
Visa współpracuje z gigantami technologicznymi i innowacyjnymi startupami: Microsoft, IBM, Samsung, Stripe, OpenAI, Anthropic, Mistral AI czy Perplexity. Mastercard łączy siły m.in. z IBM, Braintree i Checkout.com.
Agenci AI to przyszłość zakupów?
Agenci AI, czyli nowa generacja cyfrowych asystentów, mają ambicję wyjść poza funkcję chatbotów. To nie tylko rozmowa – to działania. I choć dzisiejsze systemy AI potrafią zarekomendować produkty i przeanalizować nasze preferencje, to kluczowy krok, jakim jest dokonanie płatności, był dotąd barierą. To ma się zmienić.
Firma nazwała swój nowy projekt "Intelligent Commerce" i reklamuje go jako sposób na wykorzystanie sztucznej inteligencji do szukania i kupowania produktów. W praktyce oznacza to, że AI – po otrzymaniu naszych preferencji i limitu budżetowego – będzie mogła samodzielnie wyszukiwać oferty, a następnie dokonać zakupu w naszym imieniu.
Użytkownik wciąż ma kontrolę
Czy AI będzie wydawać pieniądze bez wiedzy właściciela karty? Zdaniem Visy – nie. Każdy użytkownik będzie mógł zdefiniować limity i warunki zakupów, zachowując pełną kontrolę. Na początku agent AI zapyta nas o zgodę na zakup konkretnego biletu lotniczego.
Ale z czasem, jeśli zyskamy do niego zaufanie, możemy dać mu większą swobodę: "Kup mi dowolny bilet do Berlina, byle nie drożej niż 1500 zł". Jak zapewniają twórcy, system będzie tak zaprojektowany, by banki, sprzedawcy i sami klienci mieli pewność, że transakcje są legalne i bezpieczne.
Cyfrowy doradca doradzi i kupi
Mastercard nie pozostaje w tyle.
Firma zaprezentowała usługę Agent Pay, która łączy płatności z możliwościami generatywnej AI. To właśnie dzięki niej potencjalna klientka mogłaby zapytać swojego cyfrowego doradcy o to, jaka stylizacja najbardziej pasowałaby do miejsca, gdzie leci na wakacje.
Później w ramach tej samej usługi, ten sam doradca sfinalizuje zakupy, sugerując najkorzystniejszą formę płatności.
Amazon, Google, PayPal i OpenAI również testują podobne rozwiązania. Wszyscy walczą o to samo – stworzenie najbardziej użytecznego, najinteligentniejszego agenta zakupowego.
Innowacyjne rozwiązanie budzi jednak etyczne wątpliwości i prowokuje pytanie o to, które marki, sklepy czy marketplace’y będą miały pierwszeństwo przed innymi, gdy o zakupach będzie decydowało AI.