Mówi się, że CPK ma uratować nasze lotniska i usprawnić komunikację w kraju. A jak wypadamy teraz na tle reszty świata? Zapoznaliśmy się z obszernym rankingiem lotnisk i linii lotniczych z 69 krajów. I jedna firma z Polski trafiła na podium!
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Linie lotnicze i lotniska w rankingu AirHelp Score oceniono na podstawie kilku czynników. Pod uwagę brano punktualność i opinie klientów, ale również oferty lotniska, np. pod kątem wyżywienia pasażerów. Ranking powstał, aby pomóc podróżnym wybrać najlepszych przewoźników i zoptymalizować lotnicze doświadczenia.
Zachęcamy do subskrybowania kanału INN:Poland na YouTube. Od teraz Twoje ulubione programy "Rozmowa tygodnia", "Po ludzku o ekonomii" i "Koszyka Bagińskiego" możesz oglądać TUTAJ.
Najlepsze i najgorsze lotniska na świecie
Najnowsza aktualizacja z 9 lipca 2024 roku dotyczy lotnisk. Lista jest olbrzymia, bo liczy sobie 239 portów. Dane pochodzą z okresu między 1 maja 2023 roku a 30 kwietnia 2024 roku, a skala ocen jest od 0 do 10 punktów.
W pierwszej trójce najlepszych portów znalazły się:
1. Lotnisko Doha-Hamad z Doha w Katarze
2. Lotnisko Kapsztad, w Kapsztadzie, Republice Południowej Afryki
3. Lotnisko Chūbu (Nagoja), w Nagoja, Japonia.
Katar zebrał łącznie ocenę 8,52 punktów, z całej trójki cieszy się najlepszą opinią klientów (8,7 punktów) oraz ofertą zakupowo-gastronomiczną (8,9 punktów). Na tle punktualności przegrywa z Kapsztadem (8,3 punkty do 8,6 punktów). Nagoja ma lepsze opinie klientów od Kapsztatu (8,6 punktów do 8,4 punktów), za to odrobinę niżej oceniono wyżywienie i sklepy (8,4 punkty do 8,5 punktów).
Najgorsze lotniska na świecie
Kto wypadł za to najgorzej? Jakbyśmy nie narzekali na nasze regionalne porty lotnicze, Polska nie jest w ogonku. Sprawdźmy więc ostatnie trzy pozycje na liście, na które powinni uważać podróżujący:
237. Lotnisko Londyn-Gatwick, Wielka Brytania
238. Lotnisko Heraklion, Grecja
239. Lotnisko Tunis, Tunezja.
Dwa kierunki wakacyjnych rajów Polaków nie mają czym się chwalić. Najmniej punktualne jest Tunis, z wynikiem ledwie 4,8. Ma również najgorsze opinie klientów z wynikiem 6,2 punktów, a jedzenie oceniono na 6,1 punktów. Nieco gorzej z tym ostatnim wypada grecki port, z wynikiem 6. Heraklion nie ma takiej tragedii z punktualnością (6,7 punktów) i dostaje ciut lepsze opinie (6,3 punktów).
Port Londyn-Gatwick zebrał słaby wynik za punktualność, 5,7 punktów, który zaniża mu średnią. Opinie ma na poziomie 7,6, a jedzenie i sklepy 7,9, czyli lepsze niż kilka innych wcześniejszych pozycji.
Najlepsze polskie lotniska
To teraz danie główne – jak wypadają lotniska w Polsce? Jako najlepsze z naszego kraju ranking wskazuje trzy, na następujących pozycjach:
51. Lotnisko Gdańsk ze średnią 7,91 punktów
66. Lotnisko Chopina w Warszawie ze średnią 7,81 punktów
90. Lotnisko Kraków-Balice ze średnią 7,72 punktów.
Gdański port dostał dobre oceny za punktualność (7,9) i opinie klientów (8,2), ale w zapleczu komercyjnym przegrywa z Chopinem (7,6 do 8 punktów). Stołeczne lotnisko ma za to najsłabsze z całej trójki opinie (7,8 punktów), a punktualność dzieli z Krakowem (7,7 punktów).
Kraków Balice cieszy się przyzwoitymi opiniami klientów (8 punktów), ale najsłabiej z całego trio wypada pod kątem sklepów i wyżywienia z wynikiem 7,4 punktów.
Najlepsze linie lotnicze
Ranking ocenia linie lotnicze za 2023 rok, pod lupą są 83 firmy oceniane w podobny sposób. Tutaj w dwóch pierwszych kategoriach również jest ogólna opinia i punktualność, jednak nie zebrano ocen za catering i drobiazgi sprzedawane w czasie lotu, ale za jakość obsługi wniosków za odszkodowanie.
I w pierwszej światowej trójcy znalazły się Polskie Linie Lotnicze LOT ze średnią 8,11 i brązowym medalem. Wyprzedzają je tylko Eurowings na miejscu drugim (średnia 8,27) i Qatar Airways (8,38).
Pod kątem punktualności LOT ma wynik 8,3 punktów, przegrywając z rywalami. Jako najbardziej punktualne oceniono Eurowings z rekordowym 9,3 punktów, a Qatar dostał wynik 8,8. Za to LOT ma najlepsze opinie klientów – z 8,1 punktów. Qatar jest zaraz za nim (8 punktów), a Eurowings dużo niżej z wynikiem 7,5. Za to całe trio ma podobne opinie w wątku obsługi odszkodowań. Pierwsze dwa miejsca są równo ocenione na 8 punktów, a LOT niewiele gorzej z wynikiem 7,9 punktów.
Najgorsze linie lotnicze na świecie
Najgorzej na świecie wypadają z kolei:
81. Pegasus Airlines ze średnią 5,18
82. British Airways ze średnią 5,03
83. Tunisair ze średnią 4,12
Tym razem zaczniemy od końca, bo najwyraźniej wedle badania AirHelp te trzy firmy bardzo nie lubią współpracować w sprawach roszczeń pasażerów. Za odszkodowania Pegasus Airlines (tureckie lonie lotnicze) i Tunisair dostały 2,2 punktów, a brytyjskie linie lotnicze… 1. Słownie, jeden. Za punktualność najlepiej wypada Pegasus (6,2), potem jest British Airways (5,9) i na dnie Tunisair z wynikiem 3,7 punktów. Wygląda na to, że przy tunezyjskim przewoźniku należy liczyć się z regularnymi opóźnieniami.
Brytyjski port mógłby być najniżej ze wszystkich, gdyby nie opinie pasażerów zawyżające średnią – dostał aż 8,1 punktów. Nieźle też oceniono Pegasus (7,2), a Tunisair dostał 6,5 punktów.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Wyniki Ryanair i Wizz Air
A jak wypadają popularne u nas linie lotnicze Ryanair i Wizz Air?Irlandzka firma zajmuje miejsce 52 (średnia 6,46), a Wizz Air zajął pozycje 38 (średnia 7,01).
Ten drugi wypada w większości kategorii lepiej od rywala. Za opinie zebrał 6,9 punktów, a obsługę odszkodowań oceniono na 7,4 punktów. Ryanair cieszy się nieco lepszą punktualnością (7 do 6,8 punktów), porównywalną opinią (6,7 punktów) i średnią oceną współpracy przy odszkodowaniach – 5,7 na 10 punktów.