
UOKiK potwierdził, że część klientów T-Mobile płaciła za usługi, których nigdy nie zamawiała. Teraz operator musi nie tylko przebudować system "Zamów z T-Mobile", ale też wypłacić poszkodowanym jednorazową rekompensatę w wysokości 500 zł. Kto dokładnie dostanie pieniądze i jak je odebrać?
Część klientów sieci T-mobile płaciła za subksrypcję, na którą wcześniej nie wyraziła zgody. Teraz otrzymają zwrot w wysokości 500 zł, o czym zadecydował Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Subskrypcja bez zgody. Będą rekompensaty dla klientów T-mobile
Postępowanie Prezesa UOKiK wykazało, że w przypadku usługi sieci "Zamów z T-Mobile" zdarzały się sytuacje, w których klienci otrzymywali rachunki z opłatami za subskrypcje, na które nie wyrazili zgody.
Wskutek tych nieporozumień, Prezes UOKiK nałożył na firmę obowiązek wprowadzenia zmian w tej usłudze. Te mają sprawić, że rozliczenia staną się w pełni przejrzyste.
– Subskrypcja zawsze powinna być świadomą decyzją konsumenta, a nie skutkiem przypadku czy technicznego triku. Konsument nie może odkrywać po czasie, że "coś się samo włączyło". Ma prawo do pełnej kontroli nad swoim rachunkiem. Zobowiązałem operatora do zmian, co powinno zamknąć drogę do uruchamiania płatnych usług bez wyraźnej zgody konsumentów. Wszyscy muszą mieć jasną informację o tym, co zamawiają, ile zapłacą, kto dostarcza usługę i jak z niej zrezygnować – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
"Zamów z T-mobile". Usługa do zmiany
Usługa "Zamów z T-mobile" pozwala klientom płacić za treści cyfrowe – gry, serwisy rozrywkowe czy wideo – przez doliczenie opłaty do rachunku telefonu. Dostawcami treści są firmy zewnętrzne, a T-mobile pełni jedynie rolę pośrednika w pobieraniu opłat.
Sposób działania usługi mógł jednak pozbawiać konsumentów kontroli nad tym, co uruchamiają, ponieważ niepotrzebna była żadna autoryzacja płatności. W praktyce oznaczało to, że przypadkowe kliknięcie w reklamę lub wejście na konkretną stronę już mogło uruchomić subskrypcję.
Jak informuje UOKiK, w toku prowadzonego postępowania T-Mobile wprowadzał pewne korzystne zmiany do świadczonej usługi m.in. wymóg jej autoryzacji z wykorzystaniem kodu PIN. Jednak decyzja Prezesa UOKiK zobowiązuje firmę do wdrożenia przejrzystej i bezpiecznej ścieżki aktywacji usług – wyłącznie na podstawie świadomego działania i zgody konsumenta.
Rekompensaty finansowe dla klientów T-mobile
Drugim kluczowym elementem decyzji urzędu są rekompensaty finansowe dla osób, które poniosły koszty związane z działaniem usługi w latach 2018-2024.
"Konsumenci, którzy w tym okresie aktywowali dowolną usługę z wykorzystaniem Zamów z T-Mobile, a ich reklamacje zostały rozpatrzone negatywnie lub częściowo, otrzymają jednorazowe przysporzenie w wysokości 500 zł. Osoby, które korzystały z serwisów Vodonline, Wizzgames, Gameland lub Zaplium, a następnie wyłączyły je w ciągu 60 dni i nie otrzymały wcześniej zwrotu, mogą liczyć na oddanie pobranych opłat za ten okres" – informuje UOKiK.
T-Mobile poinformuje uprawnionych konsumentów o rekompensacie – obecnych abonentów przez SMS, a byłych listem lub e-mailem.
Zobacz także
