Unijne organizacje konsumenckie zaapelowały do Komisji Europejskiej o wszczęcie śledztwa wobec chińskiej platformy sprzedażowej Temu. Ich zdaniem chiński koncern miał handlować podróbkami, ale też sprzedawać produkty bez odpowiednich atestów.
Reklama.
Reklama.
Głównym zarzutem skierowanym wobec platformy Temu jest sprzedaż podrabianych produktów. Unijne organizacje konsumenckie podkreślają, że takie praktyki nie tylko naruszają prawa własności intelektualnej, ale także wprowadzają klientów w błąd, oferując im towary niskiej jakości, które często nie spełniają oczekiwań.
Temu pod lupą Unii Europejskiej
Polska Federacja Konsumentów, belgijski Testachats i francuski UFC-Que Choisir, jako jedne z głównych sygnatariuszy skargi przeciwko chińskiemu koncernowi Temu, podkreślają, że działania sklepu są niezgodne z zasadami uczciwego handlu oraz zagrażają prawom konsumentów.
Organizacje te domagają się, aby Komisja Europejska podjęła szybkie i stanowcze kroki w celu zbadania działalności platformy oraz jej zgodności z unijnym prawem.
W październiku ubiegłego roku włoska organizacja konsumencka Altroconsumo przeprowadziła test, który ujawnił poważne nieprawidłowości w zakresie sprzedaży kosmetyków na platformie Temu. Spośród 13 zakupionych produktów kosmetycznych, aż 9 nie zawierało informacji o ich składzie lub zawierało je tylko częściowo.
Tego rodzaju praktyki są niezgodne z prawem UE, które wymaga, aby wszystkie kosmetyki sprzedawane na terenie Unii posiadały pełną i czytelną informację o składzie.
Temu odpowiada na zarzuty
Chińska platforma e-handlowa Temu odniosła się do zarzutów przedstawionych przez unijne organizacje konsumenckie, które oskarżają ją o handel podróbkami, sprzedaż produktów nielegalnych w Unii Europejskiej oraz oferowanie potencjalnie szkodliwych towarów.
W komentarzu, który przytacza redakcja Interii, firma zadeklarowała, że traktuje skargę do Europejskiego Biura Ochrony Praw Konsumentów (BEUC) bardzo poważnie i zobowiązała się do dokładnej analizy przedstawionych zarzutów.
Firma wyraziła także chęć współpracy w celu ulepszenia swoich usług: "Mamy nadzieję kontynuować nasz dialog z odpowiednimi interesariuszami w celu poprawy usług Temu dla konsumentów. Tam, gdzie zidentyfikujemy obszary wymagające poprawy, jesteśmy chętni do współpracy w celu ulepszenia naszych usług i naprawienia wszelkich niedociągnięć".