logo
owe, które pewnego dnia może zasilać statki kosmiczne przyszłości. Próba miała na celu wykazanie, że paliwo może przetrwać w trudnych warunkach reaktora rakiety jądrowej w przypadku eksploracji głębokiego kosmosu, w tym misji załogowych na Marsa. Fot. General Atomics/Ferrari Press/East News
Reklama.

Obecnie stosowane rakiety chemiczne, mimo ich znaczenia w historii eksploracji kosmosu, osiągnęły swoje technologiczne granice. Są zbyt powolne i wymagają dużych ilości paliwa, co ogranicza ich efektywność w podróżach międzyplanetarnych. 

Nowe paliwo jądrowe przełomem dla podróży kosmicznych

Alternatywą jest cieplny napęd nuklearny, który wykorzystuje reaktor jądrowy do podgrzewania paliwa – najczęściej wodoru – generując energię termiczną potrzebną do napędu.

Nowe paliwo od GA-EMS wykazało w testach efektywność 2-3 razy większą niż konwencjonalne silniki rakietowe. Umożliwia to nie tylko szybsze podróże, ale także potencjalnie większy ładunek i bardziej efektywne misje.

Czytaj także:

Przełomowe testy w NASA

Wszystko dzięki naukowcom z General Atomics Electromagnetic Systems (GA-EMS) oraz NASA, którzy wspólnie opracowali paliwo do cieplnego napędu nuklearnego. Testy przeprowadzono w Marshall Space Flight Center w Alabamie, gdzie paliwo zostało poddane ekstremalnym warunkom, symulującym temperatury rzędu 2 326°C. To wartość osiągana podczas manewrów napędowych. 

Prezes GA-EMS, Scott Forney, podkreślił, że paliwo przeszło testy bez oznak degradacji, co potwierdza jego trwałość i potencjał zastosowania w napędzie NTP.

Lot na Marsa coraz bardziej możliwy?

O nowym paliwie mówi się głównie w kontekście lotu na Marsa. Czerwona Planeta znajduje się 225 milionów kilometrów od Ziemi, co czyni ją trudnym celem. Dziś taka podróż zajęła od 6 do 9 miesięcy.

Czytaj także:

Dzięki technologii NTP czas podróży na Marsa mógłby zostać znacznie skrócony, co zmniejszyłoby ryzyko dla astronautów i ułatwiło planowanie misji. W przyszłości mogłoby to być zaledwie 45 dni. 

NASA planuje wysłać ludzi na Marsa już w latach 30. XXI wieku, a wykorzystanie napędu NTP staje się kluczowym elementem tych przygotowań.