Od teraz Twoje ulubione programy "Rozmowa tygodnia" i "Po ludzku o ekonomii" możesz oglądać TUTAJ.
Do tej pory wszystkie wyżej wymienione procedury wymagały fizycznych formularzy w formie papierowej. Nowy akt prawny może wprowadzić odejście od tego. W to miejsce procedury będą przebiegać cyfrowo.
Zmianie nie ulegną dane, które będziemy wypełniać. Podpis również złożymy elektronicznie, z pomocą urządzenia nazywanego signature pad. Te zmiany wydają się naturalnym następstwem wprowadzenia elektronicznego dowodu osobistego w aplikacji mObywatel.
Również procedura unieważniania dowodu osobistego ulegnie zmianie. Do tej pory taki dokument, który utracił ważność lub został unieważniony, musi zostać fizycznie uszkodzony tak, aby naruszyć fotografię i znak holograficzny. Wedle proponowanych przepisów, gminy będą miały obowiązek unieważnić go w Rejestrze Dowodów Osobistych, wprowadzając datę i informację o przyczynie takiej czynności.
W projekcie rozporządzenia znalazła się również informacja o możliwości składania drogą cyfrową wniosku na dowód osobisty dla osoby od 12 roku życia. Nie będzie zawierać odwzorowanego podpisu ani odcisku palca.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Zastrzeganie numeru PESEL
W lipcu 2023 roku weszła w życie ustawa o ograniczeniu skutków kradzieży tożsamości. Zgodnie z jej zapisami, każda instytucja finansowa przed wykonaniem jakiekolwiek operacji, do której potrzebny jest PESEL będzie musiała sprawdzić, czy numer znajduje się w rejestrze zastrzeżonych numerów.
Minister cyfryzacji Janusz Cieszyński 17 listopada o godzinie 11 opublikował na X (dawny Twitter) informację o stanie systemu wdrażania zastrzegana numeru PESEL. Jak się okazuje, aplikacja mObywatel tego nie obsłuży bo… tej funkcji jeszcze nie ma. Ma pojawić się dopiero w połowie grudnia.
Co prawda PESEL można zastrzec od 17 listopada, ale firmy i instytucje będą musiały sprawdzać rejestr dopiero od czerwca przyszłego roku. Właśnie taki mają termin graniczny na wdrożenie przepisów do swoich działań. Nowe prawo wchodzi więc na pół gwizdka. Mimo wszystko zastrzeżenie numeru PESEL może już w pewien sposób pomóc.