Ubiegły rok przebiegł pod znakiem dużej walki na niskie ceny, szczególnie zażartej między Biedronką a Lidlem. W 10 edycji Rankingu Sieci Handlowych aplikacji Listonic poznajemy zwycięzcę w tym pojedynku. Badanie pochyla się także nad popularnością sklepów w innych kategoriach, na podstawie analizy ponad 600 tys. list zakupów.
Najpopularniejsze sklepy spożywcze w Polsce
Więc: Lidl, czy Biedronka?
Okazuje się, że Lidl. Z obecnością na 38,55 list zakupowych w swojej kategorii.
W porównaniu do 2023 roku w badaniu Listonic Biedronka spadła na miejsce drugie, z wynikiem 36,80 proc. Razem mają ponad 75 proc. w kategorii dyskontów spożywczych.
Na trzecim miejscu znalazła się sieć spożywcza, która do tej pory nigdy nie była na podium – Kaufland. Czwarte i piąte miejsce przypadło sieci Auchan (spadek z trzeciego) oraz Dino.
Małgorzata Olczak
Head of Sales w Listonic
Analiza CMR wykazała, że tylko w sklepach małoformatowych oraz supermarketach Polacy wkładali do koszyków więcej produktów i więcej wydawali (o 6 proc. w sklepach małoformatowych oraz o 3 proc. w supermarketach).
Dyskonty niespożywcze, drogerie i artykuły domowe
W kategorii dyskontów niespożywczych dominuje Action, strącając z podium dotychczasowego lidera – Pepco.
W 2024 roku sieć Action zdecydowanie umocniła się na pierwszym miejscu, notując wzrost udziału w nazwach list zakupów o 10.32 p.p. i zgarniając ponad 60 proc. list ze swojej kategorii. Jednocześnie będące na drugim miejscu Pepco drugi rok z rzędu zanotowało spadek udziału w nazwach list zakupów (o 11.96 p.p. w 2023 roku oraz o 8.89 p.p. w 2024 roku).
W temacie artykułów do domu i ogrodu oraz drogerii lista nie zmieniła się w widoczny sposób w porównaniu do 2023 roku. Na pierwszym miejscu stoją kolejno Ikea oraz Rossmann.
Zobacz także
Co kupujemy najczęściej?
Ranking najczęściej dodawanych produktów do list zakupów w 2024 roku nie przyniósł drastycznych zmian, a poszczególne produkty notowały drobne zmiany pozycji. W sklepach spożywczych nadal najpopularniejszymi produktami było mleko, jajka i banany, ale wyraźny spadek – z 5 na 10 miejsce – zanotował ser żółty.
W dyskontach niespożywczych natomiast z ósmego miejsca na trzecie awansowały skarpetki, a w rankingu pojawił się ocet. Jeszcze w 2023 roku wśród top 10 najpopularniejszych produktów w drogeriach znajdował się tusz do rzęs, którego w 2024 roku już jednak zabrakło.