Maski na Halloween w Empiku na tle logo spółki. Empik odda pieniądze klientom za opóźnienia i anulowane zamówienia w latach 2022-2024.
Empik odda pieniądze, kody rabatowe lub cyfrowe produkty klientom, których dotknęły opóźnienia i anulowanie dostaw. Rekompensaty od Empiku to efekt decyzji UOKiK. fot. Marcin Stępień / Agencja Wyborcza.pl

Prezes UOKiK poinformował o postępowaniu ws. realizacji zamówień online przez Empik.com. Dochodziło do odwoływania zakupów i opóźnień, niezgodnych z deklaracjami wysyłki np. w 24 godziny. Zobacz, kto i jaką rekompensatę może otrzymać.

REKLAMA

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dopatrzył się budzących wątpliwości praktyk w sklepie internetowym Empik.com. Wysyłka produktów była nieprawidłowo oznaczona lub anulowana już po sprzedaży, podczas gdy cena produktu była zmieniana na wyższą. Prezes UOKiK wydał decyzję, nakładającą na sieć obowiązek rekompensaty dla klientów składających internetowe zamówienia w latach 2022-2024.

Rekompensaty za opóźnione i odwołane zakupy w Empiku

Oprócz wyżej wymienionych przypadków anulowanych zakupów, które miały zmusić klientów do kupna towaru w wyższej cenie, pojawiały się problemy z wysyłką. Przy produktach widniały informacje o wysyłce w 24 godziny, ale z pominięciem faktu, że od kolejnego dnia roboczego… po przyjęciu przez sprzedawcę zamówienia do realizacji.

"Kupując online, konsumenci polegają na informacjach udostępnianych im przez przedsiębiorców. Mają prawo zakładać, że produkty, które mogą włożyć do wirtualnego koszyka i zamówić, są rzeczywiście dostępne, a informacje o czasie ich wysyłki i dostarczenia są prawdziwe. Nie jest to tylko luźna deklaracja sprzedawcy, ale konkretne zobowiązanie umowne. Nie powinno dochodzić do sytuacji, w których zamówienie jest anulowane bądź towar nie dociera na czas. Jeśli dzieje się tak nagminnie, może to świadczyć o wprowadzaniu konsumentów w błąd" – mówi w oficjalnym komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Po interwencji UOKiK Empik wypracował rozwiązania mające zapobiegać takim zdarzeniom, które są już wdrażane. Oprócz tego zaoferowano rekompensaty dla poszkodowanych konsumentów. Klienci mogą odzyskać pieniądze od Empiku za anulowane zamówienia i opóźnione dostawy składane na stronie empik.com w latach 2022-2024 w ramach sprzedaży własnej Empiku. 

Jak odzyskać pieniądze z Empiku? Trzy opcje rekompensaty

Osobom, których zamówienia wycofano w latach 2022-2024, spółka zaproponuje do wyboru jedną z trzech opcji rekompensaty:

  • 30 zł zwrotu w gotówce,
  • 40 zł w postaci kodu rabatowego na zakupy w Empiku,
  • trzy dowolnie wybrane produkty cyfrowe z określonej puli.
  • Klientom, którzy otrzymali produkty z opóźnieniem w latach 2022-2023 przysługuje do wyboru: 

  • 10 zł zwrotu w gotówce,
  • 15 zł zwrotu w postaci kodu rabatowego,
  • dwa produkty cyfrowe z tej samej puli.
  • Klienci wprowadzeni w błąd przez Empik deklaracją wysyłki, ale których towary dotarły przepisowo na czas, dostaną do wyboru tylko produkt cyfrowy z tej samej puli.

    Empik poinformował uprawnionych konsumentów o rekompensacie mailowo lub przez SMS. Informacje o rekompensacie są też wyświetlane na stronie empik.com oraz w aplikacji mobilnej.

    Po otrzymaniu powiadomienia od spółki klient może uzupełnić formularz (trzeba podać dane kontaktowe użyte przy zamówieniu) i wybrać formę rekompensaty. Empik ma 21 dni na zwrot środków na konto i 14 dni na dostarczenie kodów rabatowych lub produktów cyfrowych.

    Źródło: UOKiK.