"Bon na 2000 zł od Ikea za udział w ankiecie!" Jeśli dostałeś taką wiadomość, lepiej uważaj

Krzysztof Sobiepan
Bon do sieci Ikea na znaczą sumę 2 tys. zł może rozbudzić marzenia o renowacji mieszkania, ale internauci powinni się mieć na baczności. Szwedzka sieć zaprzecza, iż prowadzi tego typu kampanię promocyjną, co oznacza, że grafika i logo sklepu meblowego wykorzystywane jest przez oszustów.
To już kolejna kampania spamowa podszywająca się pod sklepy Ikea. Fot. Twitter.com/telepolis_pl, 123rf.com

Bon Ikea na 2000 zł to oszustwo

Jak podaje Wirtualna Polska, oszustwo wykryli eksperci ds. cyberbezpieczeństwa z firmy ESET. Nowa kampania spamowa wykorzystuje logo i ikonografię sieci Ikea. Obiecując 2 tys. złotych za wypełnienie krótkiej ankiety, tak naprawdę chce wyłudzić poufne dane odbiorcy wiadomości.

Szwedzka sieć sklepów meblowych kategorycznie zaprzeczyła, że ma cokolwiek wspólnego z akcją. Firma wydała też oficjalne oświadczenie na swojej stronie.

Użytkownicy zgłaszają, że tego typu spam otrzymują już od paru dni. Nadawcą jest najczęściej "Ikea", ale zmieniona nazwa to przykrywka, bo maile napływają m.in. z francuskich serwerów pocztowych.


Jak wyjaśniają specjaliści ESET, niespodziewający się oszustwa użytkownicy bywają wabieni fikcyjnymi nagrodami, rzekomo oferowanymi przez znane marki. Często pod godną zaufania firmę podszywa się jednak internetowy oszust, który może wykorzystać pozyskane dane w niecnych celach.

Uwaga na oszustów podszywających się pod sieć Ikea

To już kolejna akcja gdzie dobre imię sieci Ikea wykorzystywane jest przez internetowych oszustów. W grudniu pisaliśmy w INNPoland.pl o bardzo podobnym procederze.

Przestępcy zachęcali do podzielenia się informacjami, oferując w zamian m.in. kupony rabatowe, okazyjne ceny czy inne nagrody. Jak zwykle chodziło jednak o wyłudzenie danych osobowych klienta.

Fałszywe informacje rozpowszechniane są w mediach społecznościowych, za pomocą poczty e-mail czy wiadomości. By mieć szanse na "nagrodę" wystarczy m.in. wysłać SMS Premium.

Ikea ostrzega by klienci odznaczali się w takich przypadkach szczególną uwagą i w razie jakichkolwiek wątpliwości absolutnie nie udostępniali swoich danych podejrzanemu nadawcy.

"Potwierdzamy również, że nie prosimy naszych klientów o wysyłanie jakichkolwiek wiadomości SMS w celu potwierdzenia udziału w konkursie" – wskazuje firma.

Czytaj także: Zamów mebel, odbierz go w Paczkomacie. IKEA z rewolucyjnym pomysłem