Polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi, dokonując wyborów przy sklepowych półkach. Szczególną uwagę zwracamy również na cenę, ale ta często jest dopiero drugim kryterium wyboru. Coraz chętniej sięga po zdrowsze, choć często droższe, produkty spożywcze.
Reklama.
Reklama.
Najnowszy raport opracowany przez McKinsey & Company i EuroCommerce rzuca nowe światło na dynamikę sprzedaży artykułów spożywczych w Polsce. Wynika z niego, że mimo znacznego wzrostu nominalnej sprzedaży o 11,7 procent, realna sprzedaż artykułów spożywczych spadła o niemal 4 procent.
Co ciekawe, miało to miejsce przy równoczesnym wysokim poziomie inflacji, sięgającym aż 14 procent.
Dane, które Business Insider Polska opublikował jako pierwszy, ukazują, że pomimo widocznego wzrostu w dochodach z tytułu sprzedaży artykułów spożywczych, rzeczywista siła nabywcza konsumentów uległa osłabieniu.
Tanio, ale zdrowo – to nasze wybory w sklepach
Nowy raport rzuca nowe światło na zwyczaje zakupowe Polaków, pokazując zarówno tendencję do oszczędzania, jak i wzrost zainteresowania zdrowymi produktami spożywczymi. Autorzy raportu zaznaczają, że w obu przypadkach nastąpił spadek wskazań o 6 punktów procentowych w porównaniu z poprzednią edycją badania.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Badanie wykazało, że z roku na rok polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi, dokonując wyborów przy sklepowych półkach. Szczególną uwagę zwracamy również na cenę, ale ta często jest dopiero drugim kryterium wyboru. Badanie ujawnia także, że coraz chętniej sięgamy po zdrowsze, choć często droższe, produkty spożywcze.
Według raportu, aż 29 procent konsumentów ma zamiar podczas zakupów skupić się na zdrowej i dietetycznej żywności. W porównaniu z poprzednimi badaniami zanotowano tu wzrost o 7 punktów procentowych. To oznacza, że coraz więcej Polaków przykłada wagę do jakości produktów spożywczych i ich wpływu na zdrowie – podaje Business Insider.
Raport wykazuje również wzrost zainteresowania produktami organicznymi oraz żywnością wysokiej jakości. Odpowiednio, odnotowano tu wzrost rok do roku o 9 i 14 punktów procentowych. To dowodzi, że choć Polacy starają się oszczędzać, nie rezygnują z inwestowania w swoje zdrowie i dobre samopoczucie poprzez wybór lepszych jakościowo produktów spożywczych.
Stabilizacja i świadomy wybór
Analizując przyszłość rynku spożywczego w Polsce, można dostrzec pewne zmiany w podejściu konsumentów oraz wpływające na nie czynniki zewnętrzne. Według Marcina Nowakowskiego, lokalnego partnera z warszawskiego biura McKinsey & Company, polscy konsumenci w 2024 roku nadal będą szukać sposobów na oszczędzanie pieniędzy, choć w mniejszym stopniu niż w roku poprzednim. To pozwala działającym w naszym kraju przedstawicielom branży spożywczej spojrzeć na najbliższe miesiące z większym optymizmem.
Jednym z kluczowych trendów jest wzrost zainteresowania produktami ekologicznymi i wysokiej jakości. Choć sentyment w tej kategorii był mniej negatywny niż w ubiegłym roku, to możliwe jest spodziewanie się stabilizacji wyników z tych segmentów oraz powrotu do wzrostów w przyszłości.
Warto zauważyć, że coraz większa świadomość ekologiczna społeczeństwa oraz rosnące oczekiwania dotyczące jakości produktów mogą wpłynąć na zmianę preferencji zakupowych i dynamikę rynku.