Obecnie stosowane rakiety chemiczne, mimo ich znaczenia w historii eksploracji kosmosu, osiągnęły swoje technologiczne granice. Są zbyt powolne i wymagają dużych ilości paliwa, co ogranicza ich efektywność w podróżach międzyplanetarnych.
Nowe paliwo jądrowe przełomem dla podróży kosmicznych
Alternatywą jest cieplny napęd nuklearny, który wykorzystuje reaktor jądrowy do podgrzewania paliwa – najczęściej wodoru – generując energię termiczną potrzebną do napędu.
Nowe paliwo od GA-EMS wykazało w testach efektywność 2-3 razy większą niż konwencjonalne silniki rakietowe. Umożliwia to nie tylko szybsze podróże, ale także potencjalnie większy ładunek i bardziej efektywne misje.
Przełomowe testy w NASA
Wszystko dzięki naukowcom z General Atomics Electromagnetic Systems (GA-EMS) oraz NASA, którzy wspólnie opracowali paliwo do cieplnego napędu nuklearnego. Testy przeprowadzono w Marshall Space Flight Center w Alabamie, gdzie paliwo zostało poddane ekstremalnym warunkom, symulującym temperatury rzędu 2 326°C. To wartość osiągana podczas manewrów napędowych.
Prezes GA-EMS, Scott Forney, podkreślił, że paliwo przeszło testy bez oznak degradacji, co potwierdza jego trwałość i potencjał zastosowania w napędzie NTP.
Lot na Marsa coraz bardziej możliwy?
O nowym paliwie mówi się głównie w kontekście lotu na Marsa. Czerwona Planeta znajduje się 225 milionów kilometrów od Ziemi, co czyni ją trudnym celem. Dziś taka podróż zajęła od 6 do 9 miesięcy.
Dzięki technologii NTP czas podróży na Marsa mógłby zostać znacznie skrócony, co zmniejszyłoby ryzyko dla astronautów i ułatwiło planowanie misji. W przyszłości mogłoby to być zaledwie 45 dni.
NASA planuje wysłać ludzi na Marsa już w latach 30. XXI wieku, a wykorzystanie napędu NTP staje się kluczowym elementem tych przygotowań.