Urząd Transportu Kolejowego nie był dotychczas chętny do wpuszczania na teren Polski zagranicznych przewoźników. Ta sytuacja ma się zmienić wraz z rotacją we władzach Ministerstwa Infrastruktury. Wiceminister Piotr Malepszak opowiada się za zezwoleniem na konkurencję dla PKP Intercity. Ma to się przełożyć na lepsze warunki podróżowania i atrakcyjniejsze ceny dla pasażerów. Już pojawiły się trzy spółki, które chcą rozpocząć działalność w naszym kraju.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Zagraniczni operatorzy stanowią niewielki procent całego rynku przewozowego w Polsce. Do najbardziej znanych zaliczają się: Arriva, UBB, czy LTG Link. Liczba połączeń oferowanych przez spółki kolejowe z obcych krajów może wkrótce się zwiększyć. Do gry wchodzi trzech czeskich przewoźników z nowymi propozycjami połączeń.
Zmiany i urozmaicenie opcji wyboru jest bardziej prawdopodobne w kontekście deklaracji nowych władz Ministerstwa Infrastruktury. W niedawnym wywiadzie dla "Rzeczpospolitej" wiceminister Piotr Malepszak wyraził aprobatę dla perspektywy pojawienia się konkurencji dla polskich spółek. To szczególnie ważne w kontekście tego, że PKP InterCity w trakcie szczytowego popytu nie jest w stanie zapewnić wystarczającej ilości miejsc dla pasażerów.
Zachęcamy do subskrybowania kanału INN:Poland na YouTube. Od teraz Twoje ulubione programy "Rozmowa tygodnia", "Po ludzku o ekonomii" i "Koszyka Bagińskiego" możesz oglądać TUTAJ.
Gepard Express planuje trasy do Ukrainy i Litwy przez Polskę
Gepard Express jest przewoźnikiem kojarzonym głównie z transportem autobusowym. Między innymi realizuje połączenia na trasie Brno-Praga (lotnisko im. Havla), Brno-Opava i Brno-Wiedeń (lotnisko Schwechat). Jak podaje rynek-kolejowy.pl, Gepard Express chce uzupełnić swoją ofertę o kolejne trasy. Cztery propozycje uwzględniają przewóz pasażerów przez Polskę:
Czeski przewoźnik Gepard Express ma zamiar realizować wspomniane połączenia przy pomocy składów zestawionych z liczby od 4 do 12 wagonów. Dzięki temu mógłby zapewnić transport 600 pasażerom.
Na trasie miałyby operować wielosystemowe lokomotywy Siemens Vectron lub Alstom TRAXX. Nie ujawniono jeszcze informacji na temat tego, czy cały harmonogram obsłużyłyby tabory Gepard Express, czy zostałaby podpisana umowa z podwykonawcami.
RegioJet chce uruchomić przewozy na terenie Polski
RegioJet obok Gepard Express jest następnym przewoźnikiem, który chce rozszerzyć swoją ofertę o kolejne przewozy na terenie Polski. Usługodawca istnieje na rynku od 15 lat i należy do Student Agency, czeskiego biura podróży. RegioJet złożyło już wnioski o umożliwienie realizacji przewozów na trasach takich jak:
Warszawa-Gdynia-Warszawa,
Kraków-Warszawa-Kraków,
Kraków-Gdynia-Kraków.
Propozycja RegioJet mogłaby znacznie usprawnić ruch na terenie Polski. Oferta realizacji przewozów pomiędzy Krakowem i Gdynią, Krakowem i Warszawą oraz Warszawą i Gdynią dotyczy terminu wakacyjnego.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Leo Express złożyło podanie o stworzenie połączenia Czechy-Polska
W Polsce od 15 grudnia ma pojawić się nowa możliwość dojazdu z Czech. Urząd Transportu Kolejowego potwierdził wydanie zgody na takie połączenie. Zgodnie z informacjami portalu rynek-kolejowy.pl, przewoźnik zadeklarował chęć przewozu pasażerów codziennie w wymiarze pięciu par pociągów. Leo Express ma zamiar prowadzić usługi w okresie od 15 grudnia 2024 r. do 15 grudnia 2029 r.