Mimo wzrostu cen katalogowych średnia cena sprzedaży nowych aut spadła w minionych 12 miesiącach o ponad 7 tysięcy zł brutto. Polacy wybierają przeciętnie modele kosztujące po rabacie średnio 145 tys. zł. Jakie samochody można dostać za taką sumę?
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Chociaż cena nowych samochodów finansowanych w leasingu wzrosła, efektywnie płacimy za nie średnio o 5 proc. mniej, informuje platforma Carsmile, a dokładnie o 7 342 zł brutto. Z rabatami oferty na nowe auta wypadają dużo korzystniej. Sprawdźmy, na co mogą liczyć kierowcy.
Zachęcamy do subskrybowania kanału INN:Poland na YouTube. Twoje ulubione programy "Rozmowa tygodnia", "Po ludzku o ekonomii" i "Koszyka Bagińskiego" możesz oglądać TUTAJ.
Jakie są ceny nowych samochodów
Pojazdy są najchętniej leasingowaną rzeczą w Polsce, z tej formy transakcji korzysta się przy co drugim aucie. Średnia rzeczywista cena sprzedaży samochodu sfinansowanego leasingiem wyniosła w maju 118,1 tys. zł netto po rabacie, czyli nieco ponad 145 tys. zł licząc z VATem – wynika z danych Carsmile.
– Auta tanieją, to jest fakt. Ceny katalogowe co prawda nadal wykazują niewielki wzrost, ale jeśli uwzględnimy możliwy do uzyskania rabat, to okazuje się, że nowy samochód można dziś kupić taniej niż przed rokiem. To bardzo dobra wiadomość dla osób, które chcą zmienić auto, zwłaszcza że pomimo spadku cen wybór modeli dostępnych od ręki jest bardzo duży – mówi Michał Knitter, założyciel platformy Carsmile, należącej do Grupy OLX.
Z otrzymanych danych wynika, że średni rabat, jaki można było uzyskać w maju na nowy samochód, wyniósł 17,2 proc. od ceny katalogowej. To rynkowa średnia, ale na rynku można znaleźć modele przecenione nawet 20 proc. i więcej. Kwotowo upust, jaki można uzyskać na auto średniej klasy, wynosi ok. 25-30 tys. zł.
Michał Knitter nie spodziewa się, aby ta kwota mogła wzrosnąć. Większość aut, które sprzedawane są na Carsmile, pochodzi z rocznika 2024 roku. Wyprzedaż rocznika 2023 dobiega końca.
– Po kwietniowym ograniczeniu upustów cenowych, kiedy to ich średni poziom na rynku spadł w okolice 15 proc., w maju dilerzy znów lżejszą rękę udzielali rabatów. Widać jednak, że granicę 17 proc. trudno będzie przekroczyć. Wyższy poziom oznaczałby bowiem sprzedaż aut ze stratą – ocenia Sylwester Łagowski, szef działu zamówień Carsmile.
Rok temu średni upust, jaki można było uzyskać od ceny katalogowej, wynosił 8,4 proc., a Carsmile wskazuje, że sprzedawcy agresywniej dzisiaj walczą o klientów.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Jakie auto za 145 tys. zł?
Przyjmując na podstawie danych za maj, że Polacy poszukujący nowego samochodu, celują obecnie w samochody kosztujące ok. 145 tys. zł brutto po rabacie, analitycy Carsmile wytypowali przykładowe modele, jakie – po negocjacjach - można kupić za cenę zbliżoną do tej wartości.
Poniższe ceny są na podstawie rat leasingowych na warunkach umowy 5 lat, wpłacie własnej 15 tys. zł netto i wykupie 25 tys. zł netto. Wszystkie są z automatyczną skrzynią biegów, przednim napędem i silnikiem benzynowym. Na liście znalazły się:
Peugeot 408, cena katalogowa 159 500 zł brutto, a w leasingu rata netto 1959 zł;
Cupra Formentor, cena katalogowa 164 375 zł brutto, a w leasingu rata netto 1960 zł;
KIA Sportage, cena katalogowa 148 800 zł brutto, a w leasingu rata netto 1976 zł;
Audi A3, cena katalogowa 175 390 zł brutto, a leasingu rata netto 1993 zł;
Skoda Octavia, cena katalogowa 149 020 zł brutto, a leasingu rata netto 1998 zł;
Toyota Corolla, cena katalogowa 150 290 zł brutto, a w leasingu rata netto 2038 zł;
Volkswagen Passat, cena katalogowa 168 170 zł brutto, a w leasingu rata netto 2069 zł.
Modele te odzwierciedlają dzisiejszy "środek" rynku nowych samochodów w Polsce. Leasingodawcy spodziewają się kontynuacji dobrej koniunktury do końca roku. Wśród prognozowanych trendów na 2024 r. znajdują się m.in. dalszy stabilny wzrost w segmencie samochodów premium, przyspieszenie rozwoju elektromobilności oraz otwarcie się klientów na inwestycje w firmowe floty.