INNPoland_avatar

Stworzono ranking najlepszych lotnisk i linii lotniczych. Tak wypadają polskie

Sebastian Luc-Lepianka

14 lipca 2024, 08:19 · 4 minuty czytania
Mówi się, że CPK ma uratować nasze lotniska i usprawnić komunikację w kraju. A jak wypadamy teraz na tle reszty świata? Zapoznaliśmy się z obszernym rankingiem lotnisk i linii lotniczych z 69 krajów. I jedna firma z Polski trafiła na podium!


Stworzono ranking najlepszych lotnisk i linii lotniczych. Tak wypadają polskie

Sebastian Luc-Lepianka
14 lipca 2024, 08:19 • 1 minuta czytania
Mówi się, że CPK ma uratować nasze lotniska i usprawnić komunikację w kraju. A jak wypadamy teraz na tle reszty świata? Zapoznaliśmy się z obszernym rankingiem lotnisk i linii lotniczych z 69 krajów. I jedna firma z Polski trafiła na podium!
Jak w porównaniu do reszty świata wypadają polskie porty i linie lotnicze? Fot. Filip Naumienko/Reporter/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Linie lotnicze i lotniska w rankingu AirHelp Score oceniono na podstawie kilku czynników. Pod uwagę brano punktualność i opinie klientów, ale również oferty lotniska, np. pod kątem wyżywienia pasażerów. Ranking powstał, aby pomóc podróżnym wybrać najlepszych przewoźników i zoptymalizować lotnicze doświadczenia.


Najlepsze i najgorsze lotniska na świecie

Najnowsza aktualizacja z 9 lipca 2024 roku dotyczy lotnisk. Lista jest olbrzymia, bo liczy sobie 239 portów. Dane pochodzą z okresu między 1 maja 2023 roku a 30 kwietnia 2024 roku, a skala ocen jest od 0 do 10 punktów.

W pierwszej trójce najlepszych portów znalazły się:

  • 1. Lotnisko Doha-Hamad z Doha w Katarze
  • 2. Lotnisko Kapsztad, w Kapsztadzie, Republice Południowej Afryki
  • 3. Lotnisko Chūbu (Nagoja), w Nagoja, Japonia.

Katar zebrał łącznie ocenę 8,52 punktów, z całej trójki cieszy się najlepszą opinią klientów (8,7 punktów) oraz ofertą zakupowo-gastronomiczną (8,9 punktów). Na tle punktualności przegrywa z Kapsztadem (8,3 punkty do 8,6 punktów). Nagoja ma lepsze opinie klientów od Kapsztatu (8,6 punktów do 8,4 punktów), za to odrobinę niżej oceniono wyżywienie i sklepy (8,4 punkty do 8,5 punktów).

Najgorsze lotniska na świecie

Kto wypadł za to najgorzej? Jakbyśmy nie narzekali na nasze regionalne porty lotnicze, Polska nie jest w ogonku. Sprawdźmy więc ostatnie trzy pozycje na liście, na które powinni uważać podróżujący:

  • 237. Lotnisko Londyn-Gatwick, Wielka Brytania
  • 238. Lotnisko Heraklion, Grecja
  • 239. Lotnisko Tunis, Tunezja.

Dwa kierunki wakacyjnych rajów Polaków nie mają czym się chwalić. Najmniej punktualne jest Tunis, z wynikiem ledwie 4,8. Ma również najgorsze opinie klientów z wynikiem 6,2 punktów, a jedzenie oceniono na 6,1 punktów. Nieco gorzej z tym ostatnim wypada grecki port, z wynikiem 6. Heraklion nie ma takiej tragedii z punktualnością (6,7 punktów) i dostaje ciut lepsze opinie (6,3 punktów).

Port Londyn-Gatwick zebrał słaby wynik za punktualność, 5,7 punktów, który zaniża mu średnią. Opinie ma na poziomie 7,6, a jedzenie i sklepy 7,9, czyli lepsze niż kilka innych wcześniejszych pozycji.

Najlepsze polskie lotniska

To teraz danie główne – jak wypadają lotniska w Polsce? Jako najlepsze z naszego kraju ranking wskazuje trzy, na następujących pozycjach:

  • 51. Lotnisko Gdańsk ze średnią 7,91 punktów
  • 66. Lotnisko Chopina w Warszawie ze średnią 7,81 punktów
  • 90. Lotnisko Kraków-Balice ze średnią 7,72 punktów.

Gdański port dostał dobre oceny za punktualność (7,9) i opinie klientów (8,2), ale w zapleczu komercyjnym przegrywa z Chopinem (7,6 do 8 punktów). Stołeczne lotnisko ma za to najsłabsze z całej trójki opinie (7,8 punktów), a punktualność dzieli z Krakowem (7,7 punktów). 

Kraków Balice cieszy się przyzwoitymi opiniami klientów (8 punktów), ale najsłabiej z całego trio wypada pod kątem sklepów i wyżywienia z wynikiem 7,4 punktów.

Najlepsze linie lotnicze

Ranking ocenia linie lotnicze za 2023 rok, pod lupą są 83 firmy oceniane w podobny sposób. Tutaj w dwóch pierwszych kategoriach również jest ogólna opinia i punktualność, jednak nie zebrano ocen za catering i drobiazgi sprzedawane w czasie lotu, ale za jakość obsługi wniosków za odszkodowanie.

I w pierwszej światowej trójcy znalazły się Polskie Linie Lotnicze LOT ze średnią 8,11 i brązowym medalem. Wyprzedzają je tylko Eurowings na miejscu drugim (średnia 8,27) i Qatar Airways (8,38).

Pod kątem punktualności LOT ma wynik 8,3 punktów, przegrywając z rywalami. Jako najbardziej punktualne oceniono Eurowings z rekordowym 9,3 punktów, a Qatar dostał wynik 8,8. Za to LOT ma najlepsze opinie klientów – z 8,1 punktów. Qatar jest zaraz za nim (8 punktów), a Eurowings dużo niżej z wynikiem 7,5. Za to całe trio ma podobne opinie w wątku obsługi odszkodowań. Pierwsze dwa miejsca są równo ocenione na 8 punktów, a LOT niewiele gorzej z wynikiem 7,9 punktów.

Najgorsze linie lotnicze na świecie

Najgorzej na świecie wypadają z kolei:

  • 81. Pegasus Airlines ze średnią 5,18
  • 82. British Airways ze średnią 5,03
  • 83. Tunisair ze średnią 4,12

Tym razem zaczniemy od końca, bo najwyraźniej wedle badania AirHelp te trzy firmy bardzo nie lubią współpracować w sprawach roszczeń pasażerów. Za odszkodowania Pegasus Airlines (tureckie lonie lotnicze) i Tunisair dostały 2,2 punktów, a brytyjskie linie lotnicze… 1. Słownie, jeden. Za punktualność najlepiej wypada Pegasus (6,2), potem jest British Airways (5,9) i na dnie Tunisair z wynikiem 3,7 punktów. Wygląda na to, że przy tunezyjskim przewoźniku należy liczyć się z regularnymi opóźnieniami.

Brytyjski port mógłby być najniżej ze wszystkich, gdyby nie opinie pasażerów zawyżające średnią – dostał aż 8,1 punktów. Nieźle też oceniono Pegasus (7,2), a Tunisair dostał 6,5 punktów.

Wyniki Ryanair i Wizz Air

A jak wypadają popularne u nas linie lotnicze Ryanair i Wizz Air? Irlandzka firma zajmuje miejsce 52 (średnia 6,46), a Wizz Air zajął pozycje 38 (średnia 7,01).

Ten drugi wypada w większości kategorii lepiej od rywala. Za opinie zebrał 6,9 punktów, a obsługę odszkodowań oceniono na 7,4 punktów. Ryanair cieszy się nieco lepszą punktualnością (7 do 6,8 punktów), porównywalną opinią (6,7 punktów) i średnią oceną współpracy przy odszkodowaniach – 5,7 na 10 punktów.

Czytaj także: https://innpoland.pl/207164,prawa-pasazera-linii-lotniczych