Orlen chwali się wynikami finansowymi. Najwięcej dorobił się na zakazie handlu

Patrycja Wszeborowska
Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek pochwalił się na Twitterze „kolejnymi bardzo dobrymi” wynikami finansowymi państwowego koncernu. Tegoroczny zysk operacyjny w porównaniu z ubiegłym rokiem z 2,1 miliarda złotych wzrósł do 2,7 miliarda złotych. Ogromne przychody odnotowano w segmencie detalicznym, co w dużej mierze jest zasługą zakazu handlu.
Orlen pochwalił się wynikami finansowymi za ostatni kwartał. Dobry wynik w dużej mierze jest efektem zakazu niedzielnego handlu. Fot: Piotr Augustyniak / Agencja Gazeta
Dobre wyniki
PKN Orlen zarobił w drugim kwartale na czysto 1 602 mln zł – poinformował koncern w swoim raporcie finansowym. Choć zysk drugiego kwartału jest niższy o 8,1 proc. niż rok temu, to i tak można uznać, że wynik spółki jest dobry, co odbiło się na giełdzie - w piątek akcje Orlenu poszły w górę o 6 proc. w pierwszym kwadrancie notowań, przebijając 99 zł, jak podaje money.pl.

– Na rezultat EBITDA wg LIFO złożyły się zarówno bardzo dobre wyniki segmentu downstream (rafineria, petrochemia, energetyka - PAP), na poziomie blisko 2 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 400 mln zł rok do roku, jak i segmentu detalicznego, który wypracował 859 mln zł – podkreśla koncern.


Największy wygrany zakazu handlu
Segment detaliczny mocno wspiera zyski osiągane na ropie. Tylko w detalu przychody wzrosły o 995 mln zł, czyli o 11 proc. rok do roku, jak wylicza portal. To w dużej mierze efekt zakazu handlu w niedziele. Stacje benzynowe są w te dni otwarte i, proponując klientom szerszą paletę produktów spożywczych oraz fastfoodów, mogą zarabiać nie tylko na paliwach.

To nie pierwszy raz, gdy wyniki handlowe Orlenu wzrastają z powodu obostrzeń w niedzielnej sprzedaży. Już w zeszłym roku pisaliśmy w INNPoland.pl, jak na naszych oczach sieć stacji benzynowych przekształciła się w sieć supermarketów.

Wzrósł również udział rynkowy stacji we wszystkich krajach, w których Orlen działa. 1 779 stacji w Polsce ma około 34,2 proc. rynku, czyli o 0,3 pkt. proc. więcej niż rok temu. W Niemczech 584 stacje Star doszły do 6,5 proc. rynku. Sieci Benzina Orlen w Czechach z 413 punktami mają 23,7 proc. rynku - rok temu było to 22,5 proc.