INNPoland_avatar

Prawa pasażera linii lotniczych. Tu znajdziesz wszystko, co potrzebujesz wiedzieć

Sebastian Luc-Lepianka

06 lipca 2024, 08:42 · 3 minuty czytania
Zdecydowana większość osób podróżujących samolotami nie zna swoich praw. Te nie są niczym tajnym, choć rzeczywiście można się pogubić w regulacjach między różnymi krajami. Szczęśliwie istnieją darmowe przewodniki dla każdego pasażera.


Prawa pasażera linii lotniczych. Tu znajdziesz wszystko, co potrzebujesz wiedzieć

Sebastian Luc-Lepianka
06 lipca 2024, 08:42 • 1 minuta czytania
Zdecydowana większość osób podróżujących samolotami nie zna swoich praw. Te nie są niczym tajnym, choć rzeczywiście można się pogubić w regulacjach między różnymi krajami. Szczęśliwie istnieją darmowe przewodniki dla każdego pasażera.
Jakie są prawa pasażera na lotnisku? Fot. Mariusz Grzelak/Reporter/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Nikt z podróżujących nie lubi awanturować się z liniami lotniczymi. Zwykle jest to walka z wiatrakami, bo nawet jeśli dojdzie do opóźnienia lotu o 3 godziny albo więcej, mogą wystąpić okoliczności, których nie jesteśmy świadomi, a które zwalniają przewoźników z wypłacania nam odszkodowań.


W rozeznaniu się w takich niuansach pomaga darmowy przewodnik od firmy AirHelp, zajmującej się odszkodowaniami dla pasażerów.

Przewodnik po prawach pasażera

Wedle firmy AirHelp aż 85 proc. osób nie zna praw przysługujących im w czasie podróży samolotami. W tym celu wydaje swoje przewodniki, rok do roku, w 19 językach, w tym po polsku. Tegoroczna edycja została wzbogacona o prawa pasażerów w Arabii Saudyjskiej. 

Pełną wersję przewodnika znajdziecie tutaj, my przytoczymy wam kilka najważniejszych punktów z tych 30 stron treści.

Prawa pasażera przy opóźnionych i odwołanych lotach

Linie lotnicze zobowiązane są dostarczyć podróżującym opiekę i odszkodowanie. Po kilku godzinach opóźnienia powinny dostarczyć klientom posiłki i napoje. Jeśli wiąże się to z przełożeniem lotu o kolejny dzień, także zakwaterowanie albo alternatywny lot.

Warto pamiętać, że jeśli lot opóźniony jest poniżej 3 godzin, nie mamy co liczyć na odszkodowanie. Tak samo, jeśli nasz lot zostanie odwołany z wyprzedzeniem 14 dni.

W innym wypadku można już spróbować sprawdzić, czy nasza sytuacja nas kwalifikuje do roszczeń, a zyskać można nawet do 600 euro. Żeby poprawnie złożyć wniosek o odszkodowanie, AirHelp radzi:

  • Zachowaj wszystkie wiadomości SMS, wiadomości e-mail i inne powiadomienia otrzymane od linii lotniczej; 
  • Zachowaj swoją kartę pokładową (a także wszystkie karty pokładowe z alternatywnych lotów);
  • Zrób zdjęcia wszelkich ulotek i tablic z informacją o zakłóceniu Twojego lotu;
  • Zapisz, o której godzinie Twój samolot dotarł do końcowego celu podróży;
  • Zachowaj paragony za wszystkie konieczne zakupy związane z zakłóceniem lotu;
  • Zażądaj od linii lotniczej informacji o przyczynie zakłócenia.

W przypadku, jeśli lot jest opóźniony lub odwołany z przyczyn strajku, warto mieć na uwadze, kiedy linie lotnicze są za to odpowiedzialne. Jak podaje AirHelp, o odszkodowanie możemy walczyć, jeśli doszło do strajku pilotów, personelu pokładowego, mechaników lotniczych i personelu linii lotniczej.

Nie dostaniemy odszkodowania, jeśli loty wstrzymują strajki pracowników straży granicznej, ochrony lotniska, obsługi bagażu, kontroli ruchu lotniczego i strajki ugrupowań politycznych.

Kiedy przysługuje zwrot kosztu biletu?

Poradnik przypomina, że odszkodowanie i zwrot kosztów biletów (pieniądze wypłacane za niewykorzystany bilet) to nie to samo. Ale czasem uda się załapać na oba. 

"Twoja linia lotnicza odwołuje Twój lot na 3 dni przed wylotem i proponuje Ci nowy lot, ale jest on 24 godziny później. Przez to nie zdążysz na koncert, na który się wybierasz. Decydujesz się zrezygnować z lotu" – tak opisano przykład, za który należy się i zwrot i odszkodowanie.

Uszkodzenie i zagubienie bagażu

Za taki problem z winy obsługi możemy otrzymać nawet 1400 euro rekompensaty. Problem z bagażem należy zgłosić jak najszybciej w stanowisku obsługi bagażu i uzyskać dokument "raport nieprawidłowości bagażowej" (PIR).

"Zgodnie z konwencją montrealską linie lotnicze zazwyczaj mają obowiązek naprawienia szkody. Konwencja obejmuje prawa dotyczące bagażu w przypadku lotów międzynarodowych między ponad 140 krajami" – informuje przewodnik.

Jeśli martwi nas taki scenariusz, warto zrobić zdjęcia zawartości bagażu przed wyruszeniem w drogę, a do tego pomocne będą paragony za cenne przedmioty, jakie transportujemy. Linie lotnicze są zobowiązane do zwrotu kosztów całego bagażu lub rekompensaty za uszkodzone elementy. A jeżeli nasza walizka dotrze z opóźnieniem, możemy uzyskać zwrot za niezbędne rzeczy, jakie musieliśmy dokupić w międzyczasie.

Regulacje międzynarodowe

Duża część poradnika poświęcona jest różnicom w prawie między Unią Europejską a resztą świata, wraz z kwotami o jakie możemy walczyć. Na przykład we Wspólnocie czy Wielkiej Brytanii odszkodowanie za opóźnienia lotu zaczyna się od 3 godzin oczekiwania, ale w Chinach możemy zacząć domagać się rekompensaty dopiero od 4 godzin opóźnienia. A w Brazylii już po 2 godzinach.

Za bagaż zagubiony lub uszkodzony w Arabii Saudyjskiej możemy odzyskać do 1400 euro, ale w USA do 3800 dolarów. Za to za opóźnienia lotów zaczynających się lub kończących u Saudów odzyskamy już tylko do 180 euro.

Czytaj także: https://innpoland.pl/207059,lot-zbigniewa-preisnera-artysta-chce-od-ryanair-odszkodowania