Wielka awaria e-usług w Ministerstwie Finansów trwa. Do e-Urzędu Skarbowego można się co prawda zalogować m.in. za pośrednictwem mObywatela, ale po wybraniu konkretnej opcji, np. Twój e-PIT pojawia się komunikat o "przerwie w działaniu usługi". Komentarza w sprawie awarii dla INNPoland.pl udzieliła rzeczniczka Krajowej Administracji Skarbowej.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Osoby, które od wczoraj próbują skorzystać z e-usług w ramach systemów Ministerstwa Finansów, są rozczarowane. Od kilkunastu godzin trwa awaria infrastruktury IT. Resort wydał w tej sprawie oficjalny komunikat.
Na rządowej stronie Ministerstwo Finansów poinformowało, że Centrum Informatyki Resortu Finansów (CIRF) zlokalizowało i ustaliło, co jest przyczyną problemów. Z komunikatu na gov.pl możemy się dowiedzieć, że specjaliści pracują już nad ich rozwiązaniem.
Zachęcamy do subskrybowania kanału INN:Poland na YouTube. Od teraz Twoje ulubione programy "Rozmowa tygodnia", "Po ludzku o ekonomii" i "Koszyka Bagińskiego" możesz oglądać TUTAJ.
Do jakich e-usług nie ma aktualnie dostępu?
Problemy związane z dostępem do usług mają trwać już od ponad jedenastu godzin. Na stronie Ministerstwa Finansówkomunikat pojawił się w czwartek 5 września wieczorem. Wyjaśniono w nim m.in. z jakich e-usług nie można teraz korzystać.
Resort poinformował, że użytkownicy nie mogą skorzystać z systemów takich jak: e-Urząd Skarbowy, podatki.gov.pl, czy e-PIT. Blokadę usług spowodowała awaria techniczna. Ministerstwo Finansów zobowiązało się do udzielania bieżących informacji na temat statusu przywrócenia usług albo przedłużania się problemu.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
To nie pierwsze problemy e-usług w Ministerstwie Finansów
Awaria systemów e-Urzędu Skarbowego pojawiła się także stosunkowo niedawno, bo 19 kwietnia 2024 roku. Wtedy również wskazywano za przyczynę wadliwą infrastrukturą techniczną. W tamtym czasie blokada nie objęła wszystkich usług, resort podkreślał, że Twój e-PIT działał prawidłowo.
Infrastruktura IT nie jest najmocniejszą stroną polskich e-urzędów. W INNPoland.pl pisaliśmy już, że w sierpniu niektóre osoby miały problem z dodaniem plików większych niż 5 MB w trakcie składania wniosków w KRS. Akurat w tamtej sytuacji niedomagające serwery "zapewniało" Ministerstwo Sprawiedliwości.
Rzeczniczka Prasowa KAS komentuje w INNPoland.pl: "To problemy techniczne. Nie atak hakerski"
Komentarza w sprawie problemów technicznych w systemach Ministerstwa Finansów udzieliła mł. asp. Justyna Pasieczyńska.
– Awaria jeszcze jest, ale nie w takim stopniu, jak była, chociażby w dniu wczorajszym. Część systemów już wróciło do pracy – poinformowała Rzeczniczka Prasowa Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
Pani Justyna Pasieczyńska zdementowała też plotki, które zdążyły pojawić się wokół awarii. Uspokoiła, że informacje na temat użytkowników są w pełni chronione. – Nie jest to też atak hakerski. Dane podatników są bezpieczne, ale problem jeszcze występuje – stwierdziła w wypowiedzi dla INNPoland.pl.
Zapytaliśmy również, czy wiadomo, kiedy skończy się awaria systemów w Ministerstwie Finansów. – Ciężko powiedzieć. Działamy. Robimy wszystko, co w swojej mocy, żeby to naprawić jak najszybciej. Mamy nadzieję, że to niebawem się skończy – podsumowała Rzeczniczka Prasowa Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.