
Najnowszy raport "Finanse Młodych Polek i Polaków 2025" autorstwa Autopay pokazuje, że choć 83 proc. młodych oszczędza, to tylko 33% inwestuje, co stwarza ogromny potencjał dla nowych, innowacyjnych produktów finansowych skierowanych do pokolenia Z.
Polska młodzież coraz śmielej wkracza w świat inwestycji, a kryptowaluty zdobywają pozycję jednego z najbardziej znanych produktów finansowych, tuż po tradycyjnych kontach oszczędnościowych i lokatach. Raport "Finanse Młodych Polek i Polaków 2025" autorstwa Autopay pokazuje, że choć oszczędza już 83 proc. młodych, to tylko 33 proc. decyduje się na inwestowanie.
Rosnące zainteresowanie kryptowalutami
Wyniki badania wyraźnie wskazują, że świadomość młodych Polaków na temat kryptowalut jest wysoka. Mimo że inwestowanie nie jest jeszcze tak popularne jak oszczędzanie, kryptowaluty zajmują drugie miejsce wśród najbardziej znanych produktów inwestycyjnych, wyprzedzając nawet giełdę, obligacje skarbowe czy inwestycje w nieruchomości.
Młodzi inwestorzy napotykają jednak na przeszkody, które hamują ich aktywność. Wśród najważniejszych barier, które wymieniają, są brak wiedzy (26 proc.), brak wystarczających środków (24 proc.) oraz obawa przed ryzykiem (16 proc.).
Ten ostatni czynnik może nabrać na znaczeniu w kolejnych latach, biorąc pod uwagę, że 67 proc. badanych mocno odczuwa skutki inflacji. Młodzi ludzie wciąż postrzegają sukces finansowy głównie przez pryzmat bezpieczeństwa, czyli posiadania oszczędności, braku długów i własnego mieszkania, a niekoniecznie przez ryzykowne inwestycje.
Natomiast młodzi najczęściej odkładają pieniądze na zabezpieczenie przyszłości, mieszkanie i wakacje.
Nowa oferta dla świadomych konsumentów
Pokolenie Z to osoby, które doceniają szybkość, wygodę i natychmiastową gratyfikację. Są też niezwykle zorientowane technologicznie – aż 96 proc. z nich robi zakupy online. Ponad 80 proc. zna pojęcie sztucznej inteligencji, a 60 proc. dostrzega jej realny wpływ na codzienne życie, w tym na edukację, co może zachęcać do dodatkowych inwestycji w rozwój.
To idealny grunt pod innowacyjne produkty finansowe.
"Przy całej otwartości młodych Polek i Polaków na innowacje jednym względnie nowym sposobem inwestowania są kryptowaluty, a wybiera go 9 proc. badanych. To więcej niż rok temu, ale wciąż jest tu ogromna przestrzeń na produkt, który podbije serca i portfele Zetek, tak jak to miało miejsce z szybkimi płatnościami" – komentuje Nina Wadowska, PR & Communication Manager, Autopay.
Zobacz także
