INNPoland_avatar

Meta rozsyła po apkach powiadomienia o AI. Wyjaśniamy, o co chodzi

Sebastian Luc-Lepianka

23 maja 2024, 11:33 · 4 minuty czytania
W nocy z 22 na 23 maja polscy użytkownicy aplikacji Meta (czyli np. Facebooka), mogli zobaczyć nowe powiadomienie od firmy: "Planujemy dla Ciebie nowe funkcje SI. Dowiedz się, jak wykorzystujemy Twoje informacje". Informacja odsyła do dość długiej wiadomości. Co to dla nas oznacza i czy Meta będzie miała dostęp do waszych prywatnych wiadomości? Wyjaśniamy.


Meta rozsyła po apkach powiadomienia o AI. Wyjaśniamy, o co chodzi

Sebastian Luc-Lepianka
23 maja 2024, 11:33 • 1 minuta czytania
W nocy z 22 na 23 maja polscy użytkownicy aplikacji Meta (czyli np. Facebooka), mogli zobaczyć nowe powiadomienie od firmy: "Planujemy dla Ciebie nowe funkcje SI. Dowiedz się, jak wykorzystujemy Twoje informacje". Informacja odsyła do dość długiej wiadomości. Co to dla nas oznacza i czy Meta będzie miała dostęp do waszych prywatnych wiadomości? Wyjaśniamy.
Meta szykuje się do wdrożenia w Polsce usług AI. Fot. Chris Delmas/AFP/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Polska została dodana do regionu, w którym Meta w przyszłości wdroży funkcje sztucznej inteligencji w swoich popularnych aplikacjach mediów społecznościowych. Treści przez nas publikowane trafią teraz pod oko maszyn. Bardziej, niż do tej pory i nie tylko do celów reklamowych, ale także, aby maszyna mogła się na nas uczyć.


Meta AI będzie uczyć się na Facebooku i nie tylko

"Sztuczna inteligencja w usługach Meta to nasza kolekcja funkcji i doświadczeń generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak Meta AI i narzędzia kreatywne SI, wraz z modelami, które je obsługują" – czytamy w powiadomieniu. Meta, jak wiele firm technologicznych idących właśnie w AI, chce nam dać boty w apkach, wykonujące precyzyjnie nasze polecenia, jak organizacja wakacji czy tworzenie obrazów. 

Oba typy generatywnej AI, tworzącej tekst czy grafiki, potrzebują danych. I tu wkraczamy my, bo przez aplikacje Mety będziemy je teraz dostarczać, czy może raczej powinienem cynicznie powiedzieć – jesteśmy oficjalnie informowani, że to robimy. 

Meta AI, jak informuje firma we wpisie blogowym z kwietnia, powstanie na bazie modelu Llama 3, a funkcje z nim związane pojawią się na Facebooku, Instagramie, WhatsApp i Messengerze. We wpisie zawarto filmy ilustrujące, jak takie narzędzia będą dla nas działać, a jedną ze wspólnych funkcji będzie korzystanie z wyszukiwarki bez opuszczania aplikacji. Na stronie sztucznej inteligencji widzimy informacje, że jeszcze nie jest dostępna w Polsce.

Prywatność a Meta

"Wykorzystujemy informacje publicznie dostępne w Internecie i informacje licencjonowane. Wykorzystujemy także informacje udostępniane w produktach i usługach Meta. Informacje te mogą obejmować posty lub zdjęcia i ich podpisy. Nie wykorzystujemy treści Twoich prywatnych wiadomości ze znajomymi i rodziną do szkolenia SI" – pisze Meta.

Czyli do szkolenia AI będą wykorzystywane:

  • posty na mediach społecznościowych,
  • zdjęcia i podpisy,
  • nasza komunikacja z nadchodzącymi usługami AI.

Za przykład podawany jest publiczny wpis na blogu. W takich informacjach mogą pojawić się dane osobowe jak dane kontaktowe czy imię i nazwisko. Meta zapewnia, że nie korzysta z takich danych w źródłach publicznych ani od swoich licencjonowanych partnerów, nie mają być też łączone z żadnymi kontami użytkowników aplikacji Meta.

Brak posiadania konta na socjalkach nie zdejmuje nas z celownika maszyny. To niestety logiczne – możemy znaleźć się na zdjęciach udostępnianych przez naszych znajomych, nasze nazwisko w pozdrowieniach… wedle polityki Meta, może przetwarzać takie informacje w celu rozwijania i ulepszania sztucznej inteligencji.

W optymistycznym wariancie nie powinno to być nic poważnego, bo zapewne chodzi o to, że AI generująca obrazy uzyska naszą buźkę jako jedną z niezliczonych palet, z których może dobierać fragmenty do rysowania ludzi, a powyższy przykład z pozdrowieniem posłuży np. do realistycznego napisania listu z wakacji. Meta zapewnia, że wdraża "zaawansowane procesy analizy poziomu prywatności" i chce postawić na transparentność w rozwoju swojego AI.

A wariant pesymistyczny? Mam nadzieję, że jeśli sprawa potoczy się w tę stronę, to będziemy mogli liczyć na kolejną interwencję Unii Europejskiej.

Dla nas komunikat od Mety oznacza przede wszystkim, że mamy prawo do sprzeciwu, jeśli czujemy się nieswojo z takimi praktykami.

Jak złożyć sprzeciw wobec Meta AI?

"Przysługują Ci prawa związane ze sposobem wykorzystania Twoich danych na potrzeby SI w Meta. Obejmuje to prawo do sprzeciwu wobec wykorzystywania informacji udostępnionych w produktach i usługach Meta do rozwijania i ulepszania sztucznej inteligencji przez Meta. Możesz także przesyłać prośby dotyczące Twoich danych osobowych pochodzących od podmiotów zewnętrznych, które są wykorzystywane do rozwijania i ulepszania sztucznej inteligencji przez Meta" – informuje firma w swoim ogłoszeniu.

Samo składanie wniosku jest łatwe. Wystarczy podać kraj pochodzenia (musimy wpisać Poland – nawet jeśli wypełniamy wniosek w j. polskim, apka drze się, że "Polska" nie jest właściwym krajem), adres e-mail powiązany z kontem, oraz w wymaganym polu "W jaki sposób takie przetwarzanie wpływa na Ciebie?" złożyć stosowny opis. Poniżej możemy opcjonalnie dodać inne informacje, jakie mogą pomóc. Potem wystarczy w wyskakującym polu wpisać kod weryfikujący, jaki otrzymaliśmy na podany e-mail.

Mi rozpatrzyli go błyskawicznie i bez przeszkód, powiadomienie o zatwierdzeniu sprzeciwu dostałem zarówno mailem oraz w powiadomieniu w aplikacji społecznościowej.

Każdy wniosek będzie rozpatrywany zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych i ma być honorowany także w przyszłości. Meta przypomina też, że wniosek nie uchroni nas od postów naszych znajomych ani od ludzi, którzy mogą pisać o rzeczach, jakie publikujemy. 

Chatboty mogą być przydatne

Technologia stojąca za dużymi modelami językowymi (Large Language Models, LLM) pozwala wykorzystać je nie tylko do rozrywki i wygody, jak zapewne będzie działać to na Facebooku, ale również przynosi korzyści np. w kontaktach ze specjalistami. Nad takim rozwiązaniem pracuje platforma ZnanyLekarz. Dzięki sztucznej inteligencji pacjent może przyśpieszyć kontakt z lekarzem, co przekłada się na lepszą jakość świadczonych usług.

Czytaj także: https://innpoland.pl/206225,ai-asystent-w-usludze-znanylekarz-pl-ulatwienie-dla-lekarzy-i-pacjentow