Mamy najmniej uczących się dorosłych w Europie. Dane są alarmujące
Polacy prawie wcale się nie uczą Fot. Canva, AI, INNPoland

Polacy należą do najmniej uczących się dorosłych w Unii Europejskiej. Choć rośnie świadomość potrzeby samorozwoju, aż połowa specjalistów i menedżerów nie podejmuje żadnej formy zorganizowanej edukacji. Główną przeszkodą pozostaje brak czasu i odpowiedniej oferty.

REKLAMA

Według analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, w 2022 roku zaledwie 24 proc. dorosłych Polaków uczestniczyło w edukacji lub szkoleniach. To prawie dwa razy mniej niż wynosi średnia unijna. Gorsze wyniki zanotowali jedynie Bułgarzy i Grecy. Eksperci ostrzegają, że brak rozwoju może negatywnie odbić się na gospodarce i innowacyjności kraju.

Specjaliści coraz częściej uczą się po pracy

Badanie Hays Poland pokazuje jednak światełko w tunelu. W sierpniu 2025 roku blisko 50 proc. specjalistów i menedżerów przyznało, że podejmuje dodatkową edukację poza pracą. Najczęściej wybierają studia podyplomowe, kursy językowe i programy certyfikacyjne. Co dziesiąty korzysta z mentoringu lub coachingu.

Justyna Chmielewska, dyrektor w Hays Poland, podkreśla: "W dzisiejszych czasach rozwój to proces wielowymiarowy – chodzi nie tylko o twarde umiejętności, ale także wiedzę i postawy".

Choć świadomość potrzeby nauki rośnie, połowa pracowników wciąż nie uczestniczy w żadnej zorganizowanej formie rozwoju. Główną przeszkodą jest brak czasu. Blisko 20 proc. ankietowanych wskazuje też na ograniczenia finansowe lub brak odpowiednich ofert edukacyjnych. Zaledwie 5 proc. przyznaje, że nie ma chęci do nauki.

Motywacja: ciekawość, rozwój, marzenia

Eksperci Hays zaznaczają, że już godzina tygodniowo może zrobić różnicę – pozwala np. na lekcję języka obcego, spotkanie mentoringowe czy udział w kursie online.

Dlaczego ci, którzy się uczą, wybierają tę drogę? Aż 27 proc. respondentów wskazuje na naturalną potrzebę rozwoju i ciekawość świata. Na drugim miejscu jest chęć rozwoju kariery, a dopiero później realizacja marzeń. Zaledwie 9 proc. traktuje naukę jako zabezpieczenie przyszłości zawodowej.

Chmielewska zwraca uwagę, że nauka przez całe życie to nie tylko lepsza pozycja na rynku pracy: "To możliwość poznania siebie, rozwijania zainteresowań, unikania rutyny i podejmowania lepszych decyzji".

Rozwój to inwestycja w przyszłość

Planując rozwój, warto brać pod uwagę zmieniające się wymagania rynku. Warto stawiać na umiejętności uniwersalne, szczególnie miękkie: myślenie analityczne i krytyczne, kreatywność, komunikację czy empatyczne przywództwo.

"W natłoku haseł i trendów łatwo się pogubić. Dlatego warto śledzić rynek, rozmawiać z ekspertami i działać krok po kroku" – podkreśla Chmielewska.

Choć brak czasu jest realną barierą, istnieją rozwiązania – kursy online, darmowe szkolenia, programy certyfikacyjne czy coaching. Coraz częściej firmy też umożliwiają naukę w godzinach pracy i dają dostęp do platform edukacyjnych. Najważniejszy krok? Świadomość, że każda godzina zainwestowana w naukę zwiększa szanse na sukces zawodowy i osobisty.