Trzy paski nie tylko dla Adidasa. Firma przegrała przed TSUE spór o wyłączność do znaku

Konrad Siwik
Wszystkie buty sportowe to potocznie „adidasy”. Teraz to określenie może stać się bliższe prawdy, ponieważ marka znana na całym świecie z trzech pasków nie ma do nich wyłączności. Urząd UE ds. Własności Intelektualnej uznał, że charakterystyczny symbol nie może być chroniony jako unijny znak towarowy Adidasa.
Adidas przegrał walkę o trzy paski. Firma nie ma do nich wyłączności. Flickr
Sąd w Luksemburgu orzekł, że firma nie udowodniła, że trzy równoległe pasy wyróżniają ją na całym terenie Unii Europejskiej – podaje Gazeta Prawna. Sędziowie stwierdzili, że znak nie jest wzorem składającym się z regularnie powtarzających się elementów, a zwyczajnym znakiem graficznym.

W 2014 EUIPO zarejestrowało trzy równoległe paski jako znak towarowy Adidasa. Jednak marka straciła do nich wyłączność po tym, jak belgijska firma Shoe Branding Europe BVBA złożyła wniosek o unieważnienie. W nim wskazała, że znak nie ma „charakteru odróżniającego”.


Tym samym w 2016 roku urząd unieważnił swoją poprzednią decyzję, a Adidas stracił wyłączność do swojego charakterystycznego znaku. Firma oczywiście odwołała się do sądu UE, ale niestety tym razem przegrała z konkurencją.

Adidas pozwał Pumę
Batalia o paski toczyła się też między Adidasem i Pumą. Jednak wtedy chodziło nie o trzy a cztery paski. Jak pisaliśmy w INNPoland Adidas pozwał Pumę za wypuszczenie na rynek modelu butów, które ich zdaniem są łudząco podobne do produkowanego przez nich modelu.

W swoim pozwie Adidas argumentował, że design butów powoduje dezorientację u klientów i wprowadza ich w błąd. Chodziło dokładnie o umieszczenie na obuwiu Pumy czterech ukośnych pasków.

Żądania koncernu były spore: finansowe zadośćuczynienie i wstrzymanie produkcji.