Tak działa "stres pourlopowy" na początku stycznia. Na szczęście można sobie z nim poradzić
Okres świąteczno-noworoczny to ten magiczny czas życia na zwolnionych obrotach, kiedy z definicji nie da się zbyt wiele spraw załatwić, z czego wielu z nas skwapliwie korzysta biorąc wiele dni wolnego pod rząd. Ale ten dobry czas nieubłaganie dobiega końca i trzeba na powrót zacząć mierzyć się z prozą życia. Na szczęście bolesny powrót do pracy można choć trochę załagodzić.
Stres pourlopowy
Niezależnie od tego, jak wypoczęliśmy podczas samego urlopu, ponowne pojawienie się w pracy po dłuższym odpoczynku to dla naszego organizmu ciężka sprawa. Jak tłumaczy w rozmowie z INNPoland.pl dr Kaja Prystupa-Rządca, ekspertka w zakresie zarządzania z Akademii Leona Koźmińskiego, badania potwierdzają, że powrót do pracy po dłuższym czasie wywołuje u nas bardzo duży wzrost stresu.
– Co więcej, pokazują one też, że już tydzień po przerwie nie pamiętamy – ani mentalnie, ani fizycznie – że w ogóle byliśmy na jakimkolwiek wypoczynku. Związane jest to zarówno z samym stresem wynikającym z powrotu do pracy, jak i z szybkim nawarstwianiem się nowych obowiązków – opowiada.
Wszystko to ma nawet własną nazwę – "stres pourlopowy" – i jest jak najnormalniejszą rzeczą na świecie. Często mówi się o nim w okolicach sierpnia i września, kiedy końca dobiega sezon urlopowy – jednak syndrom ten jak najbardziej można powiązać również z tym, co czujemy na samym początku stycznia.
Wciąż jest ciemno, świat wygląda ponuro, z ulic poznikały świąteczne dekoracje, a my właśnie co zdążyliśmy przyzwyczaić się do tego, że życie to ciąg gwarnych spotkań z rodziną i znajomymi. A teraz trzeba zacisnąć zęby i wrócić do codziennego kieratu.
Ustawmy sobie priorytety
Dobra wiadomość jest taka, że po powrocie ze świąt większość z nas jedzie na tym samym wózku: firmy i instytucje trochę zwolniły obroty na okres bożonarodzeniowy, więc niewielkie jest prawdopodobieństwo, że trafimy w sam środek pożaru.
Mimo to, warto jest podejść do wszystkiego w sposób systematyczny i zastanowić się, co chcielibyśmy osiągnąć pierwszego dnia pracy. Uwaga jednak! Warto postawić sobie realistyczny cel, nawet jeśli byłby niezbyt ambitny – chodzi w końcu o to, żeby na pewno go wykonać i nie kończyć dnia z poczuciem zawodu.
– Zanim w ogóle wrócimy do pracy i pierwszego dnia odpalimy skrzynkę mailową, warto zastanowić się nad swoimi priorytetami – tłumaczy dr Kaja Prystupa-Rządca. – Choć mamy wrażenie, że wszystko dookoła się wali i pali, warto zastosować bardziej systematyczne podejście do planowania naszej pracy, wtedy osiągniemy lepsze wyniki.
Ona sama, jak zdradza, często korzysta z tzw. metody odwróconego harmonogramu: – Chodzi o to, że kiedy wracamy do pracy, wchodzimy na nowo w ten cały młyn, nie dbamy w ogóle o przerwy. A one są nam potrzebne: to dzięki nim zwalniamy tempo i stajemy się bardziej refleksyjni, co jest w pracy bardzo potrzebne – opowiada.
Grunt to plan dnia
Po dłuższej urlopowej przerwie warto zatem do swojego zakładowego biurka zasiąść z planem. Niekoniecznie jednak planem pracy, a odwrotnie: planem przerw i tego, co w trakcie przerw będziemy robić. – Można wręcz mieć zaplanowany w ciągu dnia szereg przyjemności, pomiędzy którymi będziemy mieć przerywniki w postaci pracy – śmieje się dr Prystupa-Rządca.
– Od każdego indywidualnie zależy już, jak dokładnie taki plan miałby wyglądać. Przykładowo jednak, możemy robić co godzinę 10-minutową przerwę. I właśnie podczas tej przerwy możemy coś dobrego przeczytać, porozmawiać z kimś lubianym, pójść na dobrą kawę. Żeby praca jednak nie kojarzyła się tylko ze strasznym młynem, ale było w niej kilka momentów wytchnienia – wylicza ekspertka.
Podobną radę – aby z początkiem roku nie przedobrzać – dr Prystupa-Rządca ma zresztą dla szefów.
– Na pewno warto spotkać się z zespołem, nie zaniedbywać aspektu społecznego, nawet jeśli na co dzień pracujemy zdalnie. Na samym początku roku warto jednak zrobić wspólne spotkanie, omówić jakie mamy plany, a nawet to, co u kogo słychać - te miękkie elementy też są ważne, budują pomiędzy nami zaufanie – podkreśla.