
W szwedzkiej marce DUKA, znanej z produktów do wyposażenia domu, zaszły istotne zmiany. Polska grupa inwestycyjna Biesiada Invest przejęła firmę, a jej właściciel, Maciej Biesiada, przedstawił plan odbudowy i rozwoju marki. To także szansa na nowe miejsca pracy dla polskich projektantów.
Polska grupa inwestycyjna Biesiada Invest przejęła w tym roku szwedzką markę DUKA. W mediach pojawiały się informacje o kłopotach marki. W ciągu dwóch lat sieć zmniejszyła liczbę sklepów z 60 do 29, a w 2024 r. zanotowała stratę operacyjną 139 mln zł. Nowy właściciel widzi jednak potencjał w marce.
Polska grupa Biesiada Invest przejęła szwedzką markę DUKA
Biesiada Invest przejął prawa do marki w całej Europie, część zapasów i umowy z pracownikami. Plan obejmuje rozwój sklepów stacjonarnych i online, współpracę ze skandynawskimi projektantami oraz tworzenie kolekcji z polskimi twórcami. Oferta ma zostać wzbogacona o unikatowe produkty.
W perspektywie pięciu lat sieć ma się rozrosnąć do 60–70 punktów, w tym także franczyzowych w Europie Środkowo-Wschodniej.
Pierwszy nowy sklep, Studio DUKA, zostanie otwarty w grudniu w Fabryce Norblina w Warszawie. To będzie nie tylko sklep premium, ale też showroom i przestrzeń do warsztatów oraz prezentacji kolekcji.
– W 2026 r. planujemy przywrócić rentowność, a w 2027 r. zbliżyć się do poziomu 130 mln zł przychodów. W perspektywie 2030 r. chcemy przekroczyć 300 mln zł sprzedaży w Polsce i za granicą – zapowiedział prezes Maciej Biesiada w rozmowie z Pulsem Biznesu.
Duka: plan odbudowy i rozwoju. Sklepy stacjonarne, online i nowe kolekcje
Biesiada zapowiedział, że nie zamierza zmieniać korzeni marki. DUKA pozostanie w segmencie premium. – Chcemy zachować to, z czym była dotychczas kojarzona: skandynawski design, wysoką jakość i naturalność – zapowiedział
Zdaniem Macieja Biesiady, rynek wyposażenia wnętrz wychodzi powoli z okresu stagnacji i wchodzi w fazę umiarkowanego wzrostu. Najszybciej rozwija się właśnie segment produktów premium, czyli trwałych, dobrze zaprojektowanych i wysokiej jakości. Natomiast średnia półka cenowa pozostaje pod presją marek budżetowych.
Obecnie na znaczeniu zyskuje sprzedaż wielokanałowa i marketplace’y. Branża wnętrzarska staje przed nowymi wyzwaniami. Rosnące koszty prowadzenia biznesu oraz unijne regulacje wymagają od firm, by produkty cechowały się większą trwałością, by była możliwość ich naprawy oraz przejrzystość w całym łańcuchu dostaw.
Więcej informacji o branży wnętrzarskiej można przeczytać tutaj:
Historia marki DUKA. Od małego sklepu do międzynarodowej sieci
Marka DUKA powstała w 1920 roku. Wówczas Hjalmar Blomkvist otworzył pierwszy sklep w szwedzkim Linköping. Przełomem okazał się 1962 rok, gdy firma połączyła się z 16 innymi sklepami, tworząc sieć DUKA.
Nowa sieć stawiała na rozwój własnego wzornictwa, co przyniosło efekty. W sprzedaży można znaleźć kilka klasyków, dostępnych w tamtych czasach. Obecnie marka działa w Polsce, Szwecji, Holandii, Bułgarii, Wielkiej Brytanii i Niemczech. W asortymencie znajdziemy takie produkty jak:
Źródło: Puls Biznesu
