Jest zgoda na wielkie przejęcie. Coca-Cola kupuje Costa Coffee i ma poważne plany

Konrad Bagiński
Zdaniem Komisji Europejskiej przygotowywana od pół roku transakcja nie zaburzy europejskiego rynku. Amerykański koncern wkracza na nowy dla siebie teren i trudno, by negatywnie odbiło się to na konsumentach czy konkurencyjności. Co Coca-Cola zamierza zrobić z Costą Coffee?
Costa Coffee przechodzi w ręce amerykańskiego koncernu Coca-Cola mat. pras.
Costa Coffee należy obecnie do brytyjskiego koncernu Whitbread, znanego przede wszystkim jako operatora sieci tanich hoteli. I na tej działalności firma zamierza się skupić. Pomoże jej w tym 3,9 miliarda funtów (ok. 5,1 mld dolarów) uzyskane ze sprzedaży Costa Coffee.

Z kolei Coca-Cola zyskuje nowy rodzaj działalności. Do tej pory w portfolio tej firmy nie było tego rodzaju lokali gastronomicznych. Nie da się nie zauważyć, że rynek kawiarni szybko się rozwija, liderem jest Starbucks. Costa jest najbardziej znana na Wyspach Brytyjskich. Na całym świecie jest łącznie ok. 3,8 tys. kawiarni pod tym szyldem. 150 z nich znajduje się w Polsce.


Costa w rękach Coca-Coli
Costa może być dla Coca-Coli sposobem na rozwinięcie portfolio produktów opartych na kawie – w tym napojów puszkowanych i mrożonych.

– Costa daje nam nową skalę i doświadczenie w branży, a nasz system pozwoli stworzyć możliwości rozwoju marce Costa na całym świecie – podkreśla James Quincey, prezes i dyrektor generalny The Coca-Cola Company.

– Gorące napoje należą do tych nielicznych segmentów ogólnego rynku napojów, w których Coca-Cola nie posiada marki globalnej. Costa daje nam dostęp do tego rynku dzięki platformie kawowej o mocnej pozycji – dodaje.

– Cały zespół firmy Costa, podobnie jak ja, niezwykle cieszy się z możliwości dołączenia do The Coca-Cola Company. Nasza organizacja, Costa, to wspaniała firma zatrudniająca pełnych pasji ludzi, o świetnych tradycjach i ogromnym globalnym potencjale rozwoju. Dzięki The Coca-Cola Company będzie mogła rozwijać się szybciej i w jeszcze szerszym zakresie – mówi Dominic Paul, dyrektor zarządzający Costa.

Zapytaliśmy przedstawicieli The Coca-Cola Company o to, czy teraz sieć Costa czekają zmiany i czy pojawią się kawiarnie pod marką Coca-Cola. Gdy tylko otrzymamy odpowiedź, zaktualizujemy ten artykuł.

O planach przejęcia Costy przez The Coca Cola Company pisaliśmy w INNPoland.pl w sierpniu. W ramach transakcji The Coca-Cola Company stanie się właścicielem wszystkich wyemitowanych i znajdujących się w obiegu akcji Costa Limited, spółki zależnej Whitbread. Spółka ta obejmuje wszystkie istniejące obszary działalności operacyjnej prowadzonej przez Costa.