15 listopada 2023 roku pociągi Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD) wstrzymały ruch na dwie godziny, między 6 a 8 rano. To był ostrzegawczy strajk związku maszynistów, którzy domagają się podniesienia pensji.
Związkowcy liczyli, że ich wynagrodzenia wzrosną od 1 stycznia. Rozmowy, jakie odbyły się 10 stycznia, pokazały, że spółka WKD nie zmieniła swojego stanowisko. Wobec tego zapowiadany jest strajk generalny, "do skutku".
Od 18 stycznia, od godziny 00:01 Związek Zawodowy Maszynistów (ZZM) rozpocznie strajk generalny. Będzie trwał od poniedziałku do piątku, w godzinach od 6 do 8 rano oraz od 15 do 17 po południu. Obejmie on wszystkie dni robocze i potrwa aż do skutku, jak podaje Polskie Radio RDC.
– Spółka niestety powiedziała to samo co w ubiegłym roku, czyli, że jest gotowa podnieść wynagrodzenie od 1 kwietnia. W zeszłym roku zawarła w tej sprawie porozumienie z jednym ze związków – powiedział Sławomir Centkowski, wiceprezes ZZM.
– Rozmowy trwały wiele godzin, ale nie przyniosły żadnego postępu. Maszyniści nie mają już żadnego innego narzędzia do walki o swoje prawa – informował Centkowski.
W lipcu wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki informował, że rząd PiS przekazał na inwestycję w kolej 27 miliardów złotych. To gdzie poszły te pieniądze? Na przykład na nowoczesne samochody.
30 października Straż Ochrony Kolei powiększyła flotę pojazdów o trzy samochody terenowe Land Rover Defender II. Trafiły one do Warszawy, Lublina i Przemyśla, a jedna sztuka kosztuje około 364 tys. złotych.
To luksusowe pojazdy z segmentu premium, którymi SOK chwaliła się, że zapłaciła około miliona złotych. Przy okazji Straż zdradziła listę używanych przez siebie pojazdów: oznakowane furgony Volkswagen Transporter T6.1, pickupy Mitsubishi L200 oraz modele nieoznakowane: Isuzu D-Max, Mitsubishi ASX, Toyota RAV4, Toyota Corolla, Citroen Jumpy, Volkswagen Passat, Skoda Superb, Mercedes Sprinter 4x4.
– Nowe auta mają poprawić mobilność funkcjonariuszy SOK w trudno dostępnym terenie. Odpowiednio wyselekcjonowane i wyposażone samochody umożliwiają monitorowanie ciężko dostępnych obszarów kolejowych oraz sprawne reagowanie na wszelkiego rodzaju incydenty i naruszenia bezpieczeństwa – przekazano w komunikacie SOK.
O innych dużych wydatkach PKP pisaliśmy więcej na INNPoland.
Czytaj także: https://innpoland.pl/201154,na-co-ida-pieniadze-pkp-rzad-pis-topi-pieniadze-w-kolei