Po Wszystkich Świętych pomyśl o prezentach pod choinkę. Sąsiad kupił już dawno

Konrad Bagiński
Połowa Polaków kupuje świąteczne prezenty przed grudniem. Dzięki temu oszczędzają czas i pieniądze a także rozkładają wydatki w czasie. Sprytni nie kumulują sprawunków i sprawują lepszą kontrolę nad swoim budżetem.
Choinkę można kupić później, ale o prezentach pod nią warto pomyśleć już teraz Fot. Mieczysław Michalak / Agencja Gazeta
Polscy konsumenci nie czekają ze świątecznymi zakupami do ostatniej chwili. 6 proc. ankietowanych w badaniu Mastercard odpowiedziało, że pierwsze prezenty kupuje już we wrześniu, kolejnych 9 proc. zaś w październiku. Większy boom zakupowy można zaobserwować w listopadzie (35 proc.), kiedy to w kalendarzu widnieje tzw. Czarny Piątek (Black Friday) – dzień wyjątkowych okazji cenowych. Z kolei 11 proc. konsumentów robi zakupy na ostatnią chwilę – w weekend przed świętami lub w samą Wigilię.

Dwa zasadnicze powody, dla których ankietowani zaczynają się rozglądać za prezentami z dużym wyprzedzeniem to możliwość rozłożenia dużych wydatków w czasie, zaś drugim szansa na znalezienie atrakcyjnych promocji (obydwie odpowiedzi po 60 proc. wskazań). Ponadto, według respondentów, kupując wcześniej można więcej zaoszczędzić (41 proc.), natomiast część ankietowanych obawia się wyprzedania wszystkich zapasów (40 proc.).
Z badania Mastercard wynika, że już 7 na 10 konsumentów kupuje prezenty świąteczne on-line, a e-zakupy są bardziej popularne wśród kobiet (72 proc.) niż mężczyzn (68 proc.). Ponad połowa ankietowanych (51 proc.) preferuje realizować zakupy na laptopie w domu lub pracy, ale już co trzeci konsument (33 proc.) woli je robić na smartfonie lub tablecie.


Co czwarty ankietowany w badaniu Mastercard (25 proc.) wskazał też, że upominki niematerialne, związane z pasją osoby obdarowywanej, lepiej jest kupować z wyprzedzeniem. Istotnie, prezenty-doświadczenia coraz bardziej zyskują na popularności, a respondenci najbardziej byliby skłonni kupić vouchery do SPA (37 proc.), bilety na wakacje (35 proc.), na koncerty (35 proc.), do kina (30 proc.), do teatru (20 proc.) czy na wydarzenia sportowe (16 proc.).

Jak wiadomo, np. bilety samolotowe najlepiej rezerwować dużo wcześniej, ponieważ wtedy ceny są znacznie korzystniejsze. Motywem, dla którego najczęściej sięgamy po tego typu niematerialne prezenty, jest możliwość zrobienia czegoś wspólnie z naszymi bliskimi (60 proc.), a połowa ankietowanych (50 proc.) uznała, że takie upominki są bardziej osobiste. Dla 38 proc. takie prezenty są wartościowe, ponieważ… mogą z nich skorzystać także sami obdarowujący.