Adidas po 15 latach pozbywa się Reeboka. Dalsze utrzymywanie marki nie ma sensu

Emilia Bromber
Zakupiony przez Adidasa 15 lat temu, Reebok miał pomóc konkurować z Nike na amerykańskim rynku. Teraz jednak nie przynosi oczekiwanych zysków i niemiecki producent odzieży wystawi go na sprzedaż.
Reebok na sprzedaż nawet za 1 mld dolarów. Fot. TEA / 123rf.com

Sprzedaż Reeboka

Jak czytamy w "Rzeczpospolitej", niemiecki producent odzieży sportowej Adidas podał wczoraj do wiadomości, że rozpocznie procedurę sprzedaży marki Reebok, potwierdzając tym samym informacje sprzed kilku miesięcy. Marka nie radziła sobie dobrze pod względem finansowym i inwestorzy naciskali na zarząd, by się jej pozbył.

– Reebok i Adidas mogą znacznie lepiej wykorzystać swój potencjał wzrostu niezależnie od siebie – wyjaśnił dyrektor zarządzający Adidasa Kasper Rorsted, cytowany przez niemiecki dziennik "Der Spiegel".

Adidas kupił Reeboka w 2006 r. za 3,8 mld dolarów. Bankierzy szacują, że teraz niemiecka firma może za niego dostać ok 1 mld euro. Od I kwartału tego roku część prowadzona pod nazwą Reebok przypisana zostanie do pozycji “działalność zaniechania”. Dzięki temu jej wyniku nie trzeba będzie ujmować w zyskach, a w tym przypadku - możliwych stratach grupy Adidas.


Pozbycie się Reebooka może nastąpić na wiele sposobów np. poprzez jego wydzielenie i wprowadzenie go na giełdę lub sprzedaż marki funduszowi private equity, innej firmie lub domowi marek.

Choć Reebok doszedł do rentowności, to w zeszłym roku ponownie nie przynosił oczekiwanych zysków, radząc sobie zdecydowanie gorzej niż Adidas. W II kwartale zeszłego roku przychody Reeboka spadły o 44 proc., a w trzecim jeszcze o 7 proc., do 403 mln euro. “Rok wcześniej grupa zrobiła odpis wartości udziałów amerykańskiej marki o około połowę do 842 mln euro” – czytamy w Rz.

Mimo to Adidasowi faktycznie udało się odebrać trochę udziałów Nike na amerykańskim rynku, m.in. dzięki zatrudnieniu takich postaci jak Kanye West, Beyonce i Pharrell Williams.

10 marca marka zaprezentuje nową strategię na nadchodzące 5 lat oraz wyniki sprzedaży za 2020 r.

Jakie są najpopularniejsze sportowe marki?

Adidas, Nike czy Reebok? Zespół analityczny Sneakerstudio przeanalizował statystyki wyszukiwań w Google i stworzył ranking najbardziej popularnych marek modowych, o czym pisałyśmy już w INNPoland.
Najpopularniejsze marki sportowe w Europie.Fot. Sneakerstudio
Na podstawie tych kryteriów najchętniej wyszukiwane w Polsce marki sportowe to: Nike 37, 08 proc., Adidas 29,03 proc., i Vans 14, 95 proc. Podobnie wyglądają upodobania w innych państwach europejskich.
Czytaj także: Europejskie roboty przegrały z robotami azjatyckimi. Adidas zamyka u nas fabrykę