Nowinki w branży nieruchomości. Jeśli je śledzisz, ten magazyn to dla ciebie obowiązkowa lektura

Dawid Wojtowicz
Interesujesz się branżą nieruchomości? A zarazem śledzisz wszelkie nowinki technologiczne? Jeśli tak, to masz przed sobą perspektywę bardzo ciekawej lektury. W salonach Empik, a także w sieci zadebiutował "Lighthouse", nowy kwartalnik dla branży nieruchomości. Tematem przewodnim pierwszego numeru są właśnie nowoczesne technologie, które rewolucjonizują rynek nieruchomości.
Magazyn "Lighthouse" to kwartalnik wydawany przez Otodom, najpopularniejszy serwis w Polsce z ogłoszeniami sprzedaży/wynajmu mieszkań i domów. Tematem przewodnim pierwszego numeru czasopisma są nowoczesne technologie w branży nieruchomości Sebastian Scholz (Nuki) / Unsplash
"Lighthouse" to magazyn wydawany przez Otodom, najpopularniejszy serwis nieruchomości w Polsce z ogłoszeniami sprzedaży i wynajmu mieszkań, domów, inwestycji deweloperskich, biur i lokali. Czasopismo ma przedstawiać świeże tematy, analizować pierwsze płynące od konsumentów sygnały i dostarczać inspiracji w branży nieruchomości. Premierowy numer nieprzypadkowo zatytułowano "Rzeczywistość 2.0".

– Branża nieruchomości przechodzi obecnie transformację. Wynika ona nie tylko z nowych potrzeb klientów, na które niewątpliwy wpływ ma nieustępująca pandemia, lecz także ze zwiększonej podaży nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji czy internetu rzeczy. Szczególnie ta pierwsza bardzo istotnie wpłynie na strategie biznesowe na rynku nieruchomości – zapowiada we wstępniaku Aleksandra Przegalińska, filozof i futurolog, która została patronką pierwszego wydania "Lighthouse".
"Lighthouse" to nowy kwartalnik dla branży nieruchomości, którego wydawcą jest serwis OtodomMateriały prasowe / Otodom
W najnowszym magazynie o rynku nieruchomości przeczytamy o systemach rekomendacyjnych, które zbierają dane o użytkowniku i na ich podstawie umożliwiają coraz lepsze dopasowanie ofert do jego/jej potrzeb. W kontekście sztucznej inteligencji (AI) poruszono też temat modeli predykcyjnych, dzięki którym można już powoli szacować wartość nieruchomości lub opłacalność inwestycji.


Kolejnym przykładem udanego wykorzystania AI w branży nieruchomości są chatboty, programy komputerowe, które wspomagają codzienną pracę agentów, przeprowadzając automatycznie wstępne rozmowy z potencjalnymi klientami. A ci darzą je niemałą sympatią! Jak wynika z badania "Chatbot Market" 69 proc. konsumentów woli korzystać z chatbotów ze względu na szybszą komunikację z marką.

– W branży nieruchomości wzrost popularności rozwiązań z zakresu AI na pewno jest uzależniony od możliwości przekwalifikowania w tym sektorze oraz budowania kompetencji pozwalających posługiwać się modelami uczenia maszynowego. Niewątpliwie elementem sprzyjającym jest stopniowe upraszczanie interfejsów do korzystania ze sztucznej inteligencji, a nawet fakt, że część zadań predykcyjnych już niebawem będzie można wykonać zupełnie bez kodowania – prognozuje Aleksandra Przegalińska, specjalistka AI.
Materiały prasowe / Otodom
W wiodącym temacie "Siła technologii. Przyszłość jest dziś" eksperci przybliżają też wirtualne spacery po nieruchomościach, czyli zdalne prezentacje budynków na ekranie smartfonów czy ekranach komputerów. W ostatnim czasie "spacery" przy użyciu technologii wirtualnej rzeczywistości (VR) zyskały na popularności. Również użytkownicy serwisu Otodom mogą korzystać z udostępnianych im w tym celu kamerek.

– By przekonać się o wrażeniach z odbycia wirtualnego spaceru, polecam zrobić proste ćwiczenie: odbyć pięć spacerów 3D, po czym zapoznać się z kolejnymi pięcioma ofertami bez spacerów. Różnicę na pewno da się odczuć – zwraca uwagę Jakub Kląskała, Head of Secondary Market w Otodom, który na łamach magazynu "Lighthouse" przedstawia zalety i wady VR oraz prognozy dla tej technologii w świecie nieruchomości.
Materiały prasowe / Otodom
Przegląd nowoczesnych technologii w branży nieruchomości wieńczy tematyka inteligentnego domu (smart home), czyli takiego, który komunikuje się z domownikami i reaguje na ich polecenia dzięki technologii IoT (internet rzeczy) polegającej na połączeniu urządzeń domowych z siecią internetową. Sterowanie tym zintegrowanym systemem odbywa się za pomocą prostej w obsłudze aplikacji mobilnej na smartfonie.

Celem rozwiązań z obszaru smart home jest sprawienie, by życie w konkretnym domu czy mieszkaniu stało się wygodniejsze i bezpieczniejsze. Jednym ruchem palca właściciel lokum wyposażonego w inteligentne technologie może bowiem np. zamknąć drzwi na klucz, opuścić rolety, zgasić światła w dowolnym pomieszczeniu, włączyć telewizor lub uruchomić ekspres do kawy, całkowicie zdalnie.
Materiały prasowe / Otodom
W pierwszym numerze magazynu "Lighthouse" przeczytamy również o miejscu architektury w ekologicznym budownictwie, najciekawszych inwestycjach zrealizowanych niedawno w Polsce, "sprytnych" budynkach, prognozach dla rynku nieruchomości po pandemii oraz potencjale kryptowalut i blockchainów w tej branży. Publikacja przybliża też sylwetkę inspirującej "pierwszej damy architektury" – Zahy Hadid.

Numer Lighthouse 1/2021 można nabyć w salonach sieci Empik w cenie 16 zł. Wydawca zdecydował się też udostępnić premierowe wydanie magazynu rynku nieruchomości Otodom bezpłatnie w internecie. W wersji elektronicznej (format pdf) pierwszy numer kwartalnika dostępny jest do pobrania na jego oficjalnej stronie.

Artykuł powstał we współpracy z Otodom