Ostatnie badanie przeprowadzone przez IBRiS wykazało, że Polacy nie są przychylni propozycjom rządowym dotyczącym ograniczenia sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Wśród respondentów opowiadających się przeciwko zakazowi zdecydowanie przeważają młodzi ludzie.
Reklama.
Reklama.
W dniach 12-14 maja 2024 r. Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) przeprowadził badanie, w którym zapytał tysiąc dorosłych Polaków o ich opinię na temat zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych.
Wyniki badania są zaskakujące, najbardziej dla organizacji i aktywistów walczących z powszechnym i niczym nieograniczonym dostępem do napojów alkoholowych o każdej porze dnia i nocy.
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych
Z sondażu wynika, że 55,4 proc. ankietowanych opowiada się przeciw zakazowi sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Z kolei 42,9 proc. badanych popiera takie ograniczenie, a 1,7 proc. nie ma zdania na ten temat.
W badaniu przeprowadzonym przez United Surveys dla IBRiS ankietowani zostali również zapytani o ich opinię na temat zakazu sprzedaży napojów alkoholowych w sklepach po godzinie 22. Tutaj również większość respondentów, bo aż 64,1 proc., wyraziła sprzeciw wobec takiego ograniczenia. Za wprowadzeniem zakazu jest 34,4 proc. ankietowanych, a 1,5 proc. nie miało sprecyzowanej opinii.
W grupie wiekowej 18-29 lat aż 85 proc. respondentów wyraziło sprzeciw wobec zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych, podczas gdy tylko 15 proc. popiera takie ograniczenie. Młodzi ludzie stanowczo bronią możliwości zakupu alkoholu na stacjach benzynowych, widząc w tym ważny element dostępności i wygody, zwłaszcza w godzinach nocnych.
A co z handlem alkoholem w internecie?
Najnowsze badanie przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych, w którym uczestniczyło tysiąc dorosłych Polaków, ujawnia interesujące postawy wobec różnych propozycji dotyczących sprzedaży i reklamy alkoholu.
Wyniki badania, opublikowane przez "Dziennik Gazetę Prawną" (DGP) i RMF FM, pokazują, że Polacy są skłonni poprzeć pewne ograniczenia, choć niektóre z nich budzą sprzeciw wśród młodszych respondentów.
Według badania zakaz sprzedaży alkoholu w internecie popiera aż 57,7 proc. ankietowanych. Przeciwny pogląd wyraża za to 35,6 proc. osób, a blisko 7 proc. nie ma zdania w tej kwestii. Interesujące jest to, że pomysł ten jest popierany niemal we wszystkich grupach wiekowych, z wyjątkiem najmłodszych.
W grupie wiekowej 18-29 lat aż 75 proc. respondentów sprzeciwia się zakazowi sprzedaży alkoholu w internecie, a tylko 21 proc. go popiera. Młodzi ludzie często korzystają z możliwości zakupu alkoholu online, co może tłumaczyć ich opór wobec takiego ograniczenia.
Pomysł wprowadzenia zakazu reklamy napojów alkoholowych cieszy się jeszcze większym poparciem wśród Polaków. Z badania wynika, że 63,4 proc. ankietowanych jest za wprowadzeniem takiego zakazu, 32,2 proc. jest przeciw, a 4,4 proc. odpowiedziało, że "trudno powiedzieć".
Reklamy alkoholu są postrzegane jako potencjalnie szkodliwe, zwłaszcza w kontekście promowania konsumpcji alkoholu wśród młodzieży i osób podatnych na uzależnienia. Dlatego tak duże poparcie dla tego rozwiązania nie jest zaskoczeniem.