Czeka nas totalna transformacja. Co zrobić dziś, by poradzić sobie na rynku pracy przyszłości?
Ostatni rok wywrócił do góry nogami to, co myśleliśmy o rynku pracy. W wielu branżach niemal cała działalność przeniosła się do wirtualnego świata. Nagle okazało się, że do prowadzenia firmy potrzebujemy właściwie tylko komputera. Totalnej transformacji uległy formy kontaktu z klientami, komunikacja wewnętrzna, a nawet nasze biura. Myślicie, że nic nas już bardziej nie zaskoczy? No to się trzymajcie.
Cyfryzacja? To jeszcze nie koniec
– Przed nami kolejne etapy cyfryzacji – uważa Aleksandra Trapp, Head of Culture and Trends w Infuture.instutute. Jak podkreśla w opublikowanym właśnie raporcie Future 2021/2022, największe zmiany dopiero nadchodzą.– Dziś bowiem na to, w jaki sposób funkcjonujemy, także biznesowo, ma wpływ wiele różnych czynników, nie tylko technologicznych, ale i społecznych, środowiskowych, ekonomicznych czy regulacyjno-politycznych – przekonuje.
– Prawdziwa transformacja jest wtedy, kiedy uda nam się przeprowadzić przez nią ludzi, a to zadziało się na razie w bardzo małym stopniu – dodaje Jowita Michalska, założycielka i ambasadorka Digital University.Obecnie jesteśmy w miejscu, które najlepiej chyba opisuje trend Mirror World, czyli Świat Lustrzany. Nawiązuje on do cyfryzacji świata fizycznego i tworzenia jego replik w świecie cyfrowym.
Jak przekonuje, ludzie wciąż są zagubieni i boją się zmian, a edukacja technologiczna cały czas przed nimi. Ekspertka zaznacza jednak, że ważna jest także znajomość technologii i otwartość na to co ona przynosi. To jedna z kluczowych umiejętności na rynku pracy przyszłości.
Zawody przyszłości
Według raportu World Economic Forum, do 2025 r. zniknie aż 85 milionów miejsc pracy i powstanie niemal 97 milionów nowych. Według Instytutu McKinsey, do 2030 r. aż 375 mln pracowników będzie musiało się przekwalifikować.– Kluczowe słowa w dzisiejszym rynku pracy to: upskilling, reskilling i life long learning, czyli przekwalifikowywanie, nabywanie nowych kompetencji i uczenie się przez całe życie – podkreśla Jowita Michalska
Jak przekonują eksperci, 70 procent dzieci, które obecnie uczą się w szkołach podstawowych, będzie pracowało w zawodach, które jeszcze nie istnieją. To czego uczymy się teraz i co wiemy, może nie wystarczyć. Ważna staje się zatem umiejętność łączenia wielu kompetencji i umiejętności.
– W przyszłości przydatne będą zarówno kompetencje społeczne, takie jak współpraca w zespole, jak i umiejętności cyfrowe, techniczne czy poznawcze m.in. analizowanie danych, czy rozwiązywanie złożonych problemów. Kompetencje przyszłości to tak naprawdę wachlarz różnych umiejętności – przekonuje Aleksandra Trapp.
– Każdy z nas powinien zastanowić się również, czy jego miejsce pracy jest zagrożone objęciem automatyzacją i platformizacją – radzi Joanna Pruszyńska-Witkowska, wiceprezes i współzałożycielka Future Collars. – Jeśli prawdopodobieństwo znalezienia się w tej sytuacji jest wysokie, należy podjąć kroki w kierunku przebranżowienia się w przeciągu najbliższych lat.
– Warto pomyśleć o zawodach i branżach, w których występuje największe zapotrzebowanie na pracowników oraz które stale będą się rozwijać i rozszerzać swoje specjalizacje. Takim obszarem są w szczególności analiza i inżynieria danych, sztuczna inteligencja czy cyberbezpieczeństwo – przekonuje ekspertka.
Niektóre z najważniejszych trendów na rynku pracy przyszłości:
- Rozwój sztucznej inteligencji – który z jednej strony wymaga od nas uważnej pracy nad jej etyczną stroną, a z drugiej pozwala na coraz większe jej wykorzystanie w biznesie i naszym życiu prywatnym. Jeśli wyobrazimy sobie, że w ciągu kilku najbliższych lat każdy z nas będzie w stanie mieć asystenta, który będzie podejmował za nas i w naszym imieniu bardzo wiele codziennych decyzji (od zakupu detergentów do wyboru kredytu mieszkaniowego), to widzimy, że nasz świat bardzo się zmieni – zaznacza Jowita Michalska.
- Automatyzacja i robotyzacja – w trakcie najbliższego roku będziemy obserwować wzrost zapotrzebowania na pracowników posiadających zaawansowane kompetencje cyfrowe i techniczne. Będziemy także świadkami automatyzacji i robotyzacji procesów, w wyniku których wiele osób straci swoje zatrudnienie. Dla Polski prognozy są szczególnie alarmistyczne, ponieważ automatyzacja może objąć aż 56 miejsc pracy – podkreśla Joanna Pruszyńska-Witkowska.
- Datafikacja pracy – przez to, że firmy będą coraz więcej inwestować w różnego rodzaju rozwiązania cyfrowe, my, jako pracownicy, będziemy zostawiać coraz więcej danych o sobie, naszej pracy czy wykonanych zadaniach. Pracodawca będzie miał coraz więcej informacji o pracownikach, ich efektywności, o tym co i jak dokładnie robią. Natomiast pracownicy będą potrzebowali na nowo wynegocjować swoje prawa – uważa dr hab. Katarzyna Śledziewska, prof. UW.
- Ekologia (w tym zmiany klimatyczne) – i to, co będziemy w stanie zrobić w najbliższych latach w obszarze energii odnawialnej oraz środowiska. Wbrew pozorom będzie to miało bardzo duży wpływ na rynek pracy, np. gdzie będziemy ją wykonywać. Trend ten przełoży się również na nowe zawody i specjalizacje – zauważa Jowita Michalska.
- Zwrot w kierunku pokolenia Silvers - czeka nas tzw. "generation gap”, gdyż pokolenie Z będące tzw. "pokoleniem zleceń” nie zapełni potrzeb rynku, przez co zwrócimy się w kierunku sprawdzonego, lojalnego, z wysoką etyką pracy pokolenia Silervs – przekonuje Katarzyna Syrówka, ekspertka rynku pracy i rozwoju drogi zawodowej.
Raport Future 2021/2022
Więcej na temat prognoz dotyczących przyszłości rynku pracy oraz zawodów przyszłości można przeczytać w raporcie Future 2021/2022 przygotowanym przez mentorkę rozwoju talentów i drogi zawodowej Katarzynę Syrówkę.Liczący ponad 70 stron raport, przywołuje liczne badania i publikacje, wskazuje kierunki rozwoju rynku pracy, a także przedstawia wnioski, co zrobić, aby przystosować się do zachodzących zmian.
Raport można bezpłatnie pobrać pod TYM LINKIEM. INNPoland jest patronem medialnym publikacji.
Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej INNPoland.pl