Ministerstwo Cyfryzacji wraz ze współpracującymi podmiotami, ogłosiło dodanie nowej funkcji w mObywatelu. To duże ułatwienie zarówno dla użytkowników, jak i samorządów. Dzięki wprowadzeniu unikalnego systemu płatności bezgotówkowych Polska ma szansę, żeby stać się liderem w tym obszarze i wzorem dla innych krajów. Z nowej funkcji korzysta już kilkadziesiąt gmin.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało o nowej funkcji w mObywatelu. Za sprawą zmian, użytkownicy będą mogli regulować zobowiązania wobec urzędów za pośrednictwem zarówno BLIKA, jak i kart płatniczych.
Na oficjalnej stronie resortu cyfryzacji zapowiedziano również, że "wkrótce funkcja będzie dostępna także na portalu mObywatel.gov.pl". Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało, że to nie koniec nowości. Na 2025 rok planowane jest rozszerzenie funkcji płatności o cyfrowe portfele Apple Pay i Google Pay.
Zachęcamy do subskrybowania kanału INN:Poland na YouTube. Od teraz Twoje ulubione programy "Rozmowa tygodnia", "Po ludzku o ekonomii" i "Koszyka Bagińskiego" możesz oglądać TUTAJ.
Ponad 50 gmin wdrożyło już rozwiązania z zakresu ePłatności
Projekt ePłatności przeprowadziło Ministerstwo Cyfryzacji i Centralny Ośrodek Informatyki. Z instytucjami współpracował również Bank Gospodarstwa Krajowego, a także Fundacja Polska Bezgotówkowa.
Już teraz dzięki ePłatnościom można uregulować swoje sprawy w ponad 50 gminach zlokalizowanych w różnych częściach Polski.
Jak poinformowało Ministerstwo Cyfryzacji, pod koniec lipca 2024 roku zarejestrowano aż 78 300 transakcji zrealizowanych za pomocą ePłatności i BLIKA. Korzystanie z aplikacji w celu dokonywania płatności ma być niedługo jeszcze sprawniejsze za sprawą dodania opcji korzystania z karty.
Jakie płatności można uregulować w urzędzie z pomocą ePłatności?
Uwagę na poszerzającą się funkcjonalność mObywatela zwrócił prezes Banku Gospodarstwa Krajowego – Mirosław Czekaj. Podkreślił, przy tym, że: "zaangażowanie Banku Gospodarstwa Krajowego w nowe funkcjonalności aplikacji mObywatel to kolejne potwierdzenie naszych kompetencji w obszarze obsługi płatności". Mirosław Czekaj stwierdził, że: "obsługa finansów publicznych jest dla banku elementem misji".
Te słowa odnoszą się m.in. do tego, że dzięki mObywatelowi 2.0. będzie można efektywnie i sprawnie egzekwować rozliczenia w sektorze publicznym. Użytkownicy za sprawą aplikacji będą mogli opłacić podatki lokalne. Ministerstwo Cyfryzacji wymienia pięć rodzajów zobowiązań, które można opłacić za pośrednictwem mObywatela 2.0.:
podatek od nieruchomości,
podatek leśny od osób fizycznych,
podatek rolny od osób fizycznych,
opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
uregulowanie łącznego zobowiązania pieniężnego.
Joanna Erdman – prezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa doceniła możliwości, jakie daje nowa funkcja w mObywatelu. Oceniła, że: "możliwość łatwego i bezpiecznego płacenia z poziomu aplikacji za sprawy urzędowe to nie tylko ułatwienie dla obywateli, ale przede wszystkim duże usprawnienie dla samorządów".
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Co może zrobić gmina, żeby zacząć korzystać z funkcji ePłatności?
Gminy, które chcą dołączyć do pilotażu funkcji ePłatności, mogą wysłać wiadomość na adres e-mail eplatnosci-pomoc@coi.gov.pl wraz z załączonym wnioskiem o konto w ITSM Atmosfera.
Cała procedura przebiega wieloetapowo. Gminy powinny wypełnić i złożyć dokumenty w ITSM Atmosfera. Obejmują one:
wniosek o przyłączenie do platformy ePłatności,
tabelę konfiguracyjną dla środowiska PROD,
upoważnienia dla urzędnika do kontaktu w sprawach platformy ePłatności,
klauzulę RODO.
Następnie gmina powinna zarejestrować się na platformie ePłatności, systemie rozliczeniowym BGK, a także zintegrować się ze środowiskiem testowym i produkcyjnym oraz dokonać pierwszego zasilenia platformy ePłatności danymi, które dotyczą płatności.
Poszerzamy wachlarz metod płatności i już pracujemy nad kolejnymi rozwiązaniami, które sprawią, że kontakt z urzędem będzie szybki, bezpieczny i bezproblemowy. W Centralnym Ośrodku Informatyki tworzymy usługi, które ułatwiają obywatelom codzienne kontakty z administracją.
Karolina Matysiak
dyrektorka ds. rozwoju usług płatniczych w Centralnym Ośrodku Informatyki/ źródło: gov.pl