
Gabe Newell z firmy Valve, odpowiadającej m.in. za platformę gamingową Steam, posiada również startup Starfish Neuroscience. Pod koniec tego roku ma ujawnić swój pierwszy implant mózgowy, umożliwiający komunikację z komputerami.
Do tej pory projekty typu interfejs mózg-komputer (BCI) kojarzyliśmy z Elonem Muskiem i jego Neuralinkiem. Drogą odwrotną od miliardera, bez szumu i przechwałek na social mediach, podążała firma Starfish Neuroscience od Gabe Newella.
Po latach cichych badań dzieli się szczegółami z ich projektu, którego jedną z cech jest dużo mniejsza inwazyjność, niż w produkcie Muska (który wymaga wywiercenia otworu w czaszce).
Interfejs neuronowy od Starfish Neruoscience
Na zdjęciu ukazanym podczas konferencji prasowej Gabe Newell z pewnym zmartwieniem patrzy w obiektyw, gdy jeden z jego pracowników przystawia mu wiertarkę do czaszki. Zabawny obrazek obrazuje powszechne wyobrażenia o tej technologii, co firma Newella chce zmienić.
Pierwsze implanty mają zostać zademonstrowane publicznie pod koniec tego roku. Starfish Neuroscience podzieliło się informacjami o projekcie, który przez lata rozwijał się po cichu (firmę zarejestrowano w 2019 roku): urządzenie ma rozmiar ledwie 2 x 4mm i pobór mocy 1,1 mW, oferując zaawansowane funkcje kontroli mózgu nad urządzeniami, a do tego nieinwazyjnie.
Dla porównania implant Neuralinku N1 ma ok. 23 mm szerokości, 8 mm grubości i zużywa około 6 mW mocy. Produkt Starfish ma łączyć równocześnie z kilkoma regionami w mózgu, podczas gdy N1 działa w korze ruchowej.
Startup Newella jest we wczesnej fazie rozwoju i ich chip nie przeszedł jeszcze testów klinicznych. Firma skupia się na rozwoju samego chipu.
Zobacz także
Przyszłość leży w BCI?
Gabe Newell i jego Valve to ikony historii gamingowej – od serii gier Half Life po platformę Steam. Nic dziwnego, że pierwszy projekt interfejsu neuralnego miał rozwijać się w kontekście gier wideo, a w wywiadzie z 2019 roku Newell miał zauważyć, że "firmy rozrywkowe, które zignorują technologie BCI, wymrą".
Dzieło Starfish ma ostatecznie przekraczać tylko sferę rozrywki, ale zmienić sposób interakcji człowieka z technologią, zarówno w kontekście codzienności, jak i pomocy osobom z chorobami neurologicznymi. Metoda podłączania implantu do różnych obszarów w mózgu ma zadziałać np. z chorobą Parkinsona.
(źródło: Starfish Neuroscience)
