Praca stworzona z myślą o kobietach. Wywiad z Anną Jakubowski, Dyr. Generalną Avon Cosmetics Polska

Dawid Wojtowicz
– Nasza firma troszczyła się o kobiety jeszcze w czasach, gdy w większości krajów nie miały nawet prawa do głosowania, dając im niezależność ekonomiczną i wiarę w swój potencjał. Już wtedy mieliśmy odwagę dać im możliwość decydowania o sobie, a dzisiaj, 130 lat później, nadal je wspieramy, troszcząc się dodatkowo o ich rozwój, zdrowie i bezpieczeństwo – mówi w wywiadzie dla naszego serwisu Anna Jakubowski, Dyrektor Generalna Avon Cosmetics Polska.
Avon to marka stworzona z myślą o kobietach. Rozmawiamy z Anną Jakubowski, Dyrektor Generalną Avon Cosmetics Polska o tym, jak firma wspiera rozwój zawodowy kobiet i organizuje szereg prokobiecych inicjatyw Materiały prasowe / Avon
Na początek pytanie bardzo aktualne – czy w obliczu koronawirusa zmieniły się priorytety firmy?

Obecna sytuacja jest dla wszystkich dużym wyzwaniem. Pewne rzeczy pozostają jednak bez zmian. Przede wszystkim wspieramy naszą społeczność, będąc razem z nią. Jak? W sieci.

W związku z koronawirusem wprowadziliśmy rozwiązania, które pozwalają Konsultantkom pracować bez wychodzenia z domu. Nieoceniona jest tutaj internetowa wersja kultowego katalogu Avon, dzięki niej dziewczyny mogą swobodnie prowadzić swój biznes. Dodatkowo w trosce o ich bezpieczeństwo wdrożyliśmy nowy system wysyłek pozwalający im dostarczyć produkty w bezdotykowy sposób, prosto pod drzwi klientek. Oprócz zdrowia dbamy też o ich komfort, codziennie prowadzimy szkolenia z budowania biznesu online oraz Social Selling’u. Podczas spotkań dziewczyny uczą się nowych rzeczy, a także wzajemnie się wspierają w duchu idei #AvonRazem.

Kluczowa jest dla nas także pomoc tym, którzy są na pierwszej linii frontu w walce z koronawirusem. Z myślą o nich dzielimy się naszymi kosmetykami. Do tej pory przekazaliśmy ponad 10 ton kremów do rąk i produktów do higieny do ponad 25 placówek w Polsce, a obecnie jesteśmy w trakcie wysyłki artykułów kolejnym szpitalom.
Do tej pory Avon przekazał m.in. 7 ton produktów do higieny Szpitalowi Wolskiemu im. dr Anny Gostyńskiej w Warszawie oraz wybranym instytucjom w GarwolinieMateriały prasowe / Avon
W firmie Avon Cosmetics Polska 60 proc. zespołu zarządzającego stanowią kobiety. Pamięta Pani dzień, gdy okazało się, że to Pani zostanie szefową Avon w Polsce?

To spotkanie wyjątkowych ludzi oraz biznes oparty na wartościach sprawiły, że dołączyłam do Avon. Dajemy z siebie wszystko, uczymy się i rozwijamy, gdy atmosfera pracy spaja nasze osobiste przekonania z przekonaniami marki. W przypadku Avon od początku czułam, że łączy nas wspólny światopogląd. Szczególnie, gdy zdałam sobie sprawę z ponad 100-letniej działalności firmy na rzecz przedsiębiorczości kobiet.

Każdego dnia mam okazję kontaktować się z dziewczynami, które dzięki pracy Konsultantki stały się niezależne finansowo – mogą pozwolić sobie na drobną przyjemność pod koniec miesiąca, zabrać rodzinę na wakacje, czy zbudować dom – Avon daje im możliwości finansowe i poczucie przynależności do wyjątkowej społeczności.

Co ciekawe, to nie pierwszy raz w moim życiu, gdy mam przyjemność zarządzać zespołem składającym się w 60% z kobiet. Natomiast najważniejsze jest dawanie z siebie 100% - płeć nie ma tu znaczenia. Pasja zespołu Avon jest czymś, czego nie doświadczyłam nigdzie indziej. Tak, sprzedajemy kosmetyki, ale z każdą sprzedaną szminką czy flakonem perfum, polepszamy życie kobiet. To jest prawdziwa moc!

Jak w ogóle rozpoczęła się Pani przygoda w światowej firmie kosmetycznej?

W swojej karierze byłam kilkukrotnie związana z branżą kosmetyczną w Kanadzie i całej Europie – ten rynek jest mi dobrze znany. Chciałam dołączyć do środowiska, gdzie nie tylko wniosę coś od siebie, ale też wiele się nauczę. Świat Avon oznaczał możliwość poznania modelu sprzedaży bezpośredniej jako sposobu prowadzenia działalności gospodarczej – to była dla mnie nowość. Wierzę, że życie jest ciągłą nauką: musisz być elastyczny, otwarty na nowe doświadczenia, przyjmować różne perspektywy – to właśnie zapewnia nam wzrost i napędza do działania!

Co mogę wnieść do Avon? Na pewno różnorodność doświadczeń i sposobu myślenia, które zdobyłam z pracy w wielu firmach i życia w różnych kulturach, otwartość oraz kreatywność w rozwiązywaniu problemów, a także zrozumienie, jak rozwijać czy inspirować ludzi do osiągania celów.

Jestem bardzo podekscytowana tym nowym rozdziałem, ponieważ Avon dołączył niedawno do grupy Natura & Co – czwartej co do wielkości firmy kosmetycznej, nie tylko na świecie, ale i DLA świata. Mamy bardzo ciekawe plany dotyczące dalszego rozwoju Avon i pozytywnego wpływu na życie polskich kobiet.

Kobietom Avon daje możliwość "pracy na ich własnych zasadach". Jak osoby chcące związać się zawodowo z marką powinny rozumieć tę deklarację?

To bardzo proste. Konsultantki Avon dostosowują pracę do swojego trybu życia, a nie na odwrót. Dla części dziewczyn współpraca z nami to przede wszystkim dostęp do świetnej oferty kosmetyków w niższych cenach. Z tej opcji najczęściej korzystają najmłodsze Konsultantki, które pasjonują się światem beauty. Dla niektórych kobiet dołączenie do Avon to idealny sposób na dodatkowy zarobek.

Jednak wiele pań to prawdziwe bizneswoman, które budują swoje własne zespoły i rozległe siatki wieloletnich kontaktów. W 2019 r. rekordową sumą zarobioną przez jedną z Konsultantek w trakcie zaledwie jednej kampanii, było aż 83 177 zł. To imponujące i pokazujące prawdziwą skalę funkcjonowania Avon.

W tej firmie sami (bo są wśród nas również panowie, którzy świetnie uzupełniają nasz team) organizujemy swój plan dnia, ustalamy swoje priorytety. Dzisiaj zachęcamy nasze Konsultantki do opierania się na zaawansowanych metodach promocji w digitalu, pomagamy im odnaleźć się w realiach biznesu prowadzonego online.

Jak wygląda praca kobiety na stanowisku Liderki Sprzedaży Avon, a jak w przypadku Konsultantki Avon?

Niezależnie od tego, na jakim stanowisku jest dana dziewczyna, wierzymy, że kluczowe w jej pracy są relacje z innymi ludźmi. To właśnie na nich opiera się biznes Avon, tak samo całej grupy kosmetycznej Natura & Co.

Nasze Konsultantki zamawiają produkty dla siebie w niższych cenach lub sprzedają je innym osobom. Mogą prowadzić swój biznes także bez wychodzenia z domu, dzięki naszemu katalogowi w wersji online oraz systemowi wysyłek, który umożliwia składanie zamówień z bezdotykową dostawą.

Dziewczyny biorą udział w różnego rodzaju szkoleniach w ramach naszego programu – tylko w samym 2019 roku przeszkoliliśmy 33 000 Konsultantek i Liderek! Organizacyjnie Konsultantka podlega pod Liderkę, ale może również działać samodzielnie – na miarę swoich potrzeb. Liderka z kolei ma już swój własny zespół i jest związana z Avon – bardzo często są to tzw. umowy B2B. Team Liderki może liczyć nawet około 20-30 osób, tj. Konsultantek na różnych etapach rozwoju zawodowego w ramach naszej struktury.

W niedawno opublikowanym raporcie "Avon 2019 #365DniKobiet" można przeczytać, że firma każdego dnia stara się honorować kobiety na całym świecie. Gdyby miała Pani wskazać prokobiecą inicjatywę, która zrobiła na Pani największe wrażenie, co by to było?

Nasza firma troszczyła się o kobiety jeszcze w czasach, gdy w większości krajów nie miały nawet prawa do głosowania – dając im niezależność ekonomiczną i wiarę w swój potencjał – to jest rewolucyjne podejście! Już wtedy mieliśmy odwagę dać im możliwość decydowania o sobie, a dzisiaj (130 lat później!) nadal je wspieramy, troszcząc się dodatkowo o ich rozwój, zdrowie i bezpieczeństwo. To właśnie takie podejście robi na mnie największe wrażenie!

Działania prowadzone w ramach kampanii Avon Kontra Rak Piersi oraz Avon Kontra Przemoc są tym, co obecnie napawa mnie dumą. To jedne z najbardziej rozpoznawalnych inicjatyw społecznych w Polsce. Od 1992 roku dofinansowaliśmy już 50 000 badań USG piersi, tylko w 2019 roku było to aż 10 000. Wspieramy finansowo Niebieską Linię – od początku istnienia naszej akcji w Polsce przekazaliśmy na walkę z przemocą domową ponad 3 000 000 zł, a pomoc Niebieskiej Linii otrzymało 23 883 kobiet. Mówię tu o liczbach, ale za każdą z nich stoi inna historia innej dziewczyny, za którą stoimy murem.

Pod koniec 2019 roku Avon wystartował z kampanią antyprzemocową, w ramach której powstała alertowa aplikacja mobilna dla kobiet. Jakie kolejne działania z zakresu walki z przemocą wobec kobiet planuje międzynarodowa firma?

Niezmiennie wspieramy finansowo Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w rodzinie „Niebieska Linia”. W ubiegłym roku aktywowaliśmy pierwszą w Polsce aplikację przeciwprzemocową Avon Alert, która cały czas funkcjonuje i pomaga dziesiątkom dziewczyn, które naprawdę potrzebują naszej pomocy. To straszne, ale w trakcie trwania pandemii odnotowaliśmy w niej aż 38% więcej zgłoszeń! Niestety te smutne statystyki pokazują, że potrzeba pomocy rośnie, dlatego Avon Alert działa 24 godziny na dobę, by cały czas udzielać pokrzywdzonym tak istotnego wsparcia.

Dodatkowo w ramach rozpoczętej kampanii „W domu, ale nie sama”, nasza firma globalnie przekazała 1 mln USD na wsparcie służb pierwszego kontaktu, które codziennie dbają o bezpieczeństwo kobiet i dzieci na całym świecie.

Jako pierwszy pracodawca w Polsce Avon wprowadził dla swoich pracowników dodatkowy dzień wolny na profilaktykę. Jak wygląda ta inicjatywa od strony organizacyjnej? Co Avon uznaje za profilaktykę i w jaki sposób pracownicy potwierdzają jej wykonanie?

Zacznę od tego, skąd pomysł na takie działanie. Wiemy, że większość kobiet w Polsce troszczy się przede wszystkich o swoich bliskich, często zapominając o tym, co dobre i ważne dla nich samych. To bardzo silna obserwacja dotycząca również naszego damskiego zespołu. Postanowiliśmy coś z tym zrobić – zdecydowaliśmy się pomóc wszystkim dziewczynom, które swoje potrzeby stawiają na końcu. Z troski o ich zdrowie i bezpieczeństwo wprowadziliśmy Dzień na „U”, czyli extra dzień wolny na wybrane przez siebie badanie. Niniejszą możliwość mają też oczywiście Panowie.

Naszym zdaniem takie podejście powinno na stałe wejść do codziennych standardów biznesowych, do czego gorąco zachęcamy inne firmy – mamy nadzieję, że podejmą nasz challenge. Wystarczy dostarczyć do działu kadr oświadczenie (mamy specjalne, proste formularze) z pieczątką placówki medycznej. Ponieważ dane dotyczące zdrowia są danymi wrażliwymi, nie sprawdzamy szczegółów (np., na jakie badanie czy do jakiego lekarza chce się udać pracownik). Zachęcamy natomiast do wykonania badań, które powinno się robić raz w roku – w przypadku kobiet jest to np. USG piersi, ale może to być jakakolwiek inna wizyta potrzebna danej osobie.

Na koniec - co poradziłaby Pani kobietom rozpoczynającym karierę zawodową?

Kryzys związany z wirusem COVID-19 pokazał, jak ważna jest umiejętność sprawnej adaptacji do panujących okoliczności. Jedyną stałą jest teraz zmiana, więc bądź otwarta i szybko dostosowuj swoje działania. Poznaj swoje mocne i słabe strony oraz naucz się je artykułować. Wykorzystuj atuty i nie bój się dzielić słabościami, poczujesz się pewniejsza siebie i będziesz postrzegana jako silniejsza w oczach innych. Nie bój się iść pod prąd oraz sięgać po rzeczy, które wydają się poza twoim zasięgiem.

Jeśli uważasz, że nie możesz lub czujesz, że nie jesteś jeszcze gotowa na wykorzystanie pojawiających się okazji – działaj mimo to. Nie pozwól, aby strach lub wątpliwości powstrzymały cię przed próbowaniem czegoś nowego. Będziesz pozytywnie zaskoczona tym, do czego jesteś zdolna. Stwórz własną firmę lub szukaj takich, które działają w zgodzie z Twoimi przekonaniami, żebyś mogła czerpać osobistą satysfakcję ze wszystkich sukcesów. I co ważne, nigdy nie zapominaj o innych – razem naprawdę można więcej.

Artykuł powstał we współpracy z Avon