Łowienie talentów. Rusza nowa platforma do swatania dużych i małych graczy na rynku

Dawid Wojtowicz
Jeszcze kilka lat temu korporacje i start-upy były sobie raczej przeciwstawiane. Po jednej stronie stała duża firma z wyraźną hierarchią i sztywnymi procedurami, za to z dużym doświadczeniem na rynku i potężnym zapleczem finansowym. Po drugiej stronie znajdował się mały biznes z niewielką wiedzą know-how i skromnym kapitałem, za to z luźniejszą strukturą i nowatorskimi pomysłami. Dwa oddzielne światy.
ABSL tech lab to nowy program akceleracyjny dla technologicznych start-upów, których pomysły odpowiadają na współczesne wyzwania rynkowe. Partnerem strategicznym projektu jest międzynarodowa firma Procter & Gamble Materiały prasowe / ABSL
Dziś przedstawiciele jednego i drugiego sektora wiedzą, że klucz do sukcesu tkwi we współpracy. Łącząc siły, można zdziałać przecież o wiele więcej. To tzw. efekt synergii, zgodnie z którym współdziałanie różnych podmiotów, w tym przypadku organizacji o charakterze biznesowym, przynosi lepszy rezultat niż nawet suma ich oddzielnych działań. Czyli nadal dwa światy, ale już krzyżujące się ze sobą.

– Już od kilku lat patrzymy na środowisko start-upowe z ogromnym zaciekawieniem. Nie tylko ze względu na to, że liczba start-upów z roku na rok jest coraz większa, ale przede wszystkim ze względu na to, co tworzą. Wypracowane przez start-upy rozwiązania, pomagają usprawnić procesy nie tylko produkcyjne czy logistyczne, ale także rekrutacyjne czy marketingowe firmy – mówi Emilia Burzyńska, Chief Information Oficer Central Europe w Procter & Gamble.

– Jako firma współpracujemy m.in. z ABSL tech lab (wcześniej ABSL Startup Challenge) oraz akceleratorami tj. Startup Spark czy Poland Prize Powered by Huge Thing, w ich ramach nawiązując współpracę ze start-upami. Wierzymy, że każda ze stron czerpie w jej ramach, korzyści. Start-upy otrzymują od nas m. in. wsparcie merytoryczne, międzynarodowy know-how oraz zaplecze biznesowe, w zamian za to pokazują nam nowe możliwości innowacji i rozwiązania do już istniejących naszych procesów – tłumaczy przedstawicielka P&G.
Emilia Burzyńska, Chief Information Oficer Central Europe w Procter & Gamble (P&G)Materiały prasowe / Procter & Gamble (P&G)
Wzajemne korzyści z takiego partnerstwa są więc wielowymiarowe. Rynkowi giganci, współpracując z młodymi przedsiębiorcami rozwijającymi innowacyjne biznesy, zyskują świeże spojrzenie na różne zagadnienia i mogą ulepszyć swoje usługi. Poza tym budują w społecznej świadomości wizerunek obdarzonego autorytetem mentora biznesowego, który wspiera oryginalne, kreatywne pomysły.

Natomiast start-upy, tworząc relacje ze światowymi firmami, mogą skorzystać z globalnej wiedzy biznesowej, przeskalować swój pomysł, nawiązać kontakty z potencjalnymi inwestorami oraz wypromować swój innowacyjny produkt czy usługę i to w miejscach o dużym zasięgu oddziaływania. Niektórym z nich oferowane jest również wsparcie finansowe, które pomaga im czasami wypłynąć na szerokie wody.

Od kilku lat platformą wspólnych kontaktów korporacji i start-upów była inicjatywa ABSL Start-Up Challenge. Projekt, pomyślany jako pomost między dużymi przedsiębiorstwami a początkującymi firmami, powołał do życia Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL), jedna z największych organizacji branżowych w Polsce, zrzeszająca blisko 200 globalnych inwestorów działających na polskim rynku.
Małgorzata Mejer, Manager ds. Komunikacji Korporacyjnej Procter & Gamble w Europie CentralnejMateriały prasowe / Procter & Gamble (P&G)
Pod skrzydłami ABSL i partnerów strategicznych takich jak P&G początkowo organizowany był konkurs dla start-upów działających w sektorze nowoczesnych usług biznesowych. Pierwsza edycja akcji odbyła się w 2016 roku. Pierwsze edycje miały głównie na celu wypromowanie innowatorów, których pomysły spotkały się z uznaniem partnerów ABSL Start-Up Challenge i członków ABSL.

W dotychczasowych edycjach wzięło udział blisko 200 start-upów, które dzięki tej inicjatywie mogły zaprezentować swoje pomysły polskim i międzynarodowym korporacjom. Konkurs pomógł wesprzeć wdrożenie takich rozwiązań jak nowoczesny program do zarządzania czasem pracy online, technologia rozpoznawania produktów na półkach sklepowych czy platforma oferująca... pensję na życzenie.

Od tego roku ABSL Start-Up Challenge zmienia formułę na jeszcze bardziej otwartą. ABSL tech lab jest platformą współpracy łączącą korporacje i młode firmy technologiczne, których pomysły zapewnią konkretne rozwiązania bieżących wyzwań rynkowych.

– ABSL tech lab jest dla nas szczególny. Jesteśmy jego strategicznym partnerem od samego początku. Każda edycja różni się od pozostałych nie tylko start-upami, które się zgłaszają, ale przede wszystkim wyzwaniami, które są przed nimi stawiane – mówi Małgorzata Mejer, Manager ds. Komunikacji Korporacyjnej Procter & Gamble w Europie Centralnej.

– Jako firma poszukujemy takich partnerów do współpracy, którzy tworzą rozwiązania w obszarze innowacji systemowych, produktowych oraz procesowych. Tym działaniom musi zawsze przyświecać konkretny cel, czyli służenie konsumentom oraz poprawianie jakości ich życia. W tym roku przedstawiliśmy cztery wyzwania z obszarów marketingu, sprzedaży oraz logistyki i z niecierpliwością czekamy na to, co zaprezentują tegoroczni uczestnicy – dodaje.
ABSL Start-Up Challenge był konkursem dla start-upów działających w sektorze nowoczesnych usług biznesowychMateriały prasowe / ABSL
W miejsce konkursu, w którym zwycięstwo oznaczało jednostkową nagrodę, powstanie przedsięwzięcie oparte na bardziej długofalowej współpracy. Jeśli jakiś technologiczny start-up myśli poważnie nad ściślejszą relacją z korporacją i możliwością rozwoju pod jej skrzydłami, będzie miał szanse zrealizować swoje plany, próbując swoich sił właśnie w ramach programu ABSL tech lab.

Pierwszym etapem dla będzie rejestracja na platformie, gdzie korporacje zgłaszają swoje potrzeby. W ramach wstępnej selekcji organizatorzy będą przyglądali się innowatorom pod kątem wartości przedstawianych przez nich pomysłów. W dalszej kolejności pod uwagę będzie brana praktyczna wykonalność pomysłu i opracowany dla niego model biznesowy. Oceny projektów dokonają bezstronni eksperci z Polski i zagranicy.

Uczestnicy nowej odsłony programu dla start-upów będą mogli liczyć na merytoryczną informację zwrotną (feedback), a w dalszych etapach także na różnorodne warsztaty i szkolenia. ABSL tech lab stawia więc na współpracę start-upów i dużych firm w dłuższej czasowo perspektywie, tak aby obie strony mogły finalnie nawiązać ze sobą współpracę na zasadach komercyjnych.

Wyzwania zgłoszone w ramach ABSL tech lab dotyczą m. in. rozwiązań automatyzujących proces analizy danych ze stron www sprzedawców internetowych. Poszukiwane będą też start-upy proponujące skuteczne dotarcie z komunikatem marketingowym do konkretnej grupy odbiorców, pomysły na wzrost efektywności sprzedaży online zapoczątkowanej offline, a także sposoby na jeszcze bardziej skuteczne monitorowanie łańcucha logistycznego.

Artykuł powstał we współpracy z Procter & Gamble