PiS tak uzdrowił państwową stocznię, że jest na skraju bankructwa. Ma miliony strat

Konrad Bagiński
Gdyńska Nauta to największa stocznia kontrolowana przez skarb państwa. Kolejny rok z rzędu zakończyła potężną stratą. Tak wygląda w praktyce podnoszenie z kolan przemysłu stoczniowego - który poza sektorem państwowym radzi sobie całkiem nieźle.
W 2017 roku stoczniowcom z Nauty udało się utopić w porcie budowany właśnie statek "Hordafor V". Fot. Bartosz Bańka / Agencja Gazeta
Nauta kilka razy odraczała termin publikacji sprawozdania finansowego, by w końcu przyznać, że rok 2018 zakończyła ze stratą prawie 58 milionów złotych - pisze Wyborcza.pl. Biegły, który badał sprawozdanie, uważa, że jej szanse utrzymania się na rynku mogą być niewielkie.

To stocznia państwowa, Nauta jest aktywem funduszu inwestycyjnego MARS należącego do Polskiej Grupy Zbrojeniowej (która sypnęła groszem na wydanie biografii Antoniego Macierewicza). W 2016 roku w jej kierownictwie zaczęła się znana z innych państwowych firm karuzela personalna.

Nauta miała przede wszystkim zarabiać na zleceniach dla armii i wycofywać się z budów dla sektora prywatnego. Dramatyczny stan polskiej marynarki wojennej wskazuje na to, że nie jest to ulubiona formacja Ministerstwa Obrony. Zlecenia do stoczni topnieją a ona pogrąża się w długach. By z nich wyjść, wyprzedaje swój majątek.



Co poszło nie tak?
Problemy stoczni pojawiły się podczas budowy statku naukowo-badawczego "Oceanograf" dla Uniwersytetu Gdańskiego. Okazało się, że jest źle zaprojektowany i trzeba dokonać wielu zmian w jego budowie i wymiarach. Koszty (14 mln zł) musiała ponieść stocznia.

W 2017 roku stoczniowcom udało się utopić w porcie budowany właśnie statek "Hordafor V". W zeszłym roku kolejnym ciosem okazał się poważny pożar w Zakładzie Nowych Budów - już zresztą zamkniętym.

Na dodatek spółka ciągle miała nowych prezesów – tylko od zeszłego roku było ich trzech. Sytuacji nie polepsza fakt, że wojsko ma w Gdyni jeszcze jedną stocznię (PGZ SW), która zbiera sporo zamówień na remonty jednostek naszej marynarki.