Metro w Krakowie coraz bliżej. Inwestycja odmieni życie mieszkańców.
Metro w Krakowie wkracza w kolejny etap. Inwestycja odmieni życie mieszkańców. Fot. Maksym Harbar/Unsplash

Metro w Krakowie to inwestycja, która nabiera coraz bardziej realnego kształtu. Pierwsza linia ma zostać oddana do użytku w 2035 roku. Jak się okazuje, władze Krakowa zaprosiły sześć firm do konsultacji ws. realizacji projektu. Inwestycja znacząco wpłynie na życie mieszkańców.

REKLAMA

Metro w Krakowie (a konkretnie jego pierwsza linia) ma powstać w ciągu 10 lat. Koszt projektu szacowany jest na 13-15 mld zł. Do 31 października wpłynęło 10 zgłoszeń od podmiotów zainteresowanych udziałem we wstępnych konsultacjach rynkowych w tej sprawie.

Metro w Krakowie. Sześć firm zaproszonych do dalszych konsultacji

Do dalszych konsultacji ws. budowy metra w Krakowie zaproszono sześć firm:

  • DOHWA Engineering,
  • Schüßler-Plan,
  • ILF Consulting Engineers,
  • TÜV Rheinland Polska,
  • PwC Advisory,
  • Bartosz Kołodziej.
  • Ich przedstawiciele wezmą udział w spotkaniu konsultacyjnym zaplanowanym na poniedziałek 17 listopada. Ich celem jest uzyskanie praktycznych wskazówek ws. przygotowania najważniejszych dokumentów inwestycyjnych. Władze miasta liczą na to, że współpraca z ekspertami pozwoli przyspieszyć realizację inwestycji i oprzeć ją na sprawdzonych, rynkowych rozwiązaniach.

    Pomysł budowy metra w Krakowie pojawił się już 70 lat temu, a ponad dziesięć lat temu mieszkańcy opowiedzieli się za jego realizacją w referendum. Mimo to przez długi czas inwestycja napotykała na liczne trudności, a problemy komunikacyjne w mieście narastały.

    Aleksander Miszalski, prezydent Krakowa, po tym jak objął urząd powołał specjalny zespół do opracowania szczegółowego planu rozwoju szybkiego transportu.

    Więcej informacji o polskim transporcie można przeczytać tutaj:

    Metro zmieni życie mieszkańców Krakowa

    Pierwsza linia metra w Krakowie ma zostać oddana do użytku mieszkańców w 2035 roku. Docelowo miasto planuje wybudować dwie linie o łącznej długości około 29 km, które połączą Nową Hutę z Opatkowicami i Kurdwanowem. Finansowanie inwestycji ma pochodzić z budżetu miasta, funduszy europejskich oraz środków prywatnych.

    Jak wyjaśnił Stanisław Mazur, wiceprezydent, według analiz ekspertów największy ruch wśród pasażerów występuje właśnie na tej trasie. Między Nową Hutą a Klinami skupia się obecnie 60–70 proc. wzmożonego ruchu w mieście, a metro ma odciążyć zatłoczone ulice i ułatwić życie mieszkańcom południowych dzielnic.

    Dodajmy, że na Ruczaju znajduje się kampus Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie w trakcie roku akademickiego codziennie dojeżdżają tłumy studentów i pracowników.

    W tym kontekście znaczenie ma także fakt, że miasto planuje stworzenie w Nowej Hucie centrum gospodarczego, które przyciągnie inwestorów i nowych pracowników. Więcej szczegółów na ten temat ma pojawić się jeszcze w 2025 roku.

    Ta inwestycja oznacza spore zmiany w codziennym życiu mieszkańców Krakowa; przede wszystkim zaoferuje im nowe możliwości. Obecnie, aby dotrzeć do pracy, szkoły czy na uczelnię, mieszkańcy poruszają się po mieście tramwajami, autobusami i szybką koleją aglomeracyjną (SKA).

    W mediach i w sieci często dyskutowany jest problem korków i opóźnień w komunikacji miejskiej. Metro w Krakowie ma skrócić czas przejazdu nawet o połowę. Szacuje się, że każdego dnia z metra będzie korzystać około 280 tys. osób. Na to jednak trzeba poczekać jeszcze dekadę.

    Źródło: RMF FM