W wakacje Krajowa Administracja Skarbowa ponownie uczula turystów na źle wystawiane paragony lub ich całkowity brak. Urzędnicy proszą obywateli, aby składali donosy. Dzięki temu będzie można m.in. ograniczyć rozwój tzw. szarej strefy.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa zwracają uwagę na to, aby dokładnie przyglądać się paragonom, które otrzymujemy, kupując usługi i produkty. To szczególnie ważne teraz, w okresie wakacyjnym, kiedy dość często zdarza się, że przedsiębiorcy próbują omijać przepisy, powiększając tzw. szarą strefę.
Krajowa Administracja Skarbowa nieustannie kontroluje, czy sprzedawcy po pierwsze wydają paragony i po drugie, czy są one wystawiane poprawnie. To, że otrzymujemy w restauracji rachunek z wyszczególnionymi produktami i sumą zamówienia wcale nie oznacza, że przedsiębiorca nie jest na bakier z prawem.
Zachęcamy do subskrybowania kanału INN:Poland na YouTube. Od teraz Twoje ulubione programy "Rozmowa tygodnia", "Po ludzku o ekonomii" i "Koszyka Bagińskiego" możesz oglądać TUTAJ.
Jak rozpoznać prawidłowo wystawiony paragon fiskalny?
Jest kilka szczegółów, dzięki którym można rozpoznać dobrze wystawiony paragon fiskalny. Do charakterystycznych elementów zaliczają się:
napis "Paragon Fiskalny",
numer NIP podmiotu wystawiającego paragon, nazwa, a także adres punktu sprzedaży,
logo w centralnej części paragonu i numer unikatowy kasy.
Krajowa Administracja Skarbowa dopuszcza dwa formaty wydawania paragonów fiskalnych. Pierwsza to najbardziej powszechna, czyli papierowa. Kupujący mogą także otrzymać paragony w formie elektronicznej, czyli tzw. e-paragon.
Dlaczego warto pytać o możliwość wystawienia paragonu fiskalnego?
Dokument taki jak paragon fiskalny jest sposobem na zabezpieczenie interesu kupującego. Ułatwia złożenie reklamacji. Można dzięki niemu porównywać ceny, a także zweryfikować, czy zapłaciliśmy tyle, ile deklarował sprzedawca.
Często występuje sytuacja, kiedy zamiast prawidłowo wystawionego paragonu, klient otrzymuje potwierdzenie zapłaty kartą płatniczą. W takich okolicznościach udostępniana jest jedynie ogólna informacja na temat zamówienia, a nie paragon fiskalny.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Skarbówka zachęca do składania donosów. Pomoże to polskiej gospodarce
Każde nadużycie fiskalne sprawia, że powiększa się tzw. szara strefa. Proceder ma również wpływ na utrudnianie i niszczenie występowania uczciwej konkurencji. Takie zjawisko jest przyczyną osłabiania polskiej gospodarki.
Ze względu na te aspekty, Krajowa Administracja Skarbowa prosi o wspieranie kontrolerów w ich pracy. Na stronie Ministerstwa Finansów znajduje się sugestia, aby zgłaszać każdą sytuację, w której kupujący nie otrzyma prawidłowo wystawionego paragonu:
Zgłoszenie procederu fiskalnego można przesłać do Krajowej Administracji Skarbowej na kilka sposobów. Najłatwiej jest zadzwonić na bezpłatny numer interwencyjny, który jest dostępny przez całą dobę: 800 060 000 lub przesłać wiadomość e-mail na adres – powiadomKAS@mf.gov.pl.
Donos związany z brakiem wystawienia paragonu lub otrzymaniem dziwnie wyglądającego rachunku, można złożyć także za pośrednictwem aplikacji e-Paragony, która służy również do porządkowania finansów osobistych, a dokładnie wydatków za sprawą kolekcjonowania paragonów.
Największe znaczenie ma postawa każdego z nas.
Warto upomnieć się o paragon i sprawdzić, czy jest prawidłowo wystawiony. Zgłaszajmy, jeśli nie otrzymaliśmy paragonu fiskalnego, a sprzedawca miał obowiązek go wystawić.
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa
źródło: Weź paragon i wspieraj uczciwy biznes na wakacjach/ gov.pl