Nawet 600 złotych – 100 złotych miesięcznie przez pół roku – dostaną osoby, które wykażą zwiększone zużycie energii elektrycznej. Powodem takich wyższych rachunków muszą być urządzenia medyczne zasilane prądem.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Nawet 600 zł dopłaty do prądumogą otrzymać chorzy. To efekt programu "Aktywny samorząd", który jest prowadzony przez Państwowy Fundusz Rehabilitacyjny Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Dodatek wypłacany jest od 2024 roku.
PFRON na podstawie przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, oferuje refundację kosztów energii elektrycznej dla osób korzystających z wybranych urządzeń medycznych zasilanych prądem.
Jak długo trwa dopłata?
Świadczenie może trwać minimalnie trzy, a maksymalnie sześć miesięcy i przysługiwać na podstawie intensywnego użytkowania urządzeń medycznych w ramach opieki długoterminowej.
Maksymalna kwota refundacji to 100 zł miesięcznie, co łącznie daje kwotę nawet 600 zł za półroczny okres.
Czytaj także:
Kto może skorzystać z refundacji?
Z dofinansowania na prąd mogą skorzystać osoby chore, które spełniają kilka warunków:
Stopień niepełnosprawności – konieczne jest posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności. W przypadku osób poniżej 16. roku życia wystarczy orzeczenie o niepełnosprawności.
Korzystanie z urządzeń medycznych – refundacja dotyczy osób korzystających z respiratorów lub koncentratorów tlenu w ramach ośrodka domowego leczenia tlenem i/lub ośrodka wentylacji domowej.
Długoterminowa opieka medyczna– urządzenia muszą być używane w ramach świadczeń opieki długoterminowej.
Czytaj także:
Jak złożyć wniosek?
Złożenie wniosku odbywa się za pośrednictwem Systemu Obsługi Wsparcia dostępnego na stronie internetowej https://sow.pfron.org.pl. Cały proces jest dość prosty i obejmuje trzy etapy.
Niezbędne jest zarejestrowanie lub zalogowanie się do systemu. Kolejnym krokiem jest wypełnienie formularza, który wymaga podania danych osobowych oraz załączenie dokumentów potwierdzających spełnienie kryteriów.
Wśród nich musi znaleźć się orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności i zaświadczenie medyczne potwierdzające korzystanie z respiratora lub koncentratora tlenu, podpisane przez uprawnioną osobę, np. lekarza specjalistę.
Ostatnim etapem jest złożenie wniosku za pomocą podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego. Wniosek można złożyć również w formie papierowej w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie.
Czytaj także:
Termin wypłaty finansowania
Wszelkie wskazówki i szczegółowe informacje dotyczące składania wniosku dostępne są na stronie internetowej lub w systemie SOW.
Realizacja wypłat uzależniona jest od terminu składania wniosku i dostępności środków w poszczególnych formatach. Płatności za wnioski złożone w 2025 roku rozpoczną się w II lub III kwartale tego roku.
Osoby, które wnioski złożyły w 2024 roku, otrzymają środki do końca marca 2025 roku.