Polski bank wypłaci odszkodowania klientom. Mogą zgarnąć nawet 2500 zł.
Polski bank wypłaci odszkodowania klientom. Mogą zgarnąć nawet 2500 zł. Fot. Jakub Źerdzicki/Unsplash

Prezes UOKiK poinformował o ważnej decyzji ws. Banku Pekao S.A. Przez lata przekraczał on termin odpowiedzi na reklamacje klientów. Osoby poszkodowane otrzymają teraz rekompensaty. Na ten cel bank zarezerwował 100 mln zł.

REKLAMA

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny ogłosił decyzję, w której zobowiązał Bank Pekao S.A. do usunięcia skutków naruszenia, w tym do wypłaty rekompensat konsumentom. To efekt wszczętego postępowania po licznych skargach. Bank nie udzielał odpowiedzi w terminach określonych w przepisach.

Rekompensaty dla klientów Banku Pekao S.A.

Z komunikatu UOKiK dowiadujemy się, że w latach 2021–2023 Bank Pekao S.A. mógł przekraczać ustawowe terminy na rozpatrzenie reklamacji. Nie było to pojedyncze przypadki, działo się to wielokrotnie. Opóźnienia sięgały ponad 60 dni. Najdłuższe trwały ponad rok.

– Trzymanie klientów w długotrwałej niepewności w sprawach dotyczących ich pieniędzy jest niedopuszczalne. Praktyki stosowane przez Bank Pekao S.A. przy rozpatrywaniu reklamacji mogły poważnie naruszać prawa konsumentów i nadszarpnąć wiarygodność banków jako instytucji zaufania publicznego. Przedłużająca się procedura reklamacyjna realnie pogarszała sytuację materialną konsumentów – wyjaśnia Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Klienci, którzy domagali się wyjaśnień, otrzymywali od banku odpowiedź zwrotną w postaci "szablonowych informacji" o przedłużeniu terminu na rozpatrzenie reklamacji. Nie przedstawiono przy tym konkretnego, merytorycznego wyjaśnienia opóźnienia.

Przekazano jedynie, że sprawa jest "skomplikowana" oraz wymaga wewnętrznych ustaleń. Oto jedna przykładowych skarg klientów banku do UOKiK:

"Proszę przyjrzeć się procedurom reklamacyjnym banku Pekao S.A. (…) Pismo zostało złożone 24.10. zgodnie z regulaminem bank ma miesiąc na wydanie decyzji. Po miesiącu otrzymałam pismo, że przyznają sobie, bez podania przyczyny, dodatkowy miesiąc na rozpatrzenie tematu. Oznaczałoby to zakończenie w dniu 24.12.2022. Niestety i ten termin nie był rozstrzygający. (…) Od końca stycznia co tydzień przez infolinię składam ponaglenia, osoby twierdzą, że moja sprawa zostanie potraktowana priorytetowo, jednak mija kolejny miesiąc i nic.".

Kto otrzyma rekompensaty i w jakiej kwocie?

Rekompensaty trafią do klientów banku, którzy w latach 2019-2023 nie otrzymali odpowiedzi na reklamację w ustawowym terminie 30 dni. Ich wysokość będzie zależeć od sposobu rozpatrzenia reklamacji i długości opóźnienia:

  • reklamacje pozytywne: 300 lub 600 zł,
  • reklamacje negatywne: 1500 lub 2500 zł.
  • Jeśli konsument złożył kilka reklamacji, przysługuje mu jedna rekompensata w najwyższej właściwej kwocie. Na wypłaty rekompensat dla konsumentów bank Pekao S.A. zarezerwował kwotę prawie 100 mln zł.

    Konsumenci mogą działać po uprawomocnieniu się decyzji Prezesa UOKiK, w ciągu miesiąca od doręczenia jej bankowi. Bank Pekao S.A. ma następnie trzy miesiące na poinformowanie wszystkich uprawnionych klientów o przysługującej im rekompensacie.

    Aby otrzymać rekompensatę, należy potwierdzić chęć jej przyjęcia i podać dane do rozliczeń podatkowych. Konsumenci mają na to sześć miesięcy od otrzymania informacji. Wypłata będzie dokonana dopiero po przekazaniu tych danych, a następnie bank wystawi PIT-11 do rozliczenia w rocznym zeznaniu podatkowym.