Pilne ostrzeżenie mBanku. Cyberprzestępcy czyhają na każdym kroku.
Pilne ostrzeżenie mBanku. Cyberprzestępcy czyhają na każdym kroku. Fot. Piotr Swat/Shutterstock

mBank opublikował ważny komunikat, w którym ostrzega klientów przed rosnącą liczbą oszustw internetowych. Cyberprzestępcy stosują nowe metody i triki, by wyłudzić pieniądze i dane osobowe.

REKLAMA

Komunikat pojawił się na stronie internetowej banku we wtorek, 9 grudnia, i wskazuje klientom, jak chronić się przed próbami oszustwa.

mBank z ważnym komunikatem dla klientów

Bank zwrócił uwagę, że cyberprzestępcy coraz częściej podszywają się pod osoby zainteresowane zakupem przedmiotów wystawionych na portalach sprzedażowych. Często również podszywają się pod pracowników banku lub funkcjonariuszy policji, aby wyłudzić pieniądze.

Celem oszustów jest nakłonienie użytkownika do zainstalowania złośliwego oprogramowania lub fałszywych aplikacji, które mogą przejąć kontrolę nad urządzeniem.

Najczęściej wysyłają linki do fałszywych stron oferujących "pomoc techniczną", "odbiór pieniędzy ze sprzedaży" lub "przywrócenie bezpieczeństwa konta". Po zainstalowaniu takich aplikacji mogą wyłudzić dane i pieniądze.

Cyberprzestępcy wykorzystują dwie główne metody:

1. Złośliwe aplikacje instalowane przez linki:

  • podszywają się pod aplikacje bankowe, narzędzia do komunikacji lub pomoc techniczną,
  • używają socjotechniki (np. fałszywe SMS-y, wiadomości na komunikatorach, maile, reklamy w social media),
  • po zainstalowaniu aplikacji może przejąć SMS-y, powiadomienia, a nawet nadawać sobie uprawnienia administratora.
  • 2. Przejęcie urządzenia przez aplikacje do zdalnego pulpitu:

  • oszuści nakłaniają do instalacji aplikacji typu AnyDesk, Splashtop, TeamViewer, itp.,
  • zdobywają pełny zdalny dostęp do urządzenia, co pozwala im na instalację dodatkowego złośliwego oprogramowania.
  • By zwiększyć swoją wiarygodność, oszuści wysyłają fałszywe SMS-y, dokumenty oraz instrukcje, jak "przekazać pieniądze na bezpieczne konto".

    Jak chronić się przed oszustami w internecie?

    mBank zaleca w tym celu:

  • nie udostępniać swoich danych do logowania, danych kart płatniczych oraz danych osobowych ze swoich dokumentów osobom kontaktującym się pod ŻADNYM pretekstem;
  • nie instalować żadnego oprogramowania ani aplikacji na telefon do tzw. zdalnego pulpitu na prośbę nieznanych osób (np. rzekomych pracowników banku lub "doradców inwestycyjnych");
  • nie klikać w linki z wiadomości, które wyglądają podejrzanie lub pochodzą od nieznanych nadawców;
  • nie pobierać aplikacji spoza oficjalnego sklepu (Google Play, App Store);
  • nie należy zlecać ani potwierdzać żadnych operacji na prośbę osoby kontaktującej się telefonicznie lub w inny sposób;
  • w przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do wiarygodności rozmówcy, należy przerwać kontakt i skontaktować się bezpośrednio z bankiem;
  • Bank przypomina też, że w przypadku każdej rozmowy z pracownikiem, ten potwierdza swoją tożsamość poprzez powiadomienie w aplikacji mobilnej.