Sukces Allegro. Jest jedną z 10 najpopularniejszych platform e-handlu świata

Jakub Tomaszewski
Polski, pierwotnie aukcyjny, serwis zakupowy zajął dziesiąta pozycję w gronie największych platform e-commerce na świecie. Nasz rynek e-handlu rozwija się w dwucyfrowym tempie od dobrych kilku lat i obecnie wart jest ponad 50 mld zł. Nadwiślański rynek to dla firm z branży ważne miejsce do robienia biznesu.
Allegro dziesiątą największą platformą zakupową na świecie 123 RF
Europejskie platformy pokroju Zalando, czy Westwing są w Polsce obecne od lat i dobrze odnalazły się w e-commerce-owej rzeczywistości Polski, niejako ją współtworząc. Ważną rolę w budowaniu obecnego kształtu rynku handlu internetowego odegrało m. in. Allegro.

Jak podaje Rzeczpospolita, według danych przygotowanych przez SimilarWeb, platforma jest nie tylko liderem rynku w Polsce ale także dziesiątą największą platformą e-handlu, jeśli wziąć pod lupę liczbę odwiedzin w ciągu miesiąca. W przypadku Allegro to 194 mln odsłon. Polska platforma to jedyny polski podmiot w gronie 10 najpopularniejszych, wśród których znajdują się m. in. tacy giganci jak Amazon, eBay, czy chińskie serwisy.


30 proc. i UOKiK
Udziały Allegro w polskim rynku e-commerce to ponad 30 proc. Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów niektóre praktyki firmy wymagają wyjaśnienia. Szczególnie szereg skarg na nierówne warunki konkurencji, na podstawie których urząd jeszcze w grudniu wszczął wobec Allegro postępowanie wyjaśniające.

Jak mówił w tamtym czasie ówczesny prezes UOKiK, Marek Niechciał – Skargi przedsiębiorców pokrywały się z obserwacjami urzędu. Dlatego wszczęliśmy postępowanie wyjaśniające i przeszukaliśmy siedzibę Allegro. Analiza zebranego materiału wykazała, że mogło dojść do niedozwolonych działań.

– Postawiliśmy spółce zarzuty nadużywania pozycji dominującej. Podejrzewamy, że wykorzystując swoją znaczną siłę rynkową, faworyzowała własną działalność sprzedażową w stosunku do działalności sprzedażowej prowadzonej przez innych sprzedawców na swojej platformie – wyjaśniał Niechciał.

30 proc. vs 50 proc.
Mocna pozycja Allegro w Polce i tak nie może się równać z tą, jaką Amazon ma w USA. Około 50 proc. tamtejszych gospodarstw domowych należy do programu Prime. Dzięki niemu w ramach rocznego abonamentu, subskrybenci mają dostęp do treści wideo, promocji i szybszych dostaw, zazwyczaj w jeden dzień.

Allegro nie zamierza spocząć na laurach i dwoi się i troi, by swój biznes rozwijać na różnych płaszczyznach. Niedawno firma odpaliła własny serwis społecznościowy – Allegro Gadane. W ramach serwisu kupujący i sprzedający będą mogli wymienia się uwagami i poradami oraz opiniami na temat wystawionych produktów.

Ogromne obroty odnotowywane przez platformy handlu internetowego niestety dają pole do popisu nie tylko uczciwym uczestnikom rynku. W miejscu o tak dużych obrotach łatwiej ukryć się z różnego rodzaju nielegalnymi praktykami. O jednej z nich pisaliśmy niedawno w INNPoland.