Po Wszystkich Świętych pomyśl o prezentach pod choinkę. Sąsiad kupił już dawno
Połowa Polaków kupuje świąteczne prezenty przed grudniem. Dzięki temu oszczędzają czas i pieniądze a także rozkładają wydatki w czasie. Sprytni nie kumulują sprawunków i sprawują lepszą kontrolę nad swoim budżetem.
Dwa zasadnicze powody, dla których ankietowani zaczynają się rozglądać za prezentami z dużym wyprzedzeniem to możliwość rozłożenia dużych wydatków w czasie, zaś drugim szansa na znalezienie atrakcyjnych promocji (obydwie odpowiedzi po 60 proc. wskazań). Ponadto, według respondentów, kupując wcześniej można więcej zaoszczędzić (41 proc.), natomiast część ankietowanych obawia się wyprzedania wszystkich zapasów (40 proc.).
Z badania Mastercard wynika, że już 7 na 10 konsumentów kupuje prezenty świąteczne on-line, a e-zakupy są bardziej popularne wśród kobiet (72 proc.) niż mężczyzn (68 proc.). Ponad połowa ankietowanych (51 proc.) preferuje realizować zakupy na laptopie w domu lub pracy, ale już co trzeci konsument (33 proc.) woli je robić na smartfonie lub tablecie. •
Co czwarty ankietowany w badaniu Mastercard (25 proc.) wskazał też, że upominki niematerialne, związane z pasją osoby obdarowywanej, lepiej jest kupować z wyprzedzeniem. Istotnie, prezenty-doświadczenia coraz bardziej zyskują na popularności, a respondenci najbardziej byliby skłonni kupić vouchery do SPA (37 proc.), bilety na wakacje (35 proc.), na koncerty (35 proc.), do kina (30 proc.), do teatru (20 proc.) czy na wydarzenia sportowe (16 proc.).
Jak wiadomo, np. bilety samolotowe najlepiej rezerwować dużo wcześniej, ponieważ wtedy ceny są znacznie korzystniejsze. Motywem, dla którego najczęściej sięgamy po tego typu niematerialne prezenty, jest możliwość zrobienia czegoś wspólnie z naszymi bliskimi (60 proc.), a połowa ankietowanych (50 proc.) uznała, że takie upominki są bardziej osobiste. Dla 38 proc. takie prezenty są wartościowe, ponieważ… mogą z nich skorzystać także sami obdarowujący.