Ceny paliw najwyższe od 9 miesięcy. Lepiej nie będzie.
Ceny paliw najwyższe od 9 miesięcy. Lepiej nie będzie. Fot. Fotokon/Shutterstock

Ceny paliw na polskich stacjach benzynowych zatrważają. Diesel jest teraz najdroższy od marca. Benzyna również podrożała. Eksperci ostrzegają, że to jeszcze nie koniec podwyżek.

REKLAMA

Średnia cena diesla wzrosła do 6,16 zł za litr – najwyżej od ostatnich 9 miesięcy, a benzyny 95 do 5,97 zł (najwięcej od czerwca). Analitycy przewidują dalsze podwyżki.

Ceny paliw w górę. Lepiej nie będzie

Według Biura Maklerskiego Reflex, w tym tygodniu diesel może zdrożeć o kolejne 7 groszy do 6,23 zł, benzyna o 2 grosze do 5,99 zł, a autogaz o 1 grosz do 2,64 zł za litr. Analitycy podają, że wzrostom cen sprzyjają ograniczenia w produkcji i eksporcie rosyjskich produktów naftowych, zwłaszcza diesla.

Wyższe ceny paliw uderzają przede wszystkim w zwykłych kierowców. Polacy codziennie dojeżdżają do pracy, zawożą dzieci do szkoły i robią zakupy. Podwyżki odbiją się na ich budżecie. Sytuację pogarsza fakt, że mamy jesień, pogoda nie należy do najlepszych, a za chwilę nadejdzie zima. W takich warunkach samochód dla wielu jest niezbędny.

W październiku eksport rosyjskiego oleju opałowego i diesla spadł o ponad 20 proc. w porównaniu ze średnią z pierwszych ośmiu miesięcy tego roku. Oprócz tego, w ostatnich dniach Ukraina przeprowadziła atak na największy rosyjski port nad Morzem Czarnym – Noworosyjsk, uszkadzając terminal. Jest to kluczowy dla eksportu ropy z Kazachstanu, który jest jednym z trzech głównych dostawców ropy do Europy

Dlaczego paliwo drożeje?

Analitycy zwracają również uwagę na rosnące obawy dotyczące eksportu ropy z Wenezueli w związku z napięciami na linii USA–Wenezuela. Praktycznie cała wenezuelska ropa trafia obecnie do Chin.

Jak pisaliśmy w INNPoland, wprowadzone przez Stany Zjednoczone w październiku sankcje wobec rosyjskich gigantów energetycznych, Rosnieftu i Łukoilu, wywołały natychmiastową reakcję na światowych rynkach. Mocno odbił się na cenach diesla.

Wynika to z faktu, że Unia Europejska wciąż nie jest samowystarczalna w produkcji tego paliwa, przez co zmuszona jest importować znaczące ilości gotowego produktu z zagranicy.

Źródło: Money.pl