Telewizja ma się czego obawiać? Wiemy, gdzie trafia najwięcej polskich pieniędzy na reklamę

Katarzyna Florencka
Czyżby nadchodził koniec telewizji jako dominującego medium reklamowego w Polsce? W tym roku po raz pierwszy wydatki na reklamę w sieci były większe niż na reklamę w telewizji - wyniosły aż 1,1 mld zł. Zdecydowanie nie jest to najlepsza informacja dla dotychczasowego lidera.
Wydatki na reklamę online w Polsce w pierwszym kwartale 2019 r. wyniosły 1,1 mld zł. Fot. Mieczysław Michalak / Agencja Gazeta
W wyniku zaobserwowanych zmian udział wydatków na internet w całkowitym torcie reklamowym przekroczył 43%, w porównaniu do telewizji, która pozyskała 40% rynku - możemy się dowiedzieć z raportu AdEx przygotowanego przez IAB Polska i PwC.

Jest to wiadomość, której polski rynek spodziewał się już od kilku lat. Co więcej - raczej nie zanosi się na to, żeby trend się odwrócił. W badaniu agencji mediowej Starcom okazało się bowiem, że wydatki na reklamę w internecie rosną rocznie o 8,8 proc. - podczas gdy wydatki na reklamę w telewizji przyhamowały.

Które branże wydają najwięcej na reklamę w internecie?
Ponad połowa pieniędzy wydawanych na reklamę online pochodzi z pięciu sektorów: handlu, telekomunikacji, motoryzacji, finansów i żywności. Inne branże próbują ich jednak dogonić i zwiększają inwestycje reklamowe w internecie. Największe wzrosty autorzy raportu odnotowali w sektorze chemii gospodarczej (wzrost o 44 proc.) oraz farmaceutycznym (wzrost o 26 proc.).


Jak ustalono w raporcie, prawie połowa pieniędzy z 1,1 mld przeznaczonego na promocję internetową wydana była na reklamę graficzną, a ponad 32 proc. - na marketing w wyszukiwarkach. Spadła natomiast popularność marketingu e-mail, którego udział spadł do 1,9 proc.